www.montazer.ir
یک‌شنبه 7 ژولیه 2024
شناسه مطلب: 3507
زمان انتشار: 30 اوت 2015
نقش جهان بینی در غم

راه های مبارزه با غم (جلسه 47)، 94/3/16

نقش جهان بینی در غم

مهمترین اصل خلقت، جاودانگی انسان است و این اصل او را ملزم به شناخت بهشت و آخرت و رابطه این دو با دنیا می نماید. جاودانگی یعنی انتهایی وجود ندارد و غایت، فنا شدن در حق تعالی است. حق تعالی بهشت را برای بدن ها آفریده اند و روح در ذات اقدس الهی ذوب خواهد شد.

نقش جهان بینی در غم

یکی از موثرترین روش های درمان غم، ریشه ­یابی غم در اعتقادات بشر است. جهان بینی هر شخص در سبک زندگی او نقش اساسی دارد؛ جهان بینی، نگرش انسان به خویشتن و عالم (دنیا و آخرت) است؛ اینکه چگونه می بیند و چگونه معنا می کند. این شناخت تأثیر مستقیم بر انتخاب، ارتباط، افکار (چینش های فکری) و رفتار هر فرد دارد.

مهمترین اصل خلقت، جاودانگی انسان است و این اصل او را ملزم به شناخت بهشت و آخرت و رابطه این دو با دنیا می نماید. جاودانگی یعنی انتهایی وجود ندارد و غایت، فنا شدن در حق تعالی است. حق تعالی بهشت را برای بدن ها آفریده اند و روح در ذات اقدس الهی ذوب خواهد شد.

خداوند تبارک و تعالی، انسان را در هیچ مرحله ای از حیات، لحظه ای رها نکرده و بهترین مخلوقاتش اهل بیت علیهما السلام  را همواره، همراه و شاهد انسان قرار داده است تا اینکه در ابتدای زندگی جاودانه به آن ها ملحق شود. وقتی انسان می فهمد، زن نیست، مرد نیست، بدن نیست و اینها تنها جنبه های طبیعی و وسیله ای برای آزمایش بوده، نوع نگاهش به زندگی رنگ ابدیت پیدا می کند؛ یک نگاه نو و مقرون و مملو از شادی و آرامش.

چگونه می شود با عوض شدن نگاه، شرایط و زندگی روزمره انسان نیز تغییر کرده و غم جای خود را به شادی بدهد؟ پاسخ این سؤال در شناخت قواعد و فرمول هاست.

  • کفاره گناه
  • درجات آخرتی
  • اجر معنوی(بهشت)
  • تشبه به حق تعالی
  • تقرب به خدا و اهل بیت علیهما السلام
  • محاسبه پر سود با درک نسبت دنیا به آخرت (حداقل یک میلیارد بزرگتر از دنیا)
  • تبدیل سیئات به حسنات

دانستن این نکته که نتیجه غم و غصه دنیا، پاداش و اجر معنوی، کفاره ی گناهان و درجات آخرتی است، لحظه به لحظه زندگی را برای انسان معنادار می نماید. وقتی حوادث و تلخی های زندگی، وسیله ای برای تقرب انسان به خدا، کمال یابی اوست حتی یک ثانیه اش ارزشمند می شود؛ و درک نسبت به این دو، انگیزه انسان را چند برابر افزایش می دهد.

این قاعده که یک ثانیه غم دنیا معادل حداقل یک میلیارد شادی آخرت است؛ و این گونه است که مصیبت دنیا در کام مؤمن شیرین می شود تا آنجا که حضرت زینب سلام الله علیها در عاشورا می فرمایند: «وَ ما رَأیتُ إلّا جمیلاً».

خداوند فقط اله اهل ایمان نیست و برای گناهکاران هم مژدگانی دارد و فرموده ­اند نه تنها امکان جبران گذشته فراهم می باشد؛ بلکه همه را به حسنه تبدیل خواهم کرد. وقتی انسان این توانایی را دارد که شصت سال اشتباه، گناه و معصیت را جبران کند تمام قدرت ها، امیدها و نشاط ها به زندگی انسان راه پیدا می کند.

بنابراین شناخت خدا، خویشتن و عالم، دارایی انسان برای داشتن یک زندگی شاد و آرام است. اصل شادی و آرامش مؤمن به علت نوع نگاهش به جهان می­ باشد. نگاه فوق العاده دقیق و عمیق ریاضی که خداوند دنیا را بر پایه همان ریاضیات بنا نموده ­اند.

نگاه اشتباه، رفتار، افکار، انتخاب و ارتباط اشتباه را به دنبال دارد. روح مانند بدن با غذای ناسالم بیمار می­ شود. وقتی ماهیت یک اتفاق از جنس شادی واقعی نباشد نمی تواند روح را شاد نماید. روح ساختار ریاضی دارد و انسان با شناخت ساختار آن، می تواند سالم، شاد، امیدوار و آرام زندگی کرده تا به مرحله بعد (آخرت) سالم متولد شود.

حقیقت نظام خلقت

حقیقت نظام خلقت، سه بخش است که عبارتند از:

  • با خدا بودیم؛
  • به زمین متولد شدیم و بدن­ گیری کردیم؛

بعد به آخرت وفات پیدا کرده و وارد نظام برزخی و ملکوتی می شویم که خود سه بخش است:

برزخ که مرحله اول حیات جاودانه است؛
قیامت پنجاه هزار سال؛
حیات اصلی انسان که بعد از قیامت در کنار خدا شروع می شود؛

این مراحل زندگی انسان است و ناگزیر باید تمام مراحل را طی کند. منشا و منبعی که انسان می ­تواند قدرت و آرامش خود را برای طی مراحل مذکور از آن تأمین نماید، غیب است.

حقیقت حیات دو مرحله است: حیات شهودی و حیات غیب. مرحله شهود مرحله ای است که می بینید مانند طبیعت، آسمان، کهکشان، ستاره ها که میلیاردها سال نوری با ما فاصله دارند ولی دیده می شوند، اتم ها که بسیار کوچکند ولی دیده می شوند و ... و یک مرحله، مرحله غیب زندگی است که آن را نمی بینید ولی همواره با آن در ارتباط هستید.

ارکان غیب

به برخی از ارکان غیب در زیر اشاره خواهیم کرد:

فرشتگان

فرشته ها متعلق به عالم غیب می باشند که ما در عالم ماده به نام انرژی از آنها یاد می کنیم(به مبحث نقش فرشتگان در اداره عالم مراجعه کنید). دم و بازدم انسان، تشکیل نطفه و ایجاد نوزاد، رویش گیاه از یک دانه و... حاصل تلاش فرشته هاست. اتم به اتم همه چیزهایی که در دنیا وجود دارد توسط فرشته ساخته و رنگ و طعم و طراحی آن هنر آنهاست. میلیاردها سلول را فرشته ها می چینند و میلیاردها نعمت دنیا به دستان پرمهر فرشتگان در اختیار انسان ها قرار می گیرد.

خداوند سبحان در بسیاری از آیات قرآن کریم به غیب اشاره می فرمایند:

أَفَرَأَیْتُم مَّا تُمْنُونَ، أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ. آیا از نطفه‌ای که در رحم می‌ریزید آگاهید؟! آیا شما آن را (در دوران جنینی) آفرینش (پی در پی) می‌دهید یا ما آفریدگاریم؟!

هُوَ الَّذِی یُصَوِّرُكُمْ فِی الْأَرْحَامِ كَیْفَ یَشَاءُ . او کسی است که شما را در رحمِ (مادران)، آنچنان که می‌خواهد تصویر می‌کند.

بدن برزخی انسان

بدن برزخی انسان بدنی است که در هنگام خواب با آن همراه می باشد. هم اکنون بدن دوم با ما هست فقط چون توجه انسان به دنیا معطوف می باشد از آن بدن غافل می شود. کسانی که توجه شون بیشتر است با آن بدن در بیداری هم ارتباط برقرار می نمایند و می تونند از آن استفاده نمایند. نظام برزخی وغیب هم اکنون همراه انسان است و این طور نیست که پس از مرگ که روح از بدن خارج شده امکان برقراری ارتباط باشد.

خانواده آسمانی (اهل بیت علیهما السلام)

خانواده آسمانی انسان، خانواده اصلی اوست. همانطور که جسم فرزند والدین زمینی است؛ روح نیز فرزند خانواده آسمانی است و اصل و ریشه تمام انسانها اهل بیتعلیهما السلام هستند. مهم نیست در زمان تولد به دنیا و یا در طول عمر چه دین یا مذهبی داشته باشند، تمام انسانها فرزند اهل بیت علیهما السلام می باشند و همواره با خانواده اصلی خود در ارتباط می باشند. شاید انسان به دلیل اشتغال به دنیا از آنان غافل شود ولی مهربانی آنها همواره در جریان است. محبت و عاطفه آنها بسیار بیشتر از محبتی است که انسان در تمام عمر از کل اطرافیانش در دنیا دریافت کرده است. عاطفه و مهربانی غیب میلیونها برابر زیباتر و عمیق تر از عاطفه زمینی هاست.

انبیا، شهدا، صدیقین، صالحین

شهدا هم اکنون ما را می بینند و همراه ما هستند. انبیا، صدیقین و صالحین در نظام برزخ با ما در ارتباط کامل می باشند. در مبحث قرب اهل بیت علیهما السلام تمرین های زیادی آموزش دادیم تا بتوانید ارتباط قوی با ایشان برقرار کرده و لذت ببرید. همانطور که گفتیم برای ارتباط با غیب نیاز نیست منتظر مرگ بشویم، بلکه اصل ارتباط در زمان حیات دنیاست تا بتوانیم شادی و آرامش مورد نیاز برای گذران عمر پر از محدودیت و محرومیت را از آنان تامین کنیم. با انجام تمرین های مذکور به زندگی روزمره تان، رنگ و بوی تازه ای بدهید و آرامش شگفت انگیز حاصل شده از تمرین ها رو به خوبی حس کنید.

نقش غیب در شادی

فهم این نکته که با وفات وارد فضایی می شویم که بی­نهایت زیباتر، کامل­تر، بزرگتر و پیشرفته تر از دنیاست باعث می ­شود انسان خودش را بدبخت و پست ندانسته و در انتخاب مربی و سبک زندگی هوشمندانه عمل کند. انسان زیرک همانطور که خداوند در حدیث قدسی زیارت عاشور به بنده اش آموزش داده می خواهد که «أن یُبَلّغَنِی مَقامَ المَحمُود لَکُم عِندَالله» قسمت و نصیبش گردد.

کسی که قیمتش مقام حضرت زهرا سلام الله علیها است حاضر نیست از کمتر از ایشان دستور زندگی و الگو بگیرد. اصول و قواعد زندگی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی شان را پدران آسمانی مشخص نموده اند و اجازه نمی دهند انسان های بی مقدار در شکل گیری روح شان نقشی داشته باشند. در ادامه به پاره ای از مشخصات غیب از کلام خداوند و ائمه اطهار علیهما السلام می پردازیم:

ذخیره های اخروی

ذخیره­ های آخرت مسائلی از جمله:

  • مصیبت و فقدان ها؛
  • محدودیت و محرومیت ها؛
  • اذیت و توهین دیگران؛
  • مشکلاتی که خود یا دیگران باعث ایجاد آن شده اند؛
  • آرزوهای و دعاهای برآورده نشده؛

هر چه از دست بدهید، ذخیره آخرت می شود، امّا چون ایمان­مان به آخرت ضعیف است؛ غصه خورده و ناآرام و مضطرب زندگی می ­کنیم. با یک سری عقاید بی ریشه که هر کدام ساخته ذهن خود و دیگران است، روح و جسمی بیمار برای خود رقم زده ایم. باور نداریم شرافت در آخرت به کمبودها، شکست­ها و اذیت­هایی که یا خودمان باعث آن شده ­ایم یا دیگران و یا خدا این قضا را برای ما در نظر گرفته است. با این قواعد تلاش کنیم مصداق کلام امام کاظم علیه السلام نباشیم که می فرمایند: «کسی که غصه می­ خورد لیاقتش همان غصه است».

دوستی با خداوند و ائمه اطهار علیهماالسلام شاه­راه رسیدن به شادی

بزرگترین حسرت انسان در زمان تولد به برزخ این است که در دنیا با خدا رفاقت نکرده و روابط عاشقانه نداشته است. با انبیا و معصومین تنها در موقع خطر و نیاز ارتباط گرفته است در حالیکه خداوند اینگونه انسان را سفارش کرده و می فرمایند: «مَن یُطِعِ اللَّـهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَـئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّـهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَـئِكَ رَفِیقًا؛ و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز،) همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدیقان و شهدا و صالحان؛ و آنها رفیق های خوبی هستند». (سوره نساء/آیه 69)

این آیه قیمت انسان را مشخص می­ شود که اگر کسی به کمتر از این چهار گروه راضی باشد، خود فروشی کرده و دچار خسران خواهد شد. بذر یک غصه را کاشته و آخرت غصه ای بزرگ برداشت خواهد کرد.

 

والحمدلله رب العالمین

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed