www.montazer.ir
جمعه 10 می 2024
شناسه مطلب: 5251
زمان انتشار: 5 ژوئن 2018
نقش انسان در تقدیرات شب قدر

استاد محمد شجاعی (ویژه شب های قدر)

نقش انسان در تقدیرات شب قدر

در شب قدر، این خود ما هستیم که تقدیرات را تعیین می‌کنیم که چه بنویسند. در نظام متافیزیک همه چیز اندازه ­گیری شده است. 

روزه درجات دارد؛ حجاب درجات دارد؛ قرآن خواندن، صدقه دادن، انفاق کردن و همه چیز حساب شده است. همه چیز هم به دست خود ما تعیین می‌شود.

هر چیزی‌که انتخاب می‌کنید یک آثاری در وجود شما دارد. از یک تومان صدقه ‌دادن و انفاق کردن تا میلیاردها تومان که ممکن است کسی انفاق کند، همه  ­اش با یکدیگر فرق می‌کند.

اینطور نیست که اگر کسی یک میلیون کمک کند، با کسی که ۵۰ هزار تومان کمک می‌کند، یکی باشد. بالأخره تقدیرات و اندازه ­ها فرق می‌کند. پس در همه نظام خلقت، قضا و قدر و تقدیر وجود دارد.

در روح هم همین‌طور است. یعنی همه چیز با تقدیر و اندازه است. هم معصیت و هم اعمال خوب ما، هر کدام آثاری در روح دارند. خداوند قدرها و اندازه ها را به ما نشان داده است.

آن كسی كه نماز می‌خواند یا نماز را سبك می‌شمارد، هر کدام آثاری دارد. اما کسی که وقت نماز را اول می‌خواند، آثار دیگری دارد؛ و کسی که اول وقت می‌خواند و با حضور قلب، آثار خاص دیگری دارد.

در شب قدر، ما باید اندازه ­هایی را مشخص کنیم و به خدای تعالی بدهیم تا برای سال بعدمان تقدیرات قشنگی بنویسد.اینکه امسال بر شما چه گذشت، براساس داده ­های شب قدر سال قبل بود.

اعمال‌مان شامل: معصیت، بداخلاقی، حسادت و زودرنجی،یا آشتی، صلح،دوستی، رشد معنوی، نزدیکی به حق تعالی، حضور قلب بیشتر و نزدیکی به خانواده آسمانی و نزدیکی به امام زمان بوده؟ هر چه که بوده، داده­ های ما بوده که تعیین کرده است که الان به آن رسیدیم. بنابراین، خود ما هستیم که مشخص می کنیم چه تقدیراتی داشته باشیم.ما باید در این شب‌ها تمرین کنیم و مهارت‌هایمان را زیاد کنیم.

بزرگان دین برای شب قدر یکسال مراقبت می‌کردند که بهترین ها را به دست حضرت بدهند تا ایشان امضاء کند.

بعضی‌ها فکر می‌کنند وقتی که می‌گوییم شب قدر یعنی تقدیرات در امشب تعیین می‌شود و ما هم تا سال بعد، محکوم این تقدیرات هستیم. درحالی‌که این طور نیست. خود انسان در آنچه که ولی امرش امضاء می‌کند، نقش مؤثری دارد.

 

برگرفته از سلسله مباحث نقش انسان در تقدیرات شب قدر 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed