www.montazer.ir
جمعه 24 ژانویه 2025
شناسه مطلب: 1800
زمان انتشار: 1 فوریه 2015
ولایت ، جلسه 117

از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

ولایت ، جلسه 117

حرفى كه از ائمه ‏علیهم السلام زده می شود با عصمت توأم است و خطابردار نیست و غیر حرفى است كه دانشمندان امروزى می ‏زنند و هم‏ردیف شان نیست. تمام شرق و غرب عالم را پا بگذارید هیچ حرف درستى پیدا نمی شود مگر این‏كه ریشه‏ اش به اهل بیت برمی ‏گردد، به قرآن برمی ‏گردد.

به گزارش منتظران منجی «عج»، جلسه صد و هفده «ولایت»، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که عناوین آن در زیر می آید:

1. آن‏چه مقدس است ضد علمى نیست و آن‏چه ضد علمى است مقدس نیست.

2. كلیسا به‏ خاطر طبیعت ‏گرایى كه داشتند می ‏خواستند كه جهان خارج و طبیعت را هم با فكر و ذهن خودشان تفسیر كنند به همین خاطر كار به جایى رسید كه با علوم تجربى به مخالفت برخاستند و در حالى كه بعدها پیشرفت علوم ابطال نظرات آنان را ثابت كرد.

3. قرآن و معصومین ‏علیهم السلام همه انسان‏ها را به مطالعه دقیق و عمیق با استفاده از دو ابزار حس و عقل (تجربه و عقل) دعوت می كنند و باكى هم ندارند كه پیشرفت علوم تجربى و تكنولوژى و صنعت یك زمانى باعث بی ‏دینى مردم شوند چرا كه رشد علوم هرگز نمی توانند حقانیت دین را زیر سؤال ببرند.

4. علوم تجربى شواهد نظم الهى است و هرچه به پیش رود اطمینان به درستى آن و اطمینان به نظم و دقیق بودن آن در خلقت بیشتر خواهد شد.

5. هر چه ‏قدر علوم پیشرفت كند تواضع انسان بیشتر می ‏شود.

6. علوم دو گونه‏ اند: یك سرى حقیقتاً علمند و آگاهى و معرفت می ‏باشند و یك سرى حقیقى نیستند بلكه اعتباری ‏اند و به معنى دانش.

7. لفظ علم كه بر علوم تجربى اطلاق می شود آن به معناى آگاهى، درست است چرا كه حقیقت آن یك چیز مابه ‏ازاء است و قابل اثبات و قانون، و در خارج وجود دارد. اما علوم انسانى عصر ما هرچند بر آن اطلاق علم می شود ولى اخلاقى مجازى است چرا كه بر اساس پیش‏ فرضهایى در مورد انسان است كه دانشمندان دوران كنونى به آن دست یافته ‏اند.

8. پیش ‏فرض‏ ها در علوم انسانى جدید غلط است چرا كه تعریفى كه از انسان می كند به معنى موجودى از تولد تا مرگ است آن هم فقط با حد حیوانى، و حد فطرى و ابدى براى انسان مطرح نمی شود.

9. روان‏شناسى جدید، جامعه ‏شناسى جدید، هنر، تعلیم و تربیت، مدیریت، اقتصاد و... هیچ‏وقت به انسان از آن جهت كه انسان است و بعد فطرى خلیفه الهى دارد كه مظهر صفات و اسماء خداوند باشد نگاه نمی ‏كند.

10. بر طبق نظریات جدید، علوم تجربى قابل تغییر نیستند و اگر تغییر كنند اصلاً عقلانى نیست ولى علوم انسانى متداول امروز كه تحت نام علم به ثبت می رسند از آن‏جا كه متكى به پیش ‏فرض هایى در تعریف انسان و جهان است كه تغییرپذیرند (یعنى با تغییر بنیان‏گذاران مكاتب تغییر می كنند) قابل تغییر می باشند هرچند كه مغایرت با برخى از احكام و نظرات آن‏ها مخالف با عقل و علم نیز نخواهد بود.

11. در علوم انسانى جدید تغییر یك اصل پذیرفته شده است.

12. وقتى در انسان‏شناسى، روان‏شناسى، تعلیم و تربیت جدید و... نتوان یك رأى ثابت داد پس می توان به ‏طور كل آن‏ها را نپذیرفت.

13. از نظر علوم انسانى جدید، كسى عالم‏تر، عاقل‏تر و فهمیده‏ تر است كه حرف قطعى نزند. مبناى روشن‏فكرى نیز از نظر آنان همین است.

14. در حقیقت مبناى روشن‏فكرى را می ‏برند بر روى تشكیك چرا كه حرف ثابتى را نمی ‏توان مطرح كرد.

15. به نظر این روشنفكران در هیچ چیز ثابتى وجود ندارد.

16. شكاكیت باعث شده كه شخص حقیقتاً طبیعت‏گرایى كند و به جنگ با خدا رود.

17. حرفى كه از ائمه ‏علیهم السلام زده می شود با عصمت توأم است و خطابردار نیست و غیر حرفى است كه دانشمندان امروزى می ‏زنند و هم‏ردیف شان نیست.

18. تمام شرق و غرب عالم را پا بگذارید هیچ حرف درستى پیدا نمی شود مگر این‏كه ریشه‏ اش به اهل بیت برمی ‏گردد، به قرآن برمی ‏گردد.

19. دیالكتیك پیشه یعنى قائل به جدال و تغییر و تحول دائمى نیست و می خواهد به یك سرى اصول ثابت برسد.

 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed