www.montazer.ir
یک‌شنبه 22 سپتامبر 2024
شناسه مطلب: 6859
زمان انتشار: 6 می 2017
نقش استغفار در افزایش رزق

استاد محمد شجاعی

نقش استغفار در افزایش رزق

«رزق» یک مفهوم کلی است که شامل رزق های مادی و معنوی می شود. یعنی انسان هر نوع نیاز مادی یا معنوی داشته باشد، با استغفار برایش قابل دسترسی است.

درباره ی نقش استغفار در زیادی رزق دو آیه از قرآن را بیان می کنیم: آیه 3 و 52 سوره هود:«وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى وَیُؤْتِ كُلَّ ذِی فَضْلٍ = و این كه از پروردگارتان آمرزش بخواهید سپس به درگاه او توبه كنید [تا اینكه] شما را با بهره‏ مندى نیكویى تا زمانى معین بهره‏ مند سازد و به هر شایسته نعمتى از كرم خود عطا كند»؛ « وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْكُمْ مِدْرَارًا وَیَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِینَ = و اى قوم من از پروردگارتان آمرزش بخواهید سپس به درگاه او توبه كنید [تا] از آسمان بر شما بارش فراوان فرستد و نیرویى بر نیروى شما بیفزاید و تبهكارانه روى بر مگردانید».

خداوند تبارک و تعالی قانون خلقت را بیان می کند. یکی از آن قوانینی که در نظام خلقت وجود دارد، قانون استغفار است. همانطور که میگوید، دو دوتا، چهار تا و سه سه تا، نُه تا می شود. استغفار چنین تأثیری را در افزایش رزق دارد. استغفار فاصله بین انسان و خدا را برمی‌دارد و باعث می‌شود، انسان در معرض لطف و عطا و بخشش خداوند قرار بگیرد. استغفار فقط این نیست که گناه بخشیده می‌شود، بلکه اگر موانعی سر راه رسیدن خیر و برکت به انسان وجود داشته باشد، آن موانع را نیز برطرف می کند.

در سوره هود آیه 3 می فرماید: «أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْكُمْ مَتاعاً حَسَناً= اگر برای پروردگارتان استغفار کنید و توبه کنید، به شما یک رزق نیکو می دهد». یعنی با توبه و استغفار، و پاک کردن چرکها و موانع از سر راه، خیرات و برکات  نصیب انسان می شود.
بعد می فرماید: «إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ یُؤْتِ كُلَّ ذِی فَضْلٍ فَضْلَهُ= تا مدتی مقرر از دوره عمر، این رزق را به شما خواهد داد و هر کس که شایسته انعامی است، او را از فضل خودش عطا می فرماید». پس کسی که به دنبال رزق و روزی است، باید بداند که استغفار روزی­ آور است. استغفار غصه­ ها را برطرف می کند.

این که معصوم (علیه السلام) می فرماید: «یَزیدُ فِی الرِزق = در رزق اضافه می‌کند»، نقش مستقیم استغفار و افزایش رزق را نشان می دهد. یعنی: «اِستَغفِر تُرزَق = استغفار کن تا روزی داده شوی». حضرت با این بیان، از استغفار به عنوان جزئی از قوانین خلقت نام برد. یعنی همانطور که دو دوتا چهارتا می شود، اگر استغفار کنی، رزقت زیاد می شود.

نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «مَن اَکثَرَ مِنَ الاِستِغفارِ جَعَلَ اللّه‏ لَهُ مِن كُلِّ هَمٍّ فَرَجا وَمِن كُلِّ ضَیقٍ مَخرَجا وَرَزَقَهُ مِن حَیثُ لایَحتَسِبُ بحارالأنوار، = هرکه زیاد استغفار کند خداوند برای او از هر غم و اندوهی گشایشی دهد و از هر تنگنایی راه خروجی پدید آورد و او را از جائی که به گمانش نرسد روزی رساند»[1].

وقتی این را باور کردیم، با این اسم اعظم انسان جلو می رود. زیرا استغفار گیر و گره ها را باز و تنگناها را برطرف می کند و از آنجایی که انسان اصلاً حسابش را نمی کند«من حیث لا یحتسب»، خداوند تبارک و تعالی روزی را به او می رساند و برایش گشایش و فرج حاصل می کند.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود: «اِستِغفارُ یَزیدُ فِی الرِزق= استغفار رزق را زیاد می کند». همچنین می فرماید: «قَد جَعَلَ اللهُ سُبحانَهُ اَلاِستِغفارَ سَبَباً لِدُرورِ الرِزق= محققا خدای سبحان، استغفار را سبب و عامل ریزش رزق قرار داده است». این که می فرماید: «استغفار یَزیدُ فِی الرِزق= استغفار رزق را زیاد می کند»، یعنی ملائکه می آیند و به داد انسان می رسند. این اثر استغفار و استمداد از خداست.

 

برگرفته جلسه 5 استغفار


[1] - نهج الفصاحه، ح2941

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed