www.montazer.ir
پنج‌شنبه 4 ژولیه 2024
شناسه مطلب: 548
زمان انتشار: 20 اکتبر 2014
میثاق برادران ، جلسه 5

میثاق برادران ، جلسه 5

هدف و فواید ازدواج (2) استاد: محمد شجاعی

1. از جمله فواید فردی معنوی ازدواج، بالا رفتن ارزش اعمال، باز شدن یك میدان وسیع برای انجام اعمال صالح و كسب ثواب الهی است.

2. پیامبر «صلی‌الله علیه و آله و سلم» فرمودند: كسی كه برای خانواده خود تلاش می‌كند مثل مجاهد در راه خداست.

3. پیامبر اكرم «صلی‌الله علیه و آله و سلم» فرمودند: كسی كه سه دختر داشته باشد و رزق آن‌ها را بدهد و آن‌ها را تأمین كرده و به آن‌ها نیكی كند تا خداوند آن دختران را از پدر بی‌نیاز كند، خداوند البته بهشت را بر او واجب خواهد كرد.

4. فایده معنوی دیگری كه برای ازدواج وجود دارد، پیدایش زمینه‌های استقلال از لحاظ فكری و... است.

5. مشكلی كه بسیاری از جوان‌ها در دوران تجرد با آن مواجه هستند این است كه به‌خاطر فرهنگ خانواده‌ها، گاهی مواقع نمی‌توانند برنامه‌های عبادی، علمی و عملی خود را به‌نحوی كه می‌خواهند پیاده كنند و ازدواج این زمینه را برایشان فراهم می‌كند.

6. در روایت است كه؛ فرزندان خود را برای غیر زمان خود تربیت كنید، علت این است كه این‌ها برای غیرزمان شما خلق شده‌اند.

7. دلایلی كه باعث می‌شود جوان در دوران تجرد، در خانواده از استقلال كمتری برخوردار باشد عبارتند از: اختلاف فرهنگی والدین و فرزندان، وابستگی افراطی والدین نسبت به فرزندان، تفاوت‌های ارزشی بین والدین و فرزندان و حقارت‌هایی كه از جانب والدین در فرزندان ایجاد می‌شود.

8. یكی از فواید مادی ازدواج، افزایش روزی و رونق اقتصادی است آن‌هم به چند دلیل:

     الف ـ ازدواج تشكیل جمع است و بنابر روایات دست خداوند با جماعت است؛

     ب ـ ازدواج باعث نظم و جلوگیری از اسراف است؛

     ج ـ ازدواج باعث ایجاد روحیه تلاش و فعالیت است؛

     د ـ ازدواج باعث تقواست و تقوا باعث بركت اقتصادی است.

9. از فواید فردی ازدواج، سلامت جسمی است كه از طریق ارضاء صحیح غریزه جنسی صورت می‌گیرد.

10. ارضاء صحیح غریزه جنسی از دو جهت در سلامت انسان تأثیر دارد:

     الف ـ باعث آرامش روحی می‌شود و این كمك به حل مشكلات جسمی می‌كند؛

     ب ـ دفع غریزه جنسی در دفع بیماریهای جسمی مؤثر است.

11. از فواید اجتماعی ازدواج، این است كه باعث پختگی و اجتماعی شدن فرد می‌شود. دوران مجردی ممكن است با كم‌ظرفیتی، خشونت و بی‌حوصلگی همراه باشد.

12. خداوند متعال در عالم، مظاهر جلال و جمال را طوری آفریده كه هر یك بدون دیگری احساس كمبود می‌كند و تنها در كنار یكدیگر به آرامش می‌رسند و در این میان مرد و زن نیز كه از مظاهر جلال و جمال الهی هستند، از این قاعده مستثنی نیستند.

13. از فواید اجتماعی ازدواج، سلامت و امنیت اجتماع است.

14. یكی از دلایلی كه در بحث امنیت اجتماع به‌وسیله ازدواج وجود دارد این است كه شخص وادار به كار و تلاش شده و فرصت انجام اعمال ناشایست را پیدا نمی‌كند.

15. یكی دیگر از دلایلی كه در بحث امنیت اجتماع به‌وسیله ازدواج وجود دارد این است كه انسان وقتی ازدواج می‌كند غریزه جنسی خویش را به طریق صحیحی ارضاء می‌كند و در نتیجه به‌دنبال مفسده نمی‌رود.

16. یكی دیگر از دلایلی كه در بحث امنیت اجتماع به‌وسیله ازدواج وجود دارد این است كه خانواده هم محدودیت می‌آورد و هم وابستگی و همین امر باعث می‌شود كه انسان به‌دنبال دردسر نرود چرا كه نمی‌خواهد از خانواده‌اش جدا شود.

17. پیامبر اكرم «صلی‌الله علیه و آله و سلم» فرمودند: هركس كه به خواستگاری دخترهای شما آمد، سلامت دین او را بفهمید؛ اگر از لحاظ دینی و امانتداری سالم بود دختر را به او بدهید، اگر این كار را نكنید فتنه و فساد كبیر اتفاق می‌افتد.

18. در مورد سلامت اجتماع، ازدواج چند خاصیت دارد كه از جمله آن‌ها یكی زمینه پیدایش صله ارحام و ایجاد ارتباط بین خانواده‌هاست و دیگری گسترش فرهنگ اسلامی و ملی می‌باشد.

19. از دیگر فواید اجتماعی ازدواج، تكثیرو حفظ نسل می‌باشد كه این فایده ارتباط مستقیم با هدف خلقت انسان دارد.

20. از آن‌جا كه بچه‌دار شدن و رشد و تربیت كودك، كار بسیار سختی است. خداوند متعال برای این‌كه انسان با میل و رغبت، این كار را انجام دهد یك‌سری عوامل درونی را برای انسان قرار داده است.

21. از جمله عواملی كه باعث می‌شود انسان به سمت حفظ نسل برود، میل و غریزه جنسی، گرایش به جنس مخالف، مهر و عاطفه پدری و مادری نسبت به فرزند، ایجاد شور و نشاط و امید به زندگی به‌واسطه داشتن فرزند می‌باشد.

22. جدای از عوامل درونی كه باعث حفظ نسل و تكثیر آن توسط انسان می‌شود در احكام شرعی نیز مسائلی مثل ثواب دوران حمل و تربیت كودك و ایجاد باقیات الصالحات مطرح شده است.

23. در شریعت از یك طرف تشویق و ترغیب به ازدواج صورت گرفته و ثواب زیادی برایش قائل شده است و از طرف دیگر می‌گوید كه اگر می‌خواهید ازدواج كنید با مرد و زن عقیم ازدواج نكنید، همین مسئله نشانة اهمیت حفظ و تكثیر نسل است.

24. در اسلام، فرزند به‌عنوان شأن انسان مطرح شده یعنی این خود انسان است كه در قالب فرزند ادامه پیدا می‌كند و روح اوست كه در قالب فرزند ادامه می‌یابد. پس اعمال فرزند (چه خوب و چه بد) جزایی را برای والدین او نیز به‌دنبال دارد.

25. نكته بسیار مهم در حفظ و تكثیر نسل این است كه صرف این عمل، تأمین‌كننده هدف خلقت نیست. یعنی تكثیر نسل تربیت خاصی را می‌طلبد تا فرزند از كمالات حیوانی گذشته و به كمالات انسانی برسد.

26. در اسلام توصیه شده كه برای این‌كه انسان، نسل صالح و سالمی داشته باشد در موقع ازدواج دقت كند كه همسرش متدین، عفیف و باتقوا باشد.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed