www.montazer.ir
سه‌شنبه 14 می 2024
شناسه مطلب: 1868
زمان انتشار: 7 فوریه 2015
علامه طنطاوی جوهری

علامه طنطاوی جوهری

در سال 1353 ه ق مرجع فقید شیعه حضرت آیت الله عظمی مرعشی نجفی رحمة الله علیه نسخه‌ای از کتاب شریف صحیفۀ سجادیه را برای علامۀ معاصر مؤلف تفسیر طنطاوی (مفتی اسکندریه) به "قاهره" فرستاد. وی در پاسخ چنین نگاشت: نامۀ گرامی مدتی پیش به ضمیمۀ کتاب صحیفۀ سجادیه از کلمات امام زاهد اسلام، علی زین العابدین، ابن امام حسین شهید، ریحانة مصطفی رسید. کتاب را با دست تکریم گرفتم و آنرا کتابی یگانه یافتم که مشتمل برعلوم ، معارف و حکمت‌هایی است که در غیر آن یافت نمی‌شود. حقا که این از بدبختی است ما (اهل سنت) تا کنون به این اثر گران‌بهای جاوید از میراث‌های نبوت و اهل بیت دست نیافته‌ایم. من هر چه در آن مطالعه و دقت می‌کنم می‌بینم که بالاتر از کلام مخلوق و دون کلام خالق است، راستی چه کتاب کریمی است!

سپس علامه طنطاوی جوهری از مرحوم آیت الله مرعشی نجفی رضوان الله تعالی علیه سؤال می‌نماید که آیا کسی از علمای اسلام آن را شرح کرده؟ و آیا چیزی از آن شروح نزد شما یافت می‌شود یا نه؟ مرجع فقید شیعه در پاسخ سؤال نامبرده، شارحینی را که می‌شناخته نام می‌برد و کتاب ریاض‌السالکین را جهت ایشان ارسال می‌فرمایند. معظم له در جواب می‌نویسد که آماده‌ای برای این صحیفۀ گرامی شرحی بنویسی و پیرامون کتاب « ریاض‌السالکین» نیز چنین اظهار نظر می‌کند که در باب خود از کتب بی‌نظیر بود.(1)

پی‌نوشت:

1. صحیفه سجادیه، چاپ شیخ حمد آفرندی به نقل از مقدمۀ آیت الله مرعشی نجفی و متن نامه های طنطاوی که از 318 322 درج گردیده است.

 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed