www.montazer.ir
سه‌شنبه 21 می 2024
شناسه مطلب: 3861
زمان انتشار: 29 اکتبر 2015
كسانی كه شفاعت نمی شوند ...

عالی ترین مقام انسانی (4)/ از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

كسانی كه شفاعت نمی شوند ...

کسانی كه در دنيا اهل كفر، نفاق و شرك بوده‌اند در آخرت تولد ناقص خواهند داشت و هرگز مورد شفاعت واقع نمي‌شوند. این است مصداق آیه «اولئك اصحاب النار هم فيها خالدون»

ادامه بحث های عالی ترین مقام انسانی (۱) و عالی ترین مقام انسانی (۲) و عالی ترین مقام انسانی (3)

كسانی كه شفاعت نمی‌شوند:
1- اهل نفاق، كفر و شرک
پیشتر گفتیم که رابطه رحم مادر با دنیا مانند رابطه دنیا با آخرت است و كسی كه در دنیا ناقص متولد شود همواره در رنج بوده و درمان نمی‌شود. تولد ناقص به آخرت هم از چنین قانونی مستثنی نیست.
کسانی كه در دنیا اهل كفر، نفاق و شرك بوده‌اند در آخرت تولد ناقص خواهند داشت و هرگز مورد شفاعت واقع نمی‌شوند. این است مصداق آیه «اولئك اصحاب النار هم فیها خالدون»
2- افراد شكاك در اصول و اعتقادات دینی
«ان الشًفاعه لا تًكونٌ لِاهل الشًك و الشٍرك». كسانی كه نسبت به اصول اعتقادی و اساسی دین تردید داشته و به یقین نرسیدند، اهل كفر و شرك می‌باشند. در حركت به سمت ابدیت، باور اصول اعتقادی بسیار مهم بوده و بدون آن حركت جدی و اثرگذاری برای ابدیت نخواهیم داشت. در این‌صورت قطعا برای شرایط زیستی بهشت نیز تربیت و آماده نمی‌شویم.
3- كسانی كه به اهل بیت «علیه‌السلام»جسارت می‌كنند
«و لو ان ناصبا شفع له بنی مرسل و ملك مقرب ما شفعوا» اگر کسی به اهل بیت «علیه‌السلام» توهین و جسارت كرده و دشمن ایشان باشد، حتی اگر همه انبیاء و ملك های مقرب شفاعتش كنند، مورد شفاعت قرار نخواهد گرفت. چرا كه اهل بیت «علیه‌السلام» متخصصان معصومی اند كه فرد با دشمنی با آنها خود را از درمان و رشد در سایه ایشان محروم می كند.
4- كسانی كه به اهل بیت «علیه‌السلام» آزار رسانده باشند
5- كسی كه اهل مجادله بوده و بخواهد به هر طریقی ثابت كند حق با او بوده است.
6- نسبت به نماز بی‌اهمیت باشد.
7- اهل قمار و شراب باشد.

مواردی كه قابل شفاعت نیستند
پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» می‌فرمایند: در قیامت برای گناهكاران امتم كه گناه كبیره مرتكب شدند شفاعت می كنم. اما مسئله قابل تامل آن است که در برزخ شفاعتی در کار نیست و مسئولیت تمام اعمالمان بر عهده خودمان می‌باشد. البته این نیز موهبتی از جانب خداوند می‌باشد، تا انسان در دنیا مغرور نشده و توبه كند، چرا که در غیر این‌صورت مسلمان از دنیا نرفته است. یادمان باشد که حق‌الله و حق‌الناس را باید تمام و کمال به جا آوریم. اگر حتی نگاه گناه آلود ویا لذات حرامی در کارنامه عمرمان وجود دارد، باید به همان اندازه به نفسمان ریاضت داده و توبه كنیم.
اهل تسنن هم امت پیامبر محسوب می‌شوند و بسیاری از آنها هم نجات پیدا می‌كنند مگر كسانی كه تعمداً در مقابل پذیرش ولایت امام علی «علیه‌السلام» لجوج بوده‌اند.
قدرت در سایه زیارت صاحبان مقام محمود
با زیارت بزرگانی مانند مانند امام رضا «علیه‌السلام»، حضرت معصومه، حضرت عبدالعظیم و... و برقراری ارتباط با آنها می‌توان به قدرت رسید. حقیقت اینجاست که ما به شفاعت آنهاست كه توفیق ورود به حرمشان را می‌یابیم. بزرگی آنهاست که ما در دنیا با همه آلودگی ها و غفلت‌ها و خطراتی كه سر راهمان است به سوی خود می‌خوانند. اما مراقب باشیم كه قلبمان به فضاها و كلمات مقدس عادت نكند.
امام صادق «علیه‌السلام» فرمودند: حضرت معصومه «سلام الله علیها» به تنهایی می‌تواند همه اهل محشر را شفاعت كند. پس فراموش نکنیم بالاتر از خواسته‌های دنیایی‌مان از آنها بخواهیم.
كسانی كه سریع محاسبه و شفاعت می‌شوند
پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم» كسانی را سریع محاسبه و شفاعت می كنند كه در دنیا در انجام وظایفشان معطلی نداشتند، سخت‌گیر و تنبل نبودند، در دنیا زود گذشت كردند و نسبت به دیگران حقی نداشته و یا ظلمی نكردند.
در شفاعت دنیوی به سراغ غیر شیعیان نروید
«لا تساهم الحوائج و تكونوا لهم الوسیله الی رسول الله فی القیامت» از غیر شیعیان طلب حاجت نكنید، در آن صورت شما برای آنها وسیله‌ای برای شفاعت نزد رسول الله خواهید شد.
امام باقر «علیه‌السلام» می‌فرمایند شما آن‌قدر برای ما عزیز هستید كه اگر كسی در حقتان لطفی كرده باشد جبران می‌كنیم. نگاه آنها به ما مانند نگاه پدر به فرزندش است. همان‌طور كه زیارت عاشورا از زبان یك فرزند با پدرش تنظیم شده است. این شدت علاقه و احترام ائمه «علیه‌السلام» را به ما می‌رساند.
یاد بگیریم و سعی کنیم که فرزندی شایسته برای پدران آسمانی‌مان باشیم.

 

برگرفته از مبحث مقام محمود، استاد محمد شجاعی

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed