www.montazer.ir
سه‌شنبه 14 می 2024
شناسه مطلب: 258
زمان انتشار: 6 اکتبر 2014
میثاق برادران ، جلسه 3

میثاق برادران ، جلسه 3

روانشناسی انتخاب (2) استاد: محمد شجاعی

1. به هر اندازه كه شخص از نظر دیدگاه، توسعه یافته‌تر باشد در انتخاب‌هایش از جمله انتخاب همسر، بلندنظرتر بوده و اهداف عالی را درنظر می‌گیرد.

2. انتخاب از روی معیارهای غلط، نشانه‌ عدم پیوند صحیح شخص با ارزش‌های واقعی و متعالی می‌باشد.

3. نقطه آغاز خلقت انسان در ظاهر، زمانی است كه نطفه‌اش بسته می‌شود ولی در حقیقت، قبل از بسته شدن نطفه و زمانی است كه والدینش تصمیم به ازدواج می‌گیرند.

4. با توجه به آیات و روایات انسان نقطه پایانی ندارد و سیرش تا بی‌نهایت ادامه پیدا می‌كند، «خلقتم للبقاء لا للفناء»؛ شما برای بقاء خلق شده‌اید نه فنا و نابودی.

5. تمام استعدادهای انسان زمانی كه حركت ابدی خویش را فراموش كند به هدر می‌رود چرا كه دیگر تلاشی برای شكوفایی جهات فوق حیوانی خویش نمی‌كند.

6. تحصیل سعادت ابدی نیاز به شرایط و لوازم دارد كه این شرایط روحی است نه جسمی، چرا كه حركت انسان به سمت آخرت، حركت جسمی نیست بلكه روحی است.

7. دنیا باید در استخدام ابدیت و اهداف متعالی انسانی قرار گیرد و به همین دلیل است كه دین در كوچك‌ترین و بزرگ‌ترین كارهای دنیا دخالت می‌كند و نظر می‌دهد.

8. در طی حركت انسان به سمت ابدیت آن‌چه مهم و سرنوشت‌ساز است، تحولاتی است كه بر روی روح ایجاد می‌شود و چیزهایی است كه روح كسب می‌كند.

9. خوشبختی و سعادت افراد، بسته به كیفیت شكل‌گیری روح و تحولات آن است.

10. در یك روند سالم‌سازی، بهترین چیز شناخت آفت‌هاست و لذا پیش از آن‌كه بدانیم قلب را چگونه سالم نگه داریم باید بدانیم كه قلب چگونه بیمار می‌شود.

11. كلید سعادت و شقاوت انسان، ارتباطاتی است كه او دارد و در طی آن‌ها شخصیت او شكل گرفته و روحش ساخته می‌شود، به همین علت عوامل بیماری نیز از طریق همین ارتباطات وارد می‌شوند.

12. دیدنی‌ها، شنیدنی‌ها، افكار و خیالات از طریق ارتباطات، جذب روح شده و به آن شكل می‌دهند.

13. كسی كه به خود با نگاه ابدی نمی‌نگرد، هم نسبت به خود و هم نسبت به دیگران خیانت می‌كند.

14. كسی كه عاشق خویش است، ارتباطاتش را از آن جهت كه كلید شكل‌گیری شخصیت اوست، كنترل می‌كند و با هر چیزی ارتباط برقرار نمی‌كند، لذا از دین تبعیت می‌كند چرا كه مقررات دین به همین منظور وضع شده‌اند.

15. خداوند تبارك و تعالی با اختیاری كه به انسان داده، او را مسئول ساختن شخصیت خویش قرار داده ولی در مورد سایر موجودات چنین نیست و خداوند متعال، خودش آن‌ها را به كمال لایق می‌رساند. این امانتی است كه به انسان داده شده و سایر موجودات از پذیرفتن آن سرباز زدند.

16. معیار كلی در برقراری هر ارتباط و شرط اساسی هر انتخاب، همسویی و هماهنگی آن با حركت كلی انسان و سعادت واقعی اوست.

17. ملاك هر انتخابی، سلامت روح است.

18. ارتباطات و انتخابات انسان به سه دسته تقسیم می‌شوند: انتخاب بی‌اثر، كم اثر و مؤثر كه در این میان، مسائلی همچون انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب همسر از جمله انتخابات بسیار مؤثر هستند.

19. در انتخابات مؤثر، بهایی پرداخت می‌شود كه بسیار گران است، به همین دلیل انسان حق تأثیرگذاری و تأثیرپذیری منفی را ندارد.

20. شخصیت انسان از یك سو از طریق ارتباطاتش شكل می‌گیرد و از سوی دیگر همین شخصیت باعث انجام عمل می‌شود و همین عمل تأثیر بر روح می‌گذارد.

21. ازدواج، وارد شدن به دریایی از ارتباطات است كه خیال‌پردازی و آرمان‌گرایی در آن ممنوع است چرا كه در حد افراط، باعث مشكل‌پسندی در ازدواج و در حد تفریط، باعث ایجاد اثرات بسیار سوء روحی به‌خاطر عدم توجه به ابدیت می‌باشد یعنی شخص از زندگی‌اش انتظارات معنوی و متعالی دارد ولی در انتخابش این ملاك‌های عالی را در نظر نمی‌گیرد.

22. در اسلام، كمالات گیاهی یا حیوانی نفی نشده بلكه در مسئله ازدواج، اگر شرط اصلی انتخاب تأمین شود، بقیه شرایط هرچه تأمین‌تر باشد بهتر است یعنی كمالات گیاهی و حیوانی در استخدام كمالات انسانی باشند.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed