www.montazer.ir
جمعه 10 می 2024
شناسه مطلب: 2944
زمان انتشار: 14 ژولیه 2015
قضا چیست و قدر کدام است؟

از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

قضا چیست و قدر کدام است؟

در قرآن آمده که خدا هر کس را بخواهد عزیز می­ کند و هر کس را بخواهد ذلیل می­ کند: «... تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء» و «... تعطی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء...» تو به هر کس که بخواهی حکومت را می ­دهی و از هر کس که بخواهی حکومت را می­ گیری. بنابراین حکومت و ریاست را خدا در اختیار انسان قرار می ­دهد ولی اگر همین حاکم ظلم کند اینطور نیست که خواست خدا باشد و اینکه مثلاً ما از امکاناتی برخوردار نیستیم و آنها را به غارت می­ برند خواست خداست، و نیز اینگونه نیست که اگر دیگران از ثروت و رفاه برخوردارند فقط اراده­ ی خداوند بوده ­است. این تفکرات انسان را تنبل می­ کند و مانع پیشرفت فردی و اجتماعی می­ شود.

 

«قضا» یعنی نتیجه و محصول کار. قاضی یعنی کسی که حکم می­ کند و با حکمش قضیه را فیصله می­ دهد. «قدر» هم یعنی حد و اندازه. خداوند در خلق همه­ ی مخلوقاتش این مهندسی ویژه را به کار برده: «ان من شیء الاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله الا بقدر معلوم» هیچ چیز نیست مگر آنکه خزائنش در دست ماست. ما نازل نمی­ کنیم مگر به اندازه­ ی معیّن و مشخص. هر چیزی در عالم عدد، اندازه و ریاضیات دارد. «انّا کل شیء خلقناه بقدر» ما همه چیز را با اندازه خلق کردیم. از آنجا که نظام خلقت قاعده ­مند است علم پیشرفت می­ کند یعنی قدرها کشف می­ شوند و در ابعاد مختلف زندگی انسان به کار گرفته می­ شود. دانشمندان همواره در حال کشف تجلیات ریاضی خداوند هستند. تمام علومی که کشف می­ شوند هر کدام برای شناسایی تخصص ویژه می­ خواهند. در عین حال همه­ ی مخلوقات با هم رابطه ­ی ریاضی دارند مثلاً هر مولکول آب از ترکیب دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن بوجود می ­آید: H2O و این در تمام خلقت یکسان است. در همه جا آب در ۱۰۰ درجه سانتی گراد به جوش می ­آید و همه جا در مثلث قائم الزاویه a2+ b2 = c2 ، و جذر شانزده، چهار است و ... . اینها نظام قدری، ریاضی و مهندسی خلقت است. در رحم مادر جنین می­ تواند در محیط آبی زندگی کند ولی وقتی به دنیا آمد باید مجهز به دستگاه تنفس هوا باشد. ماهی هم که در آب با آبشش تنفس می­ کند در محیط هوایی قادر به حیات نیست. پس قدر اندازه، و قضا نتیجه است. وقتی دو در خودش یکبار ضرب می­ شود نتیجه چهار می ­شود، و وقتی اگر یک نیوتن به چیزی نیرو وارد کنیم یک نیوتن هم بر ما نیرو وارد می­ شود، به این موضوع در فیزیک عمل و عکس العمل و در فلسفه علت و معلول و در دین قضا و قدر می ­گوییم. هر علتی معلولی به همراه دارد. چشم ما قادر است طول موج خاصی را که بین بنفش و قرمز است را ببیند. سگ توان شنوایی­ا ش ۱۵۰ فرکانس است. اگر با سرعت چهل کیلومتر در ساعت اتومبیل به دیوار برخورد بکند قضای آن خرد شدن سپر و شکستن چراغ جلوی ماشین است (البته این هم بستگی به میزان مقاومتی است که برای اتومبیل طراحی شده ­است) اگر سرعت بیشتر باشد آسیبهای دیگری هم متوجه وسیله ­ی نقلیه و راننده می ­شود. اگر نیاز بدن ما ۱۵۰۰ کالری باشد و ما ۲۰۰۰ کالری مصرف کنیم اضافه­ ی آن تبدیل به چربی و اضافه­ وزن می­ شود. چربی اضافه قدر و بیماری­ های ناشی از آن قضاست.

پس هر علتی را که ایجاد کنیم معلول همراه آن است، یعنی قضا و قدر الهی؛ و این بستگی به انتخاب ما دارد نه خواست خداوند. وقتی کسی تصادف کرده و می­میرد و می ­گوییم خواست خدا بوده یعنی قوانین الهی اینطور است که اگر با این سرعت به جایی برخورد کنیم قضا و نتیجه­ ی آن مرگ است. نه اینکه خدا خواسته تا این شخص در این زمان و اینگونه بمیرد. خدا از ما خواسته به سراغ قدرهای منفی وضعیت نرویم، بلکه قدر بالاتر و بهتر را برگزیده و نتیجه­ ی بهتر و عالی­تر بگیریم. در قرآن و احادیث معصومین «علیه السلام» ما هزاران فرمول داریم.

خداوند نمی­ خواهد اتفاق های ناگوار برای انسان بیفتد ولی انسان با انتخاب قدرهای نامناسب، قضاهای ناخوشایند را برای خودش رقم می­ زند. خداوند یک قاعده، و قضا و قدر دیگر هم دارد: «لیس الانسان الا ما سعی» انسان با تلاش به رشد می ­رسد. تلاش قدر است و قضاهای آن مالکیت، ثروت و پیروزی است.

ببینید قدرهای سلامتی، رفاه و سایر نیازهایتان چیست، بشناسید و عمل کنید. برای بارداری موفق باید از لحاظ ژنتیکی سلامت، زیبایی، هوش، عقل، دین و اخلاق تقویت شود تا به فرزند منتقل شود. ورزش، مسواک، تغذیه­ ی مناسب و ... قدرهای مناسب هستند. ما باید قدرهای خوشبختی و آرامش، مهربانی و عشق و ... را شناسایی و رعایت کرده، و از نتیجه یا قضای آن هم بهره­ مند شویم. کسی که استفاده از مواد مخدر را قدر خودش قرار دهد قضای آن هم همراهش است. هیچ موجودی از قضا و قدر جدا نیست و اساساً بافت عالم است. ولی انسان مجبور نیست قدرهای بد را انتخاب کند تا قضاهای منفی دامنش را بگیرد. خداوند کمک به ظالم و پذیرفتن ظلم را نمی ­پسندد اگر کسی مرتکب شد خودش ضرر می­ کند. خدا دستور مراجعه به متخصص را داده. انسان بیمار نباید به مهندس مراجعه کند بلکه باید به پزشک آن هم متخصص در بیماری ­اش رجوع کند. خدا به عنوان سازنده­ و بهترین و تنها متخصص، برای خوشبختی انسان قوانینی را قرار داده که اگر بپذیریم خوشبخت، در غیر اینصورت راه به جایی نمی ­بریم. قرآن را کسی فرستاده که تمام ریاضیات خلقت تا ریزترین آنها الکترون و پروتون و ... به دست اوست. ما وقتی خدا را حذف کنیم و به متخصص معصوم که هم تمام قضا و قدرها را می ­داند و هم مهربان و دلسوز است و از طرفی معصوم است و اشتباه نمی­ کند مراجعه نمی ­کنیم بدبخت می­ شویم. وقتی معصوم را حذف کنیم کسانی حاکم می­ شوند که نه علم دارند نه تخصص و نه عصمت، حتی دلسوز هم نیستند. آنها قضا و قدرهای فرد و جامعه را بلد نیستند و جامعه قربانی فرمولها و تصمیم ­گیری­ های غلط ایشان می­ شود. بهترین قدر، قدر معصوم است و لیاقت انسان هم همان است. یازده معصوم را که کشتند و دوازدهمین هم ۱۱۸۰سال است از دست ما  در غربت و تنهایی و آوارگی به سر می ­برد: «... الطرّید الشّرید الفرید الوحید؛» طرد شده­ ی آواره ­ی تنها و یگانه است. نتیجه ­ی حاکمیت غیر معصوم فقیرتر شدن فقرا، ثروتمندتر شدن اغنیاء، رشد فساد و خودکشی و طلاق و گرسنگی و ... است.

ما باید بهترین قدرها را انتخاب کنیم که بهترین قدرها در قرآن و بدست معصومین «علیه السلام» است و در تمام امور اجتماعی سیاسی، خانوادگی، اقتصادی و فردی و .... بهترین قوانین بیان شده­ است.

 

برگرفته از سلسله مباحث تنبلی و بی حوصلگی، استاد محمد شجاعی

احمدرضا (کاربر مهمان)

شرایط دائما به انسان عرضه میشه و انسان فقط انتخاب میکنه و هیچ کنترلی روی نتیجه نداره یکی از طبقه دوم سقوط میکنه زنده میمونه یکی هم از دوتا پله میفته و میمیره این نشون میده شما فقط میتونی تصمیم بگیری اینکه تصمیمت منجر به چی میشه رو نمیدونی پس باید بهترین عملکرد رو داشته باشی فارغ از نتیجه ای که داره

میانگین (1 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed