مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
جلسه اول
روایات بحث :
بخش اول : نیاز و ذائقه شناسی که به چهار گام تقسیم می شود:
گام اول: شناخت موانع رشد و ریشه های بی تقوایی
گام دوم: شناخت اقتضائات سنی
گام سوم: انتخاب شیوه های مناسب با ذائقه فرزندان
گام چهارم: در نظر گرفتن ظرافت های دخترانه و پسرانه
گام اول: شناخت موانع رشد و ریشه های بی تقوایی:
1- موانع مربوط به حال طبیعی (کودکان و نوجوانان )
2- موانع مربوط به غرائز طبیعی (کودکان و نوجوانان)
1-موانع مربوط به حال طبیعی
الف) پیشگیری از بروز زمینه های تحریک کننده بی تقوایی:
رفتارهای ناهنجار اجتماعی تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد شده و نمود آن به شکل جرایم بروز یافته و تداوم می یابد.
این عوامل بر رفتارها، باورها، گرایش ها و هیجانات کودکان و نوجوانان تاثیرات مستقیم و یا غیر مستقیم دارد.
ب) توجه به موانع طبیعی در انسان
آیات قرآن برای طبیعت انسان ویژگی هایی را ذکر کرده است که اگر هدایت نشود به موانع رشد تبدیل می شود و لازم است آموزش های مناسبی به فرزندان تعلیم شود.
برخی از مهم ترین صفات عبارتند از:
طبیعی است تبعات عجله ما در امور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به فرزندانمان منتقل می شود.
به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- زودتر از موعد به فرزندانمان آموزش زبان بدهیم.
- زودتر از موعد از فرزندانمان تکالیف سخت بخواهیم.
- زودتر از زمان خود فرزندان خود را تشویق یا تنبیه کنیم.
- زودتر از زمان خود به حرفهای فرزندمان گوش دهیم.
- در خرید و یا تدارک وسائل ارتباط جمعی زودتر از زمان خود اقدام کنیم.
-به فرزندانمان قبل از تلاش و کوشش و یا بدون آنکه تلاش و کوششی داشته باشند، جوایز و عطایایی بیشتر از استحقاقشان بدهیم.
طبیعی است بی اعتنایی های ما به مسائل ضروری زندگی منجر به بی اعتنایی فرزندانمان نسبت به این امور و سایر امور مهم می گردد.
به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ادامه دارد....
کلیدواژه ها:
آثار استاد