www.montazer.ir
جمعه 10 می 2024
شناسه مطلب: 5565
زمان انتشار: 7 سپتامبر 2016
مؤمن همیشه شادتر از مسلمان است

استاد محمد شجاعی

مؤمن همیشه شادتر از مسلمان است

شادی مومن حاصل معرفت و ایمان حقیقی او به بی نهایت مطلق (الله) است، اما فرد مسلمان فاقد این معرفت است. مؤمن نسبت به خدا معرفت دارد، اما مسلمان فقط علمِ به وجود الله دارد.پس مؤمن با مسلمان فرق دارد. بعضی ها مسلمانند و اسلام را پذیرفته اند، چون پدر و مادرشان مسلمان بوده، اینها هم به تبع آنها مسلمان شده اند؛ ولی هیچ شناخت عقلانی و قلبی و معرفتی از دین ندارند. می گویند پدر و مادرهای ما مسلمان و شیعه بودند، ما هم هستیم. وقتی از آنها در مورد عقایدشان سؤال کنند، که چرا مسلمان هستید؟ چرا سنی نیستید؟ چرا مسیحی نیستید؟ پاسخی ندارند.

 

بسیاری از این مسلمانان، اگر به کشور خارجی سفر کنند، تحت تأثیر محیط، عقاید شان سست شده، خیلی زود باورهای اصلی خودشان را از دست می دهند و هم رنگ محیط و جماعت می شوند. آدم مسلمان چون فقط اسلام را پذیرفته و هنوز ایمان در قلب او رسوخ نکرده و استحکام ندارد، با تغییر محیط و شرایط، تغییر عقیده می دهد.

قرآن در این مورد می فرماید: «قالت الاعراب آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِكُمْ= اعراب بایدیه نشین گفتند: ما (بی جنگ و نزاع) ایمان آوردیم، ای پیامبر! بگو: شما که ایمانتان (از زبان) به قلب وارد نشده به حقیقت هنوز ایمان نیاورده‌اید لیکن بگویید ما اسلام آوردیم» (حجرات/14).

اگر مصیبتی در زندگی مسلمانی اتفاق می افتد، طلاق، مرگ و میر، ورشکستگی، مریضی و ... روحیه اش را می بازد، عقاید و افکارش زیرو رو می شود، ارتباطش با غیب کم می شود، رابطه اش با خدا ضعیف می شود.

اما مؤمن چون عقاید و باورهایش مستحکم شده، به راحتی دستخوش تحولات زندگی قرار نمی گیرد. قلبش امنیت و اطمینان دارد؛ با مشکلات زندگی روحیه اش صیقل خورده و قوی تر می شود و عشقش به الله روز به روز افزون تر می گردد. با این تعریف است که می گوییم مؤمن نسبت به مسلمان، انسان شادتر و با نشاط تری  است.

 

 

برگرفته از بحث شادی جلسه 6

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed