www.montazer.ir
جمعه 31 ژانویه 2025
شناسه مطلب: 4950
زمان انتشار: 24 آوریل 2016
نقش رسانه در به چالش کشیدن مهدویت

نقش رسانه در به چالش کشیدن مهدویت

دشمنان به ويژه قدرت جهاني استكبار و صهيونيسم، امروزه با تكيه بر پول و تبليغات و استفاده از شعارهاي ظاهر‌فريب، مانند حقوق بشر، حقوق زن و حقوق اساسي ملت‌ها، براي تحميل ظلم بر ملت‌ها و ترويج فساد، دورويي، تزوير، رياكاري و نفاق، براي پيشبرد اهداف شوم خويش در جوامع بشري تلاش مي‌كنند. براي تحقق اين كار از وسايل متعددي براي به چالش کشيدن حقيقت مهدويت و اسلام‌ستيزي استفاده مي‌نمايند.

نیل پستمن 1 دركتاب «زندگی در عیش»،« مردن در خوشی» می‌گوید: انتقال معلومات سه دوره دارد: 1- گفتار 2- نوشتار 3- تصویر. (شفیعی، بلخاری، 1382: 127) كه دشمن نیز برای انتقال و القاء فرهنگ خود، با استفاده از تمام امكانات از این ابزارها استفاده كرده است. مانند: كتب‌، نشریات، كنفرانس‌های علمی، رسانه‌های متنوع همگانی و وسایل ارتباط جمعی مثل رادیو، تلویزیون، ماهواره با هزاران شبكه‌ و كانال‌های متفاوت و متنوع، كه همه این ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای در زمینه مهدی‌ستیزی و تخریب چهره اسلام بكار گرفته می‌شوند و سعی وافر انها از طریق این ابزارها صرفا معرفی جامعه، فرهنگ و نظام غرب به عنوان منجی جهان بشریت بوده است.
امروزه اثار فرهنگی، رسانه‌ای و هنری متعدد عهده‌دار مباحث آخرالزمان شده‌اند. نگاه به این اثار بیان¬گر تلاش غرب در قالب این اثاراست- ولو در عالم تخیل- که سخن از پایان تاریخ و خطراتی دارد كه بشریت را تهدید می‌كند و اغلب در پایان نجات‌بخشی است كه از دامن غرب برمی‌خیزد و بشریت و جهان را نجات می‌بخشد. (شفیعی، 1384: 63)
رسانه‌های مكتوب و تصویری غرب، هر از چند‌گاهی به مناسبتی به موضوع مهدویت علاقه نشان داده و در قالب‌های خبر و مقاله و یا فیلم‌های مستند به این موضوع پرداخته‌اند. البته شكی نیست كه توجه به مهدویت پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979م و به ویژه در چندین سال اخیر و پس از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مكرر مقامات سیاسی ایران و بیان مهدویت به عنوان یكی از اعتقادات اساسی شیعه- كه قابل استفاده به عنوان محور صلح و دوستی بین ادیان و ملل مختلف است- شكل تازه‌ای به خود گرفته است كه این واقعیت به روشنی، در لیست‌ كتابها و مقالاتی كه به عنوان مهدویت و اینده‌نگری در اسلام در سال‌های اخیر تولید و عرضه شده قابل مشاهده و اثبات است.
با یک بررسی گذرا در می یابیم که حجم فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تولیدی در شبكه‌های رسانه‌ای غربی در این سال‌ها در موضوع آخرالزمان اسلامی و مهدویت با پیش از ان قابل مقایسه نیست. البته همانند همیشه این نگاه تك سویه و تخریبی بوده ؛ به طوری كه اكثر نوشته‌ها و برنامه‌های تولیدی رسانه‌های غربی در این موضوع سعی در خرافی جلوه دادن ان داشته واغلب به گونه ای چالشی‌ و تخریبی مطرح گردیده است.
جهان غرب با استفاده از رسانه‌های فراگیر کوشیده است تا مفاهیم مورد نظر خویش را در جهت بهره‌برداری-های خاص به مخاطبانش القا كند. امروزه در رسانه‌های نوشتاری غرب شاهد القائات نادرست و سیاه‌نماهایی بسیاری علیه اسلام و مهدویت هستیم، كه به اختصار نمونه‌هایی از ان را بیان می‌كنیم.
غرب در طول قرون متمادی به اشكال و روش‌های مختلفی به دشمنی و خصومت با موضوع مهدویت و امام عصر(عج) پرداخته است. این موضوع در عرصه رسانه‌ها نیز در لابه‌لای نوشته‌ها عرضه شده است؛ مانند: دایره‌المعارف‌ها، مجموعه‌هایی كه مخاطب خود را در كوتاه‌ترین مدت با موضوعات بسیاری اشنا می سازند.
بریتانیكا2 یكی از چندین دایره‌المعارفی است كه در این سال‌ها با قلم جمعی از نویسندگان منتشر شده است. تهیه‌كنندگان این دایره‌المعارف در مورد معرفی امام زمان(عج)، مقالاتی را ارائه داده‌‌اند كه با بررسی ان‌ها در می یابیم كه نویسندگان ان اطلاع چندانی از موضوع مهدویت در اسلام نداشته‌اند و اطلاعات غلط و تحریف شده‌ای درباره‌ی ولی عصر(عج) به استفاده‌كنندگان از این دایره‌المعارف ارائه داده‌اند. در این زمینه به منابع و مآخذ معتبر و مستند شیعی و سنی مراجعه نكرده‌اند؛ از آن¬جا که امروزه عالمان و پژوهندگان شیعی كتب ارزشمندی در موضوع مهدویت تدوین نموده اند، مقاله‌نویسان بریتانیكا می‌توانستند به راحتی با حوزه‌های علمی شیعه و مراكز تحقیقاتی در ایران و سایر نقاط جهان تماس برقرار نمایند و از آثار اصیل و منابع معتبر تشیع و تسنن بهره ببرند. در حقیقت تدوین این گونه مقالات در دایره‌المعارف بریتانیكا بدون توجه به منابع معتبر و در راستای تخریب چهره اسلام و مهدویت بوده است. عدم ارائه مفاهیم اساسی در زمینة مهدویت و یا ارائه ناصحیح مطالب اساسی و در مقابل ارائه مطالبی بی‌اهمیت نكته‌ی دیگری است كه در این دایره‌المعارف به وضوح دیده می‌شود.
نکته دیگر این که غرب سعی در مخدوش نشان دادن انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) دارد. در جایی همانند غرب که مؤسسات دینی و رسانه‌های دولتی حادثه ظهور را حادثه‌ای بزرگ قلمداد نموده، و سیاست خارجی خود را به شكلی سامان داده‌اند كه آمادگی‌های لازم برای این حادثه در آن ملحوظ باشد و مردم خود را برای پیشواز این حادثه آماده می‌سازند؛ می کوشند تا انقلاب جهانی مهدی موعود را تحت الشعاع مساله نبرد «آرماگدون »3 قرار دهند.
كنفرانس‌ها و سمینار‌های متعددی با تلاش های وافر صهیونیست‌ها در راستای تخریب اسلام و مهدویت، با هدف تحلیل انقلاب‌های شیعی به خصوص انقلاب اسلامی ایران تشكیل گردید. این سمینارها همواره سعی در بكار‌گیری ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای برای ایجاد چالش مهدویت داشته و تمام نگاه‌ها به انتظار و مهدویت معطوف گردیده است و به این نتیجه رسیده‌اند كه با بسیج تمامی امكانات فرهنگی و رسانه‌ای باید انتظار سبز شیعیان را سیاه كرد.
اجتماع منتظر، اجتماعی است كه در پرتو یاد و نام امام زمان(عج)،به سوی خوبی‌ها و ارزش‌ها پیش می‌رود ودر این دوره زمانی با اجرای تدابیر ارزنده وراهکارهای مناسب برای مقابله با این ابزارهای مطرح شده  ی دشمنان مهدویت  بتوانیم در آگاه سازی نسل جوان گام برداشته ودر راستای توسعه فرهنگ مهدویت کوشاه بوده تا انشاءالله باعث تعجیل فرج و تحقق پیروزی نهایی گردیم.

گردآوری:صدراله زین العبادی-کارشناس ارشد تاریخ تشیع

پی نوشتها:
1- نیل‌پستمن، منتقد، نویسنده و نظریه‌پرداز ارتباطات (1931.2003م) در زمینه رسانه و نكنولوژی، صاحب اثار انتقادی و علمی می‌باشد. دارای 20 عنوان كتاب و 200 مقاله است.
2-  Britannica دانشنامه‌ای كه اولین بار در سال 1768م منتشر شد و یكی از منابع مهم انگلیسی به شمار می‌رود، هم اكنون به صورت كتاب و سی دی و هم در شبكه اینترنت موجود است و اطلاعات زیادی در مورد موضوعات مختلف ارائه می‌دهد و در حدود 8000 مقاله در آن ثبت شده است.
3- آرماگدون Armageddon یا هرمجّدون واژه ای یونانی كه تركیب دو كلمه «هر» به معنی كوه یا تپه و «مجدّون» به معنی بلند و مشرف. نام منطقه ای در 20كیلومتری جنوب شرقی بندر حیفا در شمال فلسطین اشغالی و در طول تاریخ شهری استراتژیك بوده كه ازطرف صهیونیسم مسیحی به عنوان محل نبرد اسلام و صهیونیست در آخرالزمان تلقی شده است.
منابع:
النجیری، محمود. (1385). آرماگدون، ترجمه قبس زعفرانی، رضا عباسپور، تهران، نشر هلال
حق‌وردی، مهدی. (1387). بازی‌های رایانه‌ای ازجنسن آخر‌الزمان، تهران، ماهنامه موعود عصر، شماره 87.
خندقی، امین. (1391). آخرالزمان و آینده‌نگری سینمایی، قم، انتشارات مؤسسه فرهنگی ولاء منظر
دهقان، مرتضی. (1379). آخر‌الزمان در مذاهب غرب، بریتانیكا، دكترین مهدویت
. شاه حسینی، مجید. (1384). تصویر‌منجی در رسانه‌های غربی، تهران، نشر موعود عصر
شفیعی سروستانی، اسماعیل، بلخاری، حسن، كوران، علی. (1382). پیشگوی‌های آخر‌الزمان (مجموعه مقالات)، تهران: نشرموعود عصر
شفیعی سروستانی، اسماعیل. (1390). غرب آخرالزمان، تهران، نشر هلال
هادیان، مهدی. (1388). مهدی‌ستیزان، تهران: نشرگوی

 

کلیدواژه ها: مهدویت ، رسانه ،

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed