www.montazer.ir
جمعه 10 می 2024
شناسه مطلب: 5756
زمان انتشار: 13 نوامبر 2016
مراحل کسب مقام محمود در زیارت عاشورا: قدم صدق- درخواست مقام - انتقام

استاد محمد شجاعی

مراحل کسب مقام محمود در زیارت عاشورا: قدم صدق- درخواست مقام - انتقام

بین سه فقره در زیارت عاشورا که پشت سرهم آمده، ارتباط منطقی وجود دارد و این ها همان مراحلی هستند که مومن باید برای کسب مقام محمود طی کند. ترتیب این سه مرحله چنین است: ۱- قدم صدق-۲- درخواست مقام محمود -۳- «طلب ثار» یا انتقام خون امام حسین (علیه السلام).

یعنی بعد از آن که از خدا درخواست می کنیم که ما را در دنیا و آخرت با امام حسین (علیه السلام) همراه کند، از خداوند درخواست قدم صدق می کنیم.

«أن یثبت لی قَدَم صِدقٍ= این که مرا ثابت قدم و صادق بدارد» و بعد در خواست مقام محمود می کنیم «وَ أسئلُهُ أن یُبَلِغَنی المقامَ المحمود= از خدا می خواهم که مرا به مقام محمود برساند» و سپس درخواست انتقام خون حضرت را می کنیم و می گوییم: «وَ أن یَرزُقَنی طَلَب ثاری مَعَ أمامٍ هدی=خدا روزیم کند که خونخواهی خودم را با امام هدایتگر بکنم».

اگر کسی نفس انسان را بشناسد، به ارتباط منطقی که بین سه فقره مذکور وجود دارد، پی می برد. حالا چرا این طور است؟ من می خواهم «ربط معرفت نفسی» این ها را بگویم. اگر شما این را بدانید، بسیاری از رمزهای دیگر را در آیات، روایات و دعاهای دیگر به دستتان می آید.

وقتی سخن از «مقام» گفته می شود و ما این مقام را درخواست می کنیم، نشانه ی آن است که این مقام، با ساختار وجودی ما تنظیم شده است؛ یعنی ساختار وجودی ما ذاتاً این مقام را احتیاج دارد و دوستش دارد و می خواهد این مقام را داشته باشد. پس اگر بفهمیم این مقام چیست، نمی توانیم از آن بگذریم. اگر بفهمیم که مقام محمود چیست و چقدر قشنگ و خوب است و به ضرورتش برای خود پی ببریم، عاشقش می شویم.

 

مقام محمود جلسه اول

 

میانگین (1 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed