www.montazer.ir
یک‌شنبه 12 می 2024
شناسه مطلب: 866
زمان انتشار: 17 سپتامبر 2018
معرفی بحث قدم صدق

معرفی بحث قدم صدق

هیچ کلاس و مکتبی کامل تر و سازنده تر از زیارت عاشورا نیست

هیچ کلاس و هیچ جلسه و هیچ مکتبی زیر این گنبد کبود، کامل تر و سازنده تر از مکتب زیارت عاشورا نیست. زیرا مضمون آن، شامل تمام جنبه های زندگی انسان می شود. یک مکتب و یک آیین نامه و یک منشور زندگی است. برای همین تأکید می کنم حتماً عزیزان به خواندن زیارت عاشورا التزام داشته باشند. اگرفکر می کنی تکراری است، بدان که تکرار ندارد. هربار که می خوانی، مطلب و نگاه جدیدی دارد و همیشه تازه و جدید است. این منشور را مکرر باید ذکر بکنیم. مثل نماز خواندن که باید مکرر بخوانیم تا یاد بگیریم چه جوری باشیم. باید دائماً در آینه زیارت عاشورا یک ماه گذشته و یک سال گذشته خود را بررسی کنیم و ببینیم ما چه کار کرده ایم و چطور زندگی کرده ایم. برای همین هم هست که برخواندن زیارت عاشورا این همه تأکیده شده است. امام زمان (علیه السلام) فرمود: «عاشورا، عاشورا، عاشورا». یعنی خواندن زیارت عاشورا خیلی مهم است. حضرت تأکید کرده که آن را بخوانیم. یک جاهایی که صدق نداریم، دعا می کنیم و خواهش و التماس می کنیم و می گوییم:«إیاک نعبد و إیاک نستعین»؛ بگوییم: خدایا تو خودت کمک کن ما صادق باشیم.

موضوع «قدم صدق» بحث کلیدی و حساسی است و رمز همه ی آرزوها و همه عشق ها و درخواست های ما از خداوند و اهل بیت (علیه السلام) م باشد؛ به همین دلیل، در مورد این فراز زیارت عاشورا توضیحاتی را تقدیم مخاطبان گرامی می کنیم. بحث قدم صدق برگرفته از سلسله مباحث شرح زیارت عاشورا می باشد. 

«قدم صدق» همان است که در سجده آخر زیارت عاشورا می خوانیم: «اللهم ارزقنی شفاعة الحسین یوم الورود؛ و ثبت لی قدم صدق ٍعندک مع الحسین واصحاب الحسین؛ الذین بذلوا مهجهم دون الحسین (علیه السلام)= خدایا! روزیم کن شفاعت امام حسین ع را در روزی که بر تو وارد می شوم؛ و قدم صدق را نزد خودت برایم تثبیت کن؛ با حسین و اصحاب حسین؛ همان کسانی که خون قلب خود را بذل کردند در کنار حسین ع».

عبارت «قدم صدق» در آخر زیارت عاشورا، دومین بار است که بیان می شود. قبل از این آمده بود: «و اسئله ان یثبت لی قدم صدق= از خدا می خواهم که قدم صدق را برایم تثبیت کند».  اما به خاطر اهمیتی که «قدم صدق» دارد، لازم است مقداری در مورد آن توضیح دهیم.

میانگین (1 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed