www.montazer.ir
جمعه 10 می 2024
شناسه مطلب: 7160
زمان انتشار: 13 ژوئن 2017
نزول فرشتگان و روح در شب قدر

استاد محمد شجاعی

نزول فرشتگان و روح در شب قدر

در شب قدر ملائكه به همراه روح نازل مي‏ شوند و تقدیرات عالم را به دست اولی الامر می رسانند.

شب قدر دارای چه ویژگی است كه خداوند آنرا بر شبهای دیگر برتری بخشیده است. قرآن کریم می فرماید: شب قدر، شب نزول قرآن است: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ* وَ ما أَدْراكَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ* لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» این گزاره دوم -شب قدر بالاتر از هزار ماه است- ما نمی دانیم که چه اتفاقی در این شب می افتد!

اولاً؛ «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ» فرشته ­ها و حضرت روح(علیه السلام) نازل می­ شوند. روح همانی است که امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «یَقُولُ یَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ؟ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی. قَالَ: خَلْقٌ أَعْظَمُ مِنْ جَبْرَئِیلَ وَ مِیكَائِیلَ= درباره روح از تو می پرسند: بگو: روح از امر پروردگارم است. گفت: آفریده ای عظیم تر از جبرئیل و میکائیل است».
پس اگر روح نباشد، ملائکه توان کاری را ندارند. چرا که در جای دیگری از قرآن می فرماید:«یُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ= خداوند ملائکه را بوسیله روح نازل می­کند». پس روح آن چیزی است که ملائکه را نازل می‌کند.
بنابراین در این شب، قرآن و ملائکه همراه و به مدد روح با اجازه پروردگارشان نازل می‌شوند «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیهابِإِذْنِ رَبِّهِمْ».

«مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» یعنی همه چیز، یعنی هیچ استثنائی ندارد و هر چیزی که در مخیله ما بیاید و میلیاردها چیزی که نمی آید، ملائکه تقدیرات هر چیزی را در این شب می‌آورند.

«سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» نتیجه این تقدیر و این تنزل ملائکه هم سلامتی است تا مطلع الفجر، اما کل امر به ولی امر نازل می‌شود، «ولی امر» چه کسی است؟ همان کسی است که در قرآن فرمود: «أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ= اطاعت کنید خدا و رسولش و ولی امرتان را». اولی همان جمع ولی است، صاحبان امر، والیان امر، یعنی  کارها همه به خدمت ولی امر و وجود مقدس آقا امام زمان (علیه السلام)می آیند.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed