www.montazer.ir
چهارشنبه 15 می 2024
شناسه مطلب: 3290
زمان انتشار: 31 اکتبر 2015
غمی که شادی آفرین و مقدس است...

از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

غمی که شادی آفرین و مقدس است...

دلخوشیهای آسمانی وصلِ به بی ­نهایت هستند و قادرند که غمهای مراتب پایین را پوشش دهند. «یقین» و «رضا» دو عاملی هستند که می ­توانند غم را از روان انسان بزدایند به این معنا که هر چه برای انسان اتفاق می ­افتد به نحوی مصلحت او را تأمین می ­نمایند.

پیامبر «صلی الله علیه و آله» می­فرمایند: «انّ الله بحکمته و فضله جعل الرّوح و الفرحَ فی الیقین و الرّضا و جعل الهمّ و الحُزنَ فی الشّکّ و السّخط» خداوند به حکمت و فضلش آسایش و شادی را در یقین و رضا، و همّ و حزن را در شک و غضب (نارضایتی از قسمت الهی) قرار داده­ است.

 

«همّ» یعنی آنچه که انسان همتش را صرف آن می­ کند تا به آن برسد و از فقدان آن چیز آزار می­ بیند.

«حُزن» هم ضدّ شادی و فرح است.

«غم» زمانی است که حجاب و پرده ­ای وجود انسان را می ­گیرد. (غمام: ابر) به عبارتی وجود ابری می شود، چنانچه با گرفتن هوا دل انسان محزون می ­گردد.

 

غم از طرف شیطان است: «انّما النجوی من الشیطان لیحزن الذین آمنوا...» همانا نجوی از جانب شیطان است برای اینکه کسانی را که ایمان آورده ­اند محزون کند. غم از جمله آفت­هایی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و ما کمتر از آن می­ترسیم. با اینکه از آن بدمان می ­آید ولی کمتر پرهیز می­ نماییم.

غم هم مانند تنبلی و بی حوصلگی منشأ همه ­ی بدبختی­ های انسان است که ما اصلاً حساسیت لازم را نسبت به آن نداریم. شناخت آفتِ مهم یعنی غم، اهمیت بسیاری دارد زیرا اگر ما صرفاً فضایل را بشناسیم و آفت­ شناسی نکنیم آفت­ها فضایل را از بین می­ برند. شیطان با حمله های چهارجانبه، در انسان تولید غم می­ کند. ما باید دائم میزان غم و شادی خودمان را کنترل کنیم تا تعادل به هم نخورد. غم اگر از یک حدی بالاتر برود فاجعه­ آفرین است.

عده ­ای در برخورد با غم مانند کسی هستند که دائماً با چاقو به خودش آسیب می ­رساند و از درد ناله می ­کند. علی «علیه السلام» می ­فرمایند: «الهمّ نصفُ الهَرَم» غصه خوردن نصف پیری است. «الهمّ یُذنبُ الجسد» غصه جسم را آب (ذوب) می ­کند. نفس و جسم به روی هم اثر متقابل دارند.

«الهمّ اَحَد الهرمین» اندوه یکی از دو پیری است. (پیری ناشی از غم که یک نوع پیری است غیر از پیری طبیعی) می­ توان گفت که پیرهایی که غم ندارند جوان هستند. حضرت عیسی «علیه السلام» می­ فرمایند: «من کَثُر همّهُ سقم بدنه» کسی که غصه ­هایش زیاد شود بدنش بیمار می­ گردد. روح قوی بر سلامتی بدن مؤثر است. در روایت داریم که بدن در برابر روحی که می­ خواهد کاری را انجام دهد ناتوانی نشان نمی­ دهد.

«الاحزان اسقامُ القلوب کما انّ الامراض اسقام الابدان» اندوه­ها بیماری­های قلوب هستند چنانچه که مرضها بیماری­های بدنها می­باشند. (امام صادق علیه السلام).

مسائل روحی گاهی ناشی از بیماری­ های روانی است و گاهی هم روان ­تنی. در مورد اخیر مشکلات روحی از اختلالات بدنی ناشی می­ گردد. بدن برای روح مرکب است و روح نمی ­تواند با بدنی که ضعف و کمبود دارد به درستی رابطه برقرار کرده و عمل نماید. کم­خونی، نامنظم بودن ترشحات غده تیروئید و ... از جمله مواردی هستند که روح را تحت تأثیر قرار می ­دهند.

در روایت داریم که هرقدر ایمان (انسانیت) افزایش می­ یابد محبت و عشق بیشتر می­ شود  کسی که عصبی است نمی­ تواند محبت داشته و آن را ابراز نماید. کم­خونی شخص را عصبی کرده و به سرعت ایجاد خستگی می­ نماید. بنابراین رابطه ­ی مستقیمی میان بعضی غمها و جسم وجود دارد. جسم ضعیف و بیمار باعث بیماری­های روحی گشته و تولید غم می­ کند و متقابلاً غم روی جسم اثر منفی می­ گذارد. سیستمی که خداوند خلق کرده، معصوم است و اگر با آن درست رفتار نشود واکنش نشان می­ دهد. همه­­ ی خلقت خداوند دین دارد یعنی آیین و فرمول خاص. جسم و روح انسان، عقل و فوق­ عقل قانون و قاعده و فرمول دارند که اگر به ریاضیاتشان احترام نگذاریم عکس العمل نشان می­ دهند. «الغمّ مرض النّفس» غم بیماری روان است.

البته فقط عده­ بسیار کمی هستند که غمِ بخش فوق عقلانی یا آسمانی را دارند. دلتنگی برای خانواده­ حقیقی بسیار مقدس است. فقط همین غم است که شادی آفرین است و اشک ناشی از این غم، سرد است ولی گریه ­های دنیایی با اشک گرم توأم است. «قرّه عین» در واقع خنکی دیدگان است.

ارتباط با خانواده­ آسمانی به حدی شادی آفرین است که غمها در برابر آن هیچ است. ولی متأسفانه ما غصه آوارگی و تنهایی و طردشدگی امام زمان مان را نداریم. حضرت فرموده ­اند: بوی بهشت از پانصد سال می ­رسد ولی قاطع رحم آن را استشمام نمی ­کند. حضرت حجت فرموده ­اند: بزرگترین رحم شما من هستم.

نتیجه اینکه: با تعاریفی که از غم در بالا صورت گرفت و با توجه به روایاتی که نقل شد، غم باعث بیماری روان و جسم می گردد مگر غمهای مقدس. تنها غمِ مقدس و شادی آفرین، غم تنهایی و آوارگی و طردشدگی امام زمان «علیه السلام» است. غمِ دلتنگی برای خانواده آسمانی (اهل بیت علیهم السلام) است. اینها غمهایی هستند که ارزشمند اند و باعث به کمال رسیدن انسان می گردند و پیری و بیماری را از روح و جسم انسان می زدایند. طبق فرمایش امام کاظم «علیه‌السلام» : «من اغتمّ کان للغمّ اهلاً» هر کس غصه بخورد لیاقتش غصه خوردن است. در صورتی که ما انسانیم و لیاقت ما بهشت، بلکه بالاتر از بهشت، یعنی لقاء خداوند است.

 

 

 

برگرفته از سلسله مباحث غم و شادی، استاد محمد شجاعی

 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed