www.montazer.ir
یک‌شنبه 12 می 2024
شناسه مطلب: 4652
زمان انتشار: 4 فوریه 2016
عزت سدی در برابر نفوذ شیطان

بحث عزت (10)، ۹۴/5/29

عزت سدی در برابر نفوذ شیطان

شخصیت عزیز شخصیتی است که ذلت و خواری، ضعف و معصیت، پوچی و احساس حقارت، باطل و حرام در او نفوذ ندارد و غم‌ها و مصیبت‌ها  او را از پای درنمی‌آورد. هر چه شخص نفوذناپذیرتر باشد، عزیزتر است.

عزت به معنای قدرت و استحکام شخصیتی است و شخصی را عزیز گویند که شکست ناپذیر باشد.

شخصیت عزیز شخصیتی است که ذلت و خواری، ضعف و معصیت، پوچی و احساس حقارت، باطل و حرام در او نفوذ ندارد و غم‌ها و مصیبت‌ها  او را از پای درنمی‌آورد. هر چه شخص نفوذناپذیرتر باشد، عزیزتر است.

در روایت آمده است؛ مؤمن بین 5 شدت وجود دارد:

1- توطئه و فتنه‌انگیزی و آزار و اذیت برخی از مؤمنین حسود 2- جنگ کافر با مؤمن 3- منافقی که بغض مؤمن را در دل دارد. 4- حمله های شیطان، 5- منازعه نفس و هوا و هوس با مؤمن، که البته فرد مؤمن در مقابل این حملات از خود مقاومت نشان می‌دهد و این مقاومت او برای تشبه به حق تعالی است و همین است که باعث استحکام  شخصیت مؤمن می‌شود.

فردی که از دین فقط ظواهر را گرفته و در درون خود تصمیم و اراده‌ای برای خودسازی و تشبه و تخلق به حق تعالی ندارد، به مانند کسی عمل می کند که دین ندارد.

افرادی که تصمیم به خودسازی دارند، با نفس خود درگیر می‌شوند و یقه‌ی خود را می‌گیرند و از خود اسماء الهی را مطالبه می‌کنند و بالعکس کسانی که تصمیمی برای خودسازی و شدن و مبارزه با نفس در آنها وجود ندارد، این موضوع به روشنی در روند زندگی و سبک زندگیشان دیده می‌شود.

باید دید همانطور که از کود نجس، گلی زیبا به عمل می آید، ما بعد از 50-40 سال زندگی به چه درجه‌ای از قدرت، لطافت، زیبایی، و چه درجه از شادی و آرامش رسیده‌ایم؟ تا این مسأله دغدعه شخصی ما نباشد، صِرف استفاده از صور مقدس (معنویت – عبادت – جهاد و...) قدرتمند نخواهیم شد. ممکن است لایه نازکی از آرامش در ما ایجاد کند که با کوچکترین تندبادی (مرگ و میر- مریضی- طلاق- ورشکستگی- و...) ما را زیرو رو کرده و ایمانمان را بر باد دهد. چرا که نفوذپذیر شده و استحکام لازم را نداریم. در این صورت خشونت و بی‌دینی افراد بی‌دین را پیدا می‌کنیم و تصمیماتی چون تصمیمات آنها می‌گیریم، ولی مقداری دیرتر. با کوچکترین حادثه‌ای غمگین می شویم و انبیاء و اولیا و فرشته‌ها و حتی خدا را زیر سؤال می‌بریم.

فردی که عزت دارد و عزیز است، گذشته و خاطرات گذشته و حتی وسوسه‌های آینده نیز نمی‌تواند او را از پای درآورد. چرا که نفوذناپذیر است و زره محکمی از توکل و ایمان و امید دارد و با قدرت تمام حرکت می‌کند و در دلِ تمام اضطراب‌ها و غم و غصه‌ها و باطل‌ها، زیبایی می‌بیند و بس (و ما رأیت الا جمیلا).

شادی و آرامش تنها در کنار قدرت و عزتمندی به وجود می‌آید. از قول امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده است که: هیچ بنده‌ای نیست که کظم غیظ کند، جز اینکه خداوند، عزت این شخص را در دنیا و آخرت زیاد می‌کند و انسان به عشق این پاداش می‌تواند جلوی عصبانیت و غضب خود را بگیرد.

انسانها باید بدانند که به تعداد عصبانیت و غضبشان در چشم ملائکه، سایر مؤمنین و خداوند بی شخصیت و خوار می‌شوند.

"مراقب باش عزیزم که به محض خروج  و نمود باطل، می شکنی."

اهل بیت(علیهم‌السلام)  ما را بزرگ و با کرامت می‌خواهند. مبادا با خروجی‌های بچگانه‌مان آنها را از خود مأیوس کنیم.

اگر کسی توانست بر غم و غصه و عصبانیتش مسلط شود، همان دم مقاوم می‌شود و اگر عزت دنیایی پیدا کرد، به عزت آخرتی هم می‌رسد، مگر نگفته‌اند که نفس ما قبر ماست، قبری که در آن مار و عقرب باشد، قبر عزیزی نیست. طبق فرمایش امام باقر(علیه‌السلام): هر که بر مصیبتی صبر کند، خداوند عزتی بر عزت و قدرتش می‌افزاید، پس هر ضربه‌ای که به سمت تو آمد، (فرقی نمی‌کند این ضربه از طرف خودت باشد یا از طرف دیگران و یا ازطرف خدا مِن باب امتحان) بر او صبر کن تا به عزت برسی.

و بدان که اگر به دشمنت باج ندادی و در برابرش ایستادی و به او سیلی زدی، حرمتت را نگه می‌دارد و در مقابل، بزرگ می‌شوی و برعکس، اگر در مقابلش کوتاه آمدی و ترسیدی، بر گُرده‌ات سوار می‌شود و هر طور که بخواهد تو را می‌چرخاند.

مصداق این مقاومت را در بچه‌های سپاه می‌بینیم که با یک قایق، رو‌به‌روی ناو جنگی آمریکا ایستادند و هیچ واهمه‌ای نداشتند، چرا که خوب می‌دانستند وقتی در مقابل دشمن بایستی، مجبور به عقب نشینی می‌شود. دشمن از کسی می‌ترسد که ترسی از مردن ندارد.

شیطان و آمریکا (‌شیاطین جنی و انسی) ساختارشان یکی است. شیطان وسواس خناس است و وقتی به خناس اخم کردی، می‌رود و پنهان می‌شود. اما  وقتی ببیند بی‌خیال شدی و کوتاه آمدی، دوباره روزنه‌ای برای ورود به قلبت پیدا می‌کند و درگیرت می‌کند. پس ای عزیز مراقب باش که راهی برای نفوذش نگذاری.

 

مطالب بیشتر:

پای درس استاد

مجموعه سخنرانی های استاد محمد شجاعی

مجموعه کتابهای استاد محمد شجاعی

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed