www.montazer.ir
یک‌شنبه 19 می 2024
شناسه مطلب: 5167
زمان انتشار: 5 ژوئن 2016
مومن نرم خو هدف زمینی ندارد

خانواده آسمانی 432 ، 1395/03/06

مومن نرم خو هدف زمینی ندارد

از آنجا که مومن همیشه مهربان است و وصل به خداست،نه کسی و نه چیزی در کره زمین هدفش نیست و اساساً وجوش برای ماورای دنیا شلیک شده است. لذا مقاصد زمینی ندارد.

مؤمن هیچ هدفی را در زمین بدنبال نمی کند. اگر فعالیتی هم انجام می دهد فقط بخاطر حس مسئولیت­ پذیری و وظیفه شناسی اوست  و وجودش با معشوق های آسمانی سنخیت دارد.

یکی از آفات دوستی، تندی زبان و بداخلاقی است که عامل دوری و فرار دیگران،افزایش دشمنان ، کم شدن دوست و تنها شدن انسان می شود.

 بداخلاقی کار مومن نرم خو نیست.  چون قدرت روحی و دینی دارد و به راحتی به غم و غصه دچار نمی شود. اما وقتی دنیا توانست او را مچاله کند، یعنی بداخلاق شود، نشانه از دست دادن پیوند با غیب و آسمان و معشوق حقیقی است و این منشأ افت روح مومن است.

مؤمن مهربان و با گذشت است و برایش مهم نیست که دیگران نسبت به او چه فکری دارند و اگر درجائی از حرف کسی دلخور شد، نشان دهنده ضعف ایمانی او خواهد بود.

به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه 432 «خانواده آسمانی » مورخ 95/03/06 ، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که به شرخ ذیل میباشد .

آفات و موانع دوستی

بدخلقی؛ عاملِ اصلی تولید نفرت در روابط انسانی

یکی از آفت‌های مهم ارتباطات، بداخلاقی (بدخویی، و تندخویی) است. روایات، مؤمن را نرمخو و کریم و گناهکاران را تند و خبیث معرفی می کند.

مؤمنان، برای محبت کردن، برای بخشیدن و برای صدورِ خروجیِ خیر، نیاز به دلیل و بهانه ندارند، بلکه دائماً از وجودشان محبت صادر می‌گردد. وجود آنان به قدری نرم است که به راحتی از خطاهای دیگران می‌گذرند و عذرشان را (حتی عذرهای دروغین‌شان) را می‌پذیرند. حجم تغافل و تجاهل مؤمنان به قدری زیات است که دیگران آن ها را احمق می‌پندارند اما از نگاهِ الله، احمق، گروهی از انسان ها هستند که براحتی در آتش اختلافات خود را گرفتار می‌کنند و زمانِ با ارزش عمر خود را در آتش نزاع و درگیری‌های بی‌موردِ دنیایی، می‌سوزانند.

مؤمن، اساساً هدفی در زمین ندارد، بلکه تنها بهشت و ماورای بهشت را نشانه گرفته و به سرعت به سمتِ هدف خلقتش در حرکت است. لذا برای کسی که در زمین، مقصدی ندارد، چیزی توان درگیر کردنِ ‌او را ندارد ...  آگاچنین کسی به سرعت از کنار آتش‌های وجود دیگران رد می‌شود تا حتی اندکی از میزان سرعت و سبقتش به سمت الله، کم نشود.

مؤمن به قدری در دینِ خود، قدرتمند است که در هیچ رابطه‌ای، با همه‌ی دل خود،‌ وارد نمی‌شود، بلکه دلش را تنها برای الله و اهل آسمان خالی نگه می‌دارد.

وقتی قلب، در یک رابطه وارد می‌گردد، آرامش و سکونِ لازم را برای ارتباطِ با الله، از دست می‌دهد. لذا از سرعتِ حرکت انسان به سمت هدف خلقتش کاسته می‌گردد؛ بنابراین انسان مؤمن، انواع ارتباطاتش را با اهل زمین، به گونه‌ای تنظیم می‌کند که فقط ذهن و بدنش در این ارتباط وارد شده، و قلبش،‌ با انواع اضطراب‌ها و هیجاناتِ مربوط به ارتباطاتِ زمینی، درگیر و آلوده نگردد.

شادی‌ها و موفقیت‌ها و ... یا بالعکس شکست‌ها و کمبودهای دنیا، فقط و فقط در ذهن انسان مؤمن نفوذ می‌کنند اما هرگز قلب او را به خود مشغول نکرده و بسترِ عشق بازی با الله را از او نمی‌ربایند. برای مؤمن، نگاهِ هیچ کسی در دنیا مهم نیست، و هیچ شأن و مقامی او را به خود مشغول نمی‌کند.

رهایی او از زمین، و عدم اتصالش به اهل زمین، موجب می‌شود که بی‌احترامی‌ها، تحقیرها، خیانت‌ها، و ظلم‌های دیگران، توانِ‌دامنگیر کردنِ‌او را نداشته و لذا به سرعت از کنار همه‌ی خطاهای دیگران می‌گذرد. انسان‌هایی که زود در لابه‌لای خطاهای دیگران، ‌درگیر شده و قلبشان را آلوده می‌کنند، حتماً در باطن خود،‌ جهنم ذخیره کرده‌اند.

اساساً مؤمن، به دلیل عدم دلبستگی‌اش به زمین، هرگز روحیه‌ی علو و برتری‌جویی ندارد ... و با همه‌ی انسان ها، درست مثل خودش رفتار می‌کند.

هدفِ بالاییِ مؤمن، به قدری برایش جدی و ارزشمند است که هرگز زمانِ عمرش را صرف اموری لغو و بیهوده مثل انواع سرگرمی‌های بی‌فایده‌ی دنیا نمی‌کند.

بدخلقی؛ از نگاه معصومین (علیهم‌السلام)

حضرت علی (علیه‌السلام) در فرمایش گهربارشان می‌فرمایند:‌ «مَن ساءَ خُلُقُهُ قَلاهُ مُصاحِبُهُ و رَفیقُهُ؛ هر کس بدخلق باشد، همنشین‌ها و رفیقانش، دشمنِ او می‌شوند».

بدخلقی، اولین آفتِ خطرناک، برای ادامه‌ی هر پیوندی است، بطوری که عاشق‌ترین دوستانِ انسان را به نفرت می‌رساند.

همچنین در فرمایش دیگری فرمودند:  «مَنْ ساءَ خُلْقُهُ أعْوَزَهُ الصَّدیقُ ، والرَّفیقُ؛ هر کس بدخو باشد، دوست و رفیقِ‌او، نایاب می‌شوند.

تندخویی‌ها و بداخلاقی‌ها، باعث می‌شود و حتی نزدیک‌ترین افراد زندگی انسان، حوصله‌ی او را نداشته، و از دور و برش پراکنده می‌شوند.

بنابراین چنین انسان هایی که نفس‌شان برای دیگران شیرین و جذاب نیست، و دیگران براحتی از روی آن ها عبور می‌کنند، حتماً‌ در نفس خود، حجم عظیمی از آتش را ذخیره کرده‌اند که فرصتِ زیستن در بهشت را از انان سلب خواهد کرد.

والحمدلله رب العالمین

 

صوت

1 - مومن نرم خو هدف زمینی ندارد

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed