مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه صد و هفت «ولایت»، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن در زیر می آید:
1. معشوق، مطلوب و محبوب فطرت ابدیت و بینهایت است.
2. برای اینکه طبیعت حاکم بر فطرت شود باید تمام آرزوهای فطرت را در درجه اول انکار کند و برای این مقصود حتی از طریق مقدسات وارد عمل شده و علیه جبهه فطرت اقدام میکند.
3. از شیوههایی که طبیعت حاکم بر فطرت در پیش میگیرد انکار ماوراء طبیعت است.
4. در بعد اجتماعی وقتی طبیعت سازمان یافته علیه فطرت بخواهد قیام کند یکی از کارهای مهمّ او انکار مبانی عقیدتی فطرت است.
5. اعتراف به مبانی فطرت توسط طبیعت یعنی نفی کردن طبیعت.
6. خداوند در قرآن خود را با عناوینی چون: مالک، ربّ، خالق، اله و پادشاه معرفی مینماید.
7. پادشاه یعنی کسی که بر مردم حکومت میکند (ملک الناس) پس هر چیزی که خارج از حکومت او باشد طبیعت است.
8. خداوند یک پادشاه است و در حیطه حکومت پادشاه عزل و نصبها به عهده اوست پس اگر کسی بریده از دستورات خدا بخواهد عزل و نصب کند یعنی خود را پادشاه و تصمیم گیرنده معرفی کند حتماً حکومتش حکومت طبیعت است.
9. نظام طبیعت اینگونه است که میگوید خداوند خالق و ربّ جهان است ولی حق دخالت و تصمیمگیری در حیطه حکومت خویش را ندارد.
10. قرآن حال برخی از مردم را بیان میکند که خود را مؤمن معرفی میکنند در حالیکه اصلاً ایمان ندارد یعنی ابراز اعتقاد میکنند ولی از طرف دیگر میخواهند خدا را فریب دهند و حتی روز قیامت که پردهها کنار میرود باز دروغ میگویند.
11. کفر هیچ حدی را برای خویش قائل نیست یعنی جایی نیست که بگویی اینجا کفر نمیآید.
12. بنا به فرمایش قرآن کریم نتیجه خدعه جبهه طبیعت به خودش بر میگردد.
13. هیچگاه یک گرایش طبیعی برای انسان ارزان تمام نمیشود، این یک قاعده است.
14. طبیعت گرا تمام حقیقت را طبیعت میبیند و قائل به فطرت نیست.
15. طبیعت گراها نیز به دنبال خدا هستند یعنی میخواهند به جایی برسند که حد نداشته باشد قطعاً آنجا خداست ولی خودشان نمیفهمند و از طریق طبیعت به دنبال بینهایت هستند.
16. خداوند به طبیعتگراها خطاب میکند که در زمین فساد نکنید و آنها بیان میدارند که ما به دنبال اصلاح هستیم البته اصلاح آنها در حیطه نگاه خودشان است هر چند که از دید انسانی و حقیقی فساد و خرابی است.
17. طبیعتگراها در مجرای طبیعت و به حساب خودشان دنبال اصلاح هستند.
18. یک طبیعتگرا چون با مسائل ضد انسانی خو گرفته و آنها را حتی به عنوان هنجار پذیرفته پس نظر یک فطرتگرا را در آن مورد نمیپذیرد و حاضر نیست دست از آن بردارد.
19. برخی افراد هستند که با چهرههای فطری و ایمانی اعمال ضد فطری را مرتکب میشوند و حتی برای توجیه آن اعمال از آیات قرآن استشهاد میآورند.
کلیدواژه ها:
آثار استاد