www.montazer.ir
جمعه 10 می 2024
شناسه مطلب: 6044
زمان انتشار: 25 ژانویه 2017
غم وغصه برای دنیا، انسان را بداخلاق می کند

غم وغصه برای دنیا، انسان را بداخلاق می کند

حزن و غم و اندوه، به روح انسان صدمه زده و خلق او را زشت می کند. اگر شما فرهنگ بى‏ دين‏ ترين افراد را ببینید، ادبيات جهان و یا كثيف‏ ترين فرهنگ‏ ها را که یک نمونه اش فرهنگ غرب و آمريكاست، مطالعه كنيد، می بینید همیشه آدم‏ هايى كه براى دنيا حاضرند اخلاق، شيرينى زندگى، ادب و عاطفه را زير پا بگذارند، محكومند.

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند:«الحزن شِینُ الخُلق =  اندوه موجب زشتى اخلاق است»‌ (غرر الحكم: 367، 609، 374).

منظور از غم و غصه در اینجا غصه هایی است که مربوط به دنیاست. غم های دنیایی بیماری می آورند و خُلق و خوی انسان را زشت می کنند و شیرینی زندگی را از بین می برند. اما نقطه مقابل آن، غم های آخرتی هستند که زندگی را شیرین می کنند و مسایل و مشکلات دنیا را برای انسان قابل تحمل می کنند.

به قول شهید مطهرى‏(رحمه الله علیه) كسى كه مار گزیده است، از این درد به خودش مى ‏پیچد و در آن لحظه حتی از نیش زنبور دردى را احساس نمى ‏كند. چون درد سم زنبور در مقابل درد سم مار بسیار ناچیز است. كسى كه درد آخرت می گیرد، درد دنیا نمى ‏تواند او را از كار بیاندازد.چون آخرت همه چیزش بزرگتر از دنیاست.

حزن و غم و اندوه، به روح انسان صدمه زده و خلق او را زشت می کند. اگر شما فرهنگ بى‏ دین‏ترین افراد را ببینید، ادبیات جهان و یا كثیف‏ ترین فرهنگ‏ ها را که یک نمونه اش فرهنگ غرب و آمریكاست، مطالعه كنید، می بینید همیشه آدم‏ هایى كه براى دنیا حاضرند اخلاق، شیرینى زندگى، ادب و عاطفه را زیر پا بگذارند، محكومند. در فیلم هایشان هم هرگز از این آدم ها تعریف درستی ندارند. یعنی حتی بدترین آدم ‏ها و بى‏ فرهنگ ‏ترین مردم دنیا وقتى فیلم می سازند، ممكن است در فیلم‏ شان جنایت و خشونت و ... باشد؛ اما وقتی به مسایل اخلاقى مى ‏رسند، دقیقاً مثل اخلاق اسلامى نشان می دهند. یعنی همه به زشتی روح اعتراف دارند و متوجه مى ‏شوند این زشتى ها حال همه را به هم مى‏ زند. این مسئله كه حزن و غصه و غم خوردن برای دنیا روح را زشت مى‏ كند، یك مسئله ی فطرى است.

حضرت در روایت بعدی می فرمایند: «الغَم مَرَضٌ النفس= غم مرض نفس است» (غرر الحكم: 367، 609، 374). غم روح را مریض مى‏ كند.

 در جلسه قبل گفتیم که خوشى و خوشحالى با سعادت و همینطور رنج و درد با بدبختى و شقاوت برابر نیستند. اما نکته مهم این است که انسان باید در غم ها و غصه ها فکرش را کنترل کند، زیرا تصور غم و مصیبت، از خودِ آن دردناکتر است.

بنابراین، اگر در غم و غصه ها نتوانیم فکرمان را خوب کنترل کنیم، سر از جاهای بدی در می آوریم. تجارب تلخى كه دیده ‏ایم و داستان هاى زیادى كه شنیده ایم و در تاریخ خوانده ‏ایم، حاكى از آن است كه بسیارى از بدبختى ‏ها، جنایات، مشكلات، مصیبت‏ ها و فجایع برای این است كه اشخاص نتوانسته اند، فكرشان را در موقع بروز مصایب كنترل كنند. یك دفعه تصمیماتی گرفتند که نباید می گرفتند، مثل فرار از خانه‏، خودکشی، قتل و ... .

 

برگرفته از بحث سعادت و شقاوت جلسه 6

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed