www.montazer.ir
شنبه 5 اکتبر 2024
شناسه مطلب: 4185
زمان انتشار: 21 دسامبر 2015
هشدار! بدترین زمان ها فرا رسید

هشدار! بدترین زمان ها فرا رسید

«آرامش»، به نظر می آید که برخی از واژه ها در گذر زمان دیگر باید به فراموشی سپرده شوند. گاهی با خودم فکر می کنم که دیگر ما آدم های این دوره و زمانه باید با زندگی آرام و بی دغدغه و امنیت و ... خداحافظی کنیم. با مروری کوتاه بر اخبار هر روز جهان و آمار جنگ و خونریزی و مفاسد اجتماعی و ... به راحتی متوجه خواهید شد که در سراسر جهان، دیگر اوضاع عوض شده است. برای مثال هزینه ی نظامی جهان امروز 900 میلیارد تا یک ترلیون دلار در سال است و هزینه ی جنگ در جهان 2 میلیون دلار در دقیقه است که اگر 18 روز جنگ متوقف شود، سوء تغذیه از کل جهان رفع می‌شود(1) و یا هر دو دقیقه یک نفر در امریکا مورد تجاوز جنسی واقع می شود. (2)

علاوه بر این ها حوادث طبیعی نیز تغییرات چشم گیری داشته است و مثلاً بین سال‌های 1950 تا 1991، 93 زلزله بزرگ در جهان به وقوع پیوست؛ تقریباً سه برابر و نیم قرن گذشته. این زلزله‌ها موجب مرگ 3/1 میلیون نفر انسان در سراسر کره ی خاکی شد.(3)

به نظر می رسد که دیگر وقت این شده که به سراغ سخنان بزرگان دین مان برویم و وصف این روزگار سخت را از زبان آنان بشنویم تا دریابیم که حقیقتی که امروز بدان می‌نگریم، وقایعی است که صدها سال پیش، پیش بینی شده و درباره ی آنها هشدار داده شده بود.

دنیایی پر از ظلم و جور
آخر الزمان که در کلام رسول خدا (ص) از آن با عنوان «پایـان زمـان و زمان آشـکار شدن فتنه‌ها»(4) یاد شده، زمانه ای است که جهان پر از ظلم را در آن خواهیم دید و آن بدترین زمان ها است. پیامبر (ص) در این باره به امام علی (ع) می فرمایند: «آیا تو را بـشارت نـدهم؟‌ آیا‌ تو‌ را خبر ندهم؟ ایشان عرض کرد: بله یا‌ رسول‌اللّه‌.‌ پس آن حضرت (ص) فرمودند: هم ایـنک جـبرئیل نـزد من بود و مرا خبر‌ داد‌ که آن قائمی که در‌ آخرالزمان‌ ظهور می‌کند‌ و زمین‌ را پر از عدل و داد‌ می‌نماید،‌ همانگونه کـه از ظـلم و جور آکنده شده باشد، هر آینه از‌ ذریه‌ تو و از فرزندان حسین (ع) است.»(5)

صدای پای شر الازمنه
عموماً واژه ی «شر» با موجی از انرژی منفی همراه است و حسی شبیه ترس را به انسان منتقل می کند. در سختی روزگار آخرالزمان همین بس که حضرت امیر المومنین، امام علی (ع) از این دوره با واژه ی «شر الازمنه» به معنی «بدترین زمان ها» یاد کرده اند و برای آن ویژگی هایی را برشمرده اند.

« در آخرالزمان و نزدیک شدن زمان موعود که شرترین زمانهاست زنانی ظاهر می‏شوند بی‏ حجاب و عریان بیرون آمده، خودنمائی می‏کنند، از دین خارج می‏شوند. در فتنه ‏ها داخل می‏شوند و به شهوترانی روی می ‏آورند و به لذت جوئی ها شتابانند. حرامهای الهی را حلال می‏کنند و در جهنم همیشه خواهند ماند.»(6)

امان از فتنه ها
فتنه ها مسئله ای ست که پدر مهربان امت، رسول خدا (ص) در مورد آن نگران امتشان بوده اند(7)

ایشان در مورد فتنه ها می فرمایند: «چگونه خواهید بود زمانی که فتنه ای شما را در برگیرد که در آن کودکان بیش از آن به نظر رسند که هستند [سن و سالشان بیشتر به نظر می رسد]، و جوانان به پیری رسند. مردم به کژراهه می روند و آن (انحراف) را مانند سنّت خویش می گزینند و هرگاه بخشی از آن به روش درست تبدیل گردد، گفته می شود سنّت دگرگون شده است. این در نظر مردم کاری زشت آید و در پی آن، بلایا شدّت یابند و نسل به اسارت برده شود. سپس فتنه و آشوب آنان را بکوبد، چنان که آتش، هیزم را می کوبد و آسیاب طعمة خود را. آنها دین می آموزند اما نه برای خدا و دانش می جویند امّا نه برای عمل و به وسیله ی کار آخرت، دنیا را می طلبند»(8)

شدت این فتنه را از آنجا می توان دریافت که پیامبر(ص) می فرمایند:ز«اگر کسی را با ده طناب در جبهه حق بسته باشند، باز او را به باطل می کشانند و به عکس.»(9)

هم چنین ایشان می فرمایند: «زمانی بر مردم می آید که دل مؤمن در نهادش آب می شود، همان طور که سُرب در آتش آب می شود، و سبب آن نیست مگر اینکه فتنه ها و بدعت هایی را که در دین آنها ظاهر گشته مشاهده می کنند و توانایی تغییر و بر طرف ساختن آنها را ندارند.»(10)

عدم تشخیص حق از باطل
البته عاملی که باعث گمراهی مردم در زمان این فتنه ها می شود عدم تشخیص حق از باطل است.
امام علی(ع) در این زمینه می فرمایند: «اگر حقّ خالص در میان بود، اختلاف به چشم نمی خورد، و اگر باطل محض در میان بود، بر هیچ خردمندی پوشیده نمی ماند، لیکن مشتی از حق و مشتی از باطل گرفته شده و با هم آمیخته گردیده است. اینجاست که شیطان بر دوستداران خود چیره می گردد، و کسانی رهایی می یابند که از طرف خداوند عاقبت نیکی برای آنها رقم خورده باشد.»(11)

نشانه هایی از زمان فتنه
حضرت مولی الموحدین علی (ع) در روایتی به برخی از نشانه های این دوره می پردازند:
«به درستی که نشانه ی آن هنگامی است که مـردم نماز‌ را‌ بمیرانند،‌ امانت را ضایع گردانند، دروغ را جایز شمارند،‌ رباخواری‌ کنند، رشوه بـگیرند، بـناها را مـحکم و مرتفع بسازند و دین را به دنیا بفروشند، سفیهان را به کار‌ گیرند،‌ قطع‌ رَحِم نمایند، از هوای نفس پیروی کـنند،‌ ‌خـون‌ها را سبک‌ بشمارند، شهادت‌های دروغ آشکار شود، فحشاء معمول گردد و بهتان و گناه و مرزشکنی رایج گردد.»(12)

پی نوشت:
1.    ttp://www.rainn.org/get-information/statistics/frequency-of-sexual-assault
2. he Universal Almanac, Kansas City, 1993
3. ttp://mastoor.ir/content/view/1441/2/
4.الاربلی، ابوالحسن، کشف الغمه فی معرفة الائمّة، دارالاضواء، ج3، ص260، ح24.
5.ابن ابـی زیـنب، غیبت نعمانی، کتابخانه صدوق، 1366، چاپ اول، ص357،‌ ح1.
6.من لا یحضره الفقیه، ج3، ص390
7.السنن الوارده، ص37.
8.روضه کافی، ص58.
9.فتن ابن حماد، ص34.
10.امالی طوسی، ج2، ص132
11. روضه کافی، ص58.
12.شیخ‌ صدوق،‌ کمال الدین، دارالکتب الاسلامیه، 1359، قم، ج2، صـ525، ح47.

منابع:
مقاله فتنه های بحران ساز آخرالزمان ، ماهنامه موعود شماره 139 و 140
آخرالزمان در فرهنگ مهدویت، خدامراد سلیمانیان، مجله مبلغان، اسفند 1381 - شماره 38
اریحا

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed