www.montazer.ir
سه‌شنبه 14 می 2024
شناسه مطلب: 5707
زمان انتشار: 4 سپتامبر 2017
مهارت های کنترل اقتصاد خانواده را بیاموزیم

مهارت های زندگی جلسه دوم، استاد محمد شجاعی

مهارت های کنترل اقتصاد خانواده را بیاموزیم

اولین وظیفه انسان در خانواده که نسبت به ۳ وظیفه دیگر مقدم تراست (نه مهم تر) تأمین مادی است، که اگر به درستی و طبق نظر خداوند و شرع انجام شود کمک بسیار بزرگی در انجام دو وظیفه دیگر (تأمین عاطفی و معنوی) محسوب می شود.

تامین اقتصادی خانواده

پیشتر گفته شد که هر انسانی که ازدواج می کند و یا به عنوان عضوی از خانواده شناخته می شود، باید به ۳ وظیفه در خانواده عمل کندکه شامل (تأمین مادی، عاطفی و معنوی) می باشد. در این زمینه یک ضرب المثل وجود دارد که می گوید که هر کسی که نمی خواهد و یا نمی تواند ویا نباید کاری را به پایان برساند، هرگز نباید آن را شروع کند.

انسانی که زندگی را آغاز می کند، باید آن را به سر انجام برساند. اگر احساس می کنید که نمی توانید و  یا نمی خواهید  زندگی را به پایان و سرانجام سعادت برسانید،  پس اصلاً نباید آن را شروع کند.

اولین وظیفه انسان در خانواده که نسبت به ۳ وظیفه دیگر مقدم تراست (نه مهم تر) تأمین مادی است، که اگر به درستی و طبق نظر خداوند و شرع انجام شود کمک بسیار بزرگی در انجام دو وظیفه دیگر (تأمین عاطفی و معنوی) محسوب می شود.

این ۳ وظیفه متأثر از یکدیگر هستند و در تعامل با هم قرار دارند؛ به عنوان مثال اگر کسی در سیاست اقتصادی خانوادگی اش ضعیف و بدون تدبیر عمل کند، در مسائل عاطفی و معنوی زندگی اش هم دچار سر خوردگی و شکست می شود. (تأمین مادی زندگی انسان ها باید طبق دستورات خداوند انجام شود تا تأثیر مثبت خود را بر دیگر مسائل  زندگی انسان بگذارد).

گفته می شود که علت بسیاری از جدایی ها و شکست ها در زندگی مشترک مشکلات اقتصادی است، ولی در واقع دلیل اصلی آن مشکلات و مسائل فرهنگی و عدم توجه به دانش و تخصص های لازم در زمینه خانواده است. چه بسا بسیاری از خانواده ها مشکل اقتصادی ندارند، ولی باز هم در زندگی شکست می خورند. پس بهتر این است که اقتصاد خانواده، روابط مالی و درآمدها و مخارج خانواده براساس اصولی باشد که با سعادت انسان تنظیم شده است.

انسان به عنوان یک موجود ریاضی خلق شده است. منظور از این مطلب این است که انسان یک مرحله قبل از

تولد دارد که روح الهی است، بعد در مرحله بعد وارد دنیا می شود،  و در مرحله سوم باید به نزد خداوند بر

گردد...

هر انسان وظیفه دارد که به هر سه مرحله زندگی خود بنگرد و بیندیشد و فقط خود را محدود به مرحله (تولد تا مرگ)که همان زندگی در دنیاست، نکند که اگر این طور شد راه را اشتباه رفته است.

حضرت علی (علیه السلام) در این رابطه می فرمایند: خوشبختی و رحمت سراغ کسی می آید که در هر سه مرحله خود را ببیند و بشناسد.

مهارت های کنترل اقتصاد خانواده را بیاموزیم

انسان یک موجود ریاضی است و خوشبختی، عشق وآرامشش در زندگی هم به صورت ریاضی است. لذا اگر کسی بخواهد در زندگی خوشبخت و موفق باشد، لازم است کلیه رفتارها و ارتباطات و مهندسی فکرش را کاملاً با ریاضیات خلقت خود و زیر نظر سازنده ای که او را که او را ساخته است، تنظیم کند.

همان پروردگاری که خالق میلیاردها سلول در بدن ما و هر آنچه که در اطراف ماست، می باشد؛ از بندگان خود می خواهد که اگر خواستار یک زندگی شاد و آرام، برکت در مال و در نهایت خوشبختی ابدی هستید، باید این سلسله از امور را رعایت کنید.

سعادت آخرت، میزان معنویات و عواطف ما ارتباط مستقیمی با تصمیم گیریهای اقتصادی ما دارد، انسان ها اگر خواستار معنویات و عواطف خوب در زندگی خود هستند، باید در مسائل اقتصادی درست رفتار کنند.

اقتصاد و مسائل مربوط به آن در زندگی هر انسانی دارای فراز و نشیب های زیادی است که اکثر انسان ها این فراز و نشیب ها را به گونه ای در زندگی شخصی خود تجربه کرده اند. « بی تدبیری و گرفتاری در چنگال هیجانات به خصوص مواقعی که با مشکل اقتصادی و مادی روبرو هستیم سبب می شود که ضربه های عاطفی و معنوی زیادی به انسان وارد شود».

به عنوان مثال عده ای از افراد به محض بر خورد با مشکلات مادی تعادل شخصیتی خود را از دست می دهند و از خود رفتار هایی را بروز می دهند که به شدت عواطف و معنویات آن ها را از بین خواهد برد.

اسلام برای اینکه مشکلات اقتصادی در خانواده به وجود نیاید و اگر هم به وجود آمد تبعات بدی نداشته باشد دستورالعمل هایی را ارائه داده است در صورت توجه به آن خانواده دچار بحران نمی شود..

دو اصل مهم در تأمین اقتصادی سالم خانواده

دو اصل مهم تأمین اقتصادی خانواده عبارتند از:

اصل اول: کار، تقدس و لزوم آن

انسان ها برای تأمین اقتصادی خانواده خود باید کار کنند و زحمت  بکشند.

خداوند تبارک وتعالی در قرآن کریم می فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً» (سوره روم/آیه 21)  منظور خداوند در این آیه این است که زن و شوهر در زندگی باید علاوه بر داشتن محبت نسبت به یکدیگر، مودت هم در رابطه آن ها وجود داشته باشد.

منظور از (مودت) محبتی است که زن و شوهر حاضرند بخاطر عشقشان به همدیگر فداکاری کنند و در زندگی بخاطر هم زحمات زیادی را متحمل شوند.

به عنوان مثال سرپرست خانواده باید نان آور خانواده باشد و زحمت کار کردن و عرق ریختن را به خود بدهد و قبول کند که برای تامین نیازهای خانواده اش باید متحمل کار و تلاش زیادی شود.

کار کردن در اسلام یک عبادت محسوب می شود به طوری که اگر کسی در حین کار جان خود را از دست بدهد شهید محسوب می شود.

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «اَلکادُّ عَلَی عِیالِهِ کَالْمُجاهِدِ فی سَبیلِ اللهِ؛ کسی که برای تأمین هزینه زندگی خود تلاش می کند، همانند مجاهد در راه خداست».

اصل دوم: طلب حلال

طلب حلال به این معنا که نفقه باید از راه حلال تأمین شود که اگر اینطور نباشد قطعاً بر ساختار عاطفی و معنوی خانواده تأثیر خواهد گذاشت.

لقمه حرام سبب می شود که انسان ها بدیهیات را انکار کنند با وجود اینکه در درون به آن یقین دارند. اگر انسان ها خواهان عشق پایدار، روح پاک وآرامش در زندگی هستند باید با لقمه حلال شروع کنند که با لقمه حرام به این مهم دست نمی یابند.

 

مهارت های زندگی (جلسه دوم)

میانگین (2 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed