www.montazer.ir
شنبه 5 اکتبر 2024
شناسه مطلب: 3704
زمان انتشار: 29 اوت 2018
عید فرخنده ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام مبارک باد

فقط حیدر امیرالمؤمنین است

عید فرخنده ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام مبارک باد

آنچه پیش رو دارید گزیده ای از سخنان استاد محمّد شجاعی است که در در روز «عید غدیر» ایراد شده است. به فرموده امام صادق (علیه ­السلام) عید سعید غدیر بزرگترین عید شیعیان است: «وهُوَ عیدُ اللّه ِ الأَكبَرُ». وظیفه ما در برخورد با این عید بزرگ به فرمایش حضرت این است که بزرگترین عید خودمان بدانیم و بیشترین شادی و بهجت و سرور را در این روز ابراز کنیم. گاهی اوقات به ما می­گویند که فلان روز عید است. عده ای شیرینی می­دهند، بعضی شام می­دهند، اما برای فطرت­گرایان کافی نیست.

عید به معنای عود است؛ به معنای بازگشت است؛ به معنای رجوع به آن مبدأ اوّلیه است. بازگشت و آشتی با حقیقت اولیه خودت. حقیقت عید این است که خودت عید را ادراک کنی. یعنی در درون خودت این امر اتفاق بیفتد.

عید بهترین فرصت بازگشت به حقیقت خودت، معشوق و بهشت خودت است. لذا باید انسان این حس را بدست بیاورد؛ احساس بازگشت به معشوق، بازگشت به حقیقت اولیه خودمان و آشتی با معشوق حقیقی. عید چنین موقعیتی را به انسان دست می دهد. اگر به اعمال فردا توجه کنید می بینید که اعمال فردا نوعی عود و بازگشت است؛ بازگشت به خویشتن خویشمان، برگشتن به آن حقیقت الهی خودمان.

اگر روز عید غدیر کسی بتواند روزه بگیرد معادل 60 سال است؛ یعنی یک روز معادل شصت سال، برای ابدیت انسان کار می کند. این معنای عود است. یعنی آنقدر قدرت دارد که می تواند ما را به حالت اولیه برگرداند حتّی اگر شصت سال هم گناه داشته باشید امّا بتوانید این روز را با معرفت درک کنید همه قابل جبران خواهد بود و شما را به وضعیت اولیه تان برمی گرداند.

حقیقت غدیر

حقیقت غدیر یعنی در حرکت انسان به سمت ابدیت باید تکیه ­گاه­ امیرالمؤمنین (علیه­ السلام) باشد. هیچ کس جز امیرالمومنین نمی تواند کمک ما باشد. ما به امیرالمؤمنین (علیه ­السلام) احتیاج داریم. عید غدیر یعنی  پیوند با حقیقت غدیر.

غدیر آنقدر مهم است که خداوند تبارک و تعالی این روز را معادل کل زحمت بیست و سه ساله پیغمبر قرار داده است که اگر این حقیقت ابلاغ نمی­شد همه زحمت­های بیست و سه ساله ایشان به هدر رفته است.

به فرموده قرآن «وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» (سوره مائده/آیه67) اگر روز غدیر اعلام نکنی رسالت الهی را به جا نیاوردی. یعنی زحمت بیست و سه ساله ات هدر می رود. بنابراین باید بدانیم که غدیر یعنی چی. یعنی بدون او هیچ چیز درست و کامل نیست.

خداوند دین بدون ولایت امیرالمومنین (علیه­ السلام) را قبول ندارد. برای همین هم وقتی امیرالمومنین (علیه السلام) منصوب می­ شود این آیه نازل می شود «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی رَضِیتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا؛ امروز دین را برای شما تکمیل کردم نعمتم را بر شما تمام کردم و راضی شدم که اسلام برای شما دین باشد.» (سوره مائده/آیه 3)

امکان ندارد بدون امیرالمؤمنین کسی بتواند حرکت صحیح انسانی یعنی «ولایت» داشته باشد. برای همین هم فرمودند که نماز ستون دین است. امّا خود نماز متکی به ولایت است؛ یعنی اگر کسی ولایت نداشته باشد نمازش هم که ستون است به درد نمی خورد.

بنابراین رمز عید بودن «غدیر» این است که بفهمیم بزرگترین دارایی مان امیرالمؤمنین (علیه ­السلام) است.

فطرت گرا غیر از طبیعت­ گراست. طبیعت گرا وقتی می خواهد نعمت های خدا را بشمارد. مثلاً به میزان خانه اش، ساختمانش، غذایش، پولش و... فکر می کند. ولی فطرت­گرا این طور نیست. او خود را موجودی ممتد از طبیعت تا بی ­نهایت می بیند. می داند نظام برزخی به چه چیزی احتیاج دارد و آنها را ادراک می کند که غیر از امیرالمومنین (علیه السلام) چیز دیگری به درد بخور نیست. یعنی حیات و قوت روح او ولایت و محبت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. لذا از اینکه امیرالمؤمنین (علیه السلام) را دارد، شاد است و می تواند با او ارتباط برقرار کند.

فطرت گرا چون نظرش با خدا یکی است. می داند بالاترین چیزی که ممکن است خدا به انسان بدهد محبت امیرالمومنین است و شیعه باید با او دلخوش باشد به اینکه او را دارد. اگر فردی با امیرالمومنین (علیه السلام) و اهل بیت (علیهمالسلام) احساس بدبختی کند، حتماً اهل بیت و امیرالمومنین (علیه السلام) را کوچک می شمارد. اما وقتی با خرید ماشین احساس خوشبختی می کند؛ یعنی آن ماشین بزرگتر از نعمت ولایت اهل بیت (علیه السلام) است و این نشان دهنده آن است که  عالی ترین لذت زندگی هر فرد چیست. چون لذت نهایی هر شخص شأن  او را نشان می دهد.

اگر «ولایت» بالاترین لذت فرد باشد، او خیلی شاد و آرام خواهد بود.

اگر اهل بیت و امام زمان (علیه السلام) عالی­ ترین نعمتت باشد خوش به حالت؛ یعنی می توانی از او لذت ببری. چون با عالی ترین و حقیقی ترین شخص خودت را آرام کردی. با بقیه چیزها که بخواهی خودت را در مشکلات آرام کنی. همه سراب هستند. اما وقتی می دانی امیرالمومنین (علیه السلام) و امام زمان (علیه السلام) را داری در واقع عالی ترین و بالاترین ثروت و دارایی تو هستند.

عید غدیر یعنی باید دلت خوش باشد از اینکه امیرالمؤمنین (علیه السلام) را داریم.

 

استاد محمد شجاعی

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed