www.montazer.ir
شنبه 28 سپتامبر 2024
شناسه مطلب: 659
زمان انتشار: 27 اکتبر 2014
قرآن و موعود (عج)؛ عدالت گستران

قرآن و موعود (عج)؛ عدالت گستران

این روزها زندگی در این دنیایی که خودمان برای خودمان ساخته ایم، کمی سخت شده است. دنیایی که هر گوشه اش را که نگاه می کنی، ظلم می بینی. آشوب و بلوا انگار که جزیی از زندگی بشر شده است. جنگها، تجاوزها، سربریدن ها و شکنجه ها، دیگر قبحی ندارد و حتی صحنه های وحشتناک و دلخراش، دست به دست می چرخند و با هیجان دنبال می شوند. کارهایی را که حتی حیوانات درنده با هم نوع خود نمی کنند، خیلی راحت انجام می دهند و آن را منتشر می کنند. هر چه بیشتر پیش می رویم، بهتر می فهمیم که در دنیای امروز ما، عدالت جایگاهی ندارد.

اما قسمت دردناک تر این ماجرا، این است که بدانیم در تمام لحظاتی که در گوشه و کنار جهان ظلم می شود و صدای مظلوم گوش فلک را پاره کرده است و هیچ یاوری هم ندارد، چیزهایی وجود دارند که عدالت محض هستند و اگر کار به آنها محول می شد، به اندازه ی درآوردن دانه ای از دهان مورچهش ای، به کسی ظلم نمی شد. چیزهایی که متأسفانه در دنیای ما غریب اند و کسی سراغی از آنها نمی گیرد، جز عده ای محدود.

• قرآن، بوستانهای عدل و دریاهای قسط و داد

کتابی که ما مسلمانان داریم، بنا به فرموده ی مولای متقیان، علی (علیه السلام)، بوستانهای عدل و دریاهای قسط و داد است.(1) کتابی که متآسفانه در روزگار ما در قفسه های مساجد و قفسه های منازل خاک می خورد(2) و آن را رها کرده ایم. اگر احکام و اصولی که در این کتاب آسمانی به آنها فرمان داده شده است، عمل می شد، جهان امروز ما به جای اینکه صحنه ی تاختن ظالمان باشد، پر از عدالت بود. کتابی که به ما دستور می دهد حتی با دشمنانمان با عدالت رفتار کنیم.(3) کتابی که ما را موظف می کند در قضاوت، شهادت دادن، کسب و کار، گفتار و رفتار و خلاصه در هرکاری ملاک عدالت را اولین ملاک قرار دهیم، کتابی است عدالت گستر.

• امام زمان (عج)، برپاکننده ی عدالت

لا اقل ما شیعیان کم نخوانده ایم که وقتی حضرت حجت (عجل الله فرجه) ظهور کنند، دنیا روی دیگری به انسانها نشان خواهد داد و امام خوبیهای ما، آنقدر با عدالت برخورد می کنند که دیگر به اندازه ی سرسوزنی به کسی ظلم نخواهد شد؛ حتی به حیوانات، حشرات و نباتات.

در زمان حکومت مهدی موعود ما (عج)، دنیایی را می بینیم که عدالت آنقدر فراگیر می شود که مانند سرما و گرما به داخل خانه ها نفوذ می کند(4). زمانی که دریای عدل و داد مولایمان چنان گسترده می شود که تمام جهان را می پوشاند و عدالت در وجود تمام انسانها نفوذ می کند. (5)

«اگر از دنیا باقی نماند مگر یک شب، البته خدا آن یک شب را [چنان] طولانی فرماید تا مردی از اهل بیت من که نام او و نام پدرش با نام من و پدرم برابر باشد حکومت کند و زمین را پر از عدل و داد کند چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد.»(6)

***

«من دو شى‏ء نفیس در میان شما باقى مى گذارم: كتاب خداى تعالى و عترتم - اهل بیتم- آگاه باشید كه آن دو جانشینان پس از منند و آن دو از یك دیگر جدا نشوند تا آنكه در سر حوض كوثر بر من وارد شوند.» (7)

پی نوشت:

1. القرآن و الحجة، آیت الله حاج شیخ رضا توحیدی، انتشارات سیمای آفتاب، چاپ اول، ص 105.

2. روزگار رهایی، ص793؛ به نقل از مستور .

3. سوره مائده، آیه 8: «کینه و دشمنى با گروهى شما را به ترک عدالت وادار نسازد. عدالت کنید که به پرهیزگارى نزدیکتر است و از خدا بترسید که خدا از اعمال شما کاملا آگاه است.»

4. غیبت نعمانی، ص 297، به نقل از کتاب القرآن و الحجة، آیت الله حاج شیخ رضا توحیدی، انتشارات سیمای آفتاب، چاپ اول، ص 107.

5. ینابیع المودة، ج 3، ص 252؛ به نقل از همان، ص 110.

6. عقدالدرر ص 169، کشف النعمة:474:2، اثبات الهداة:596:3، بحار:84:51.

7. حدیث ثقلین، پیامبر اکرم (ص)؛ كمال الدین / ترجمه پهلوان، ج‏1، ص: 446؛ با استفاده از نرم افزار جامع الاحادیث 3/5.

سایر مطالب همین مجموعه:

قرآن و موعود (عج)؛ هدایتگران جاودان

قرآن و موعود (عج)؛ دو نور راهنما

قرآن و موعود (عج)؛ ریسمانهای الهی

قرآن و موعود؛ طراوت جاودانی

قرآن و موعود (عج)؛ میزان حقیقت

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed