www.montazer.ir
سه‌شنبه 21 می 2024
شناسه مطلب: 3800
زمان انتشار: 19 اکتبر 2015
عالی ترین مقام انسانی (2)

12 پله ی رسیدن به عالی ترین مقام انسانی (مقام محمود)

عالی ترین مقام انسانی (2)

روز قيامت، موعد دیدار ما و ائمه «علیه السلام» است. شاید وقتی چشمهايمان به چهره ملکوتی شان روشن شود، از اينكه شبيه‌شان نيستيم، و در دنیا دور از آنها زندگی کرده‌ایم، رنج برده و شرمسار گردیم. در آن زمان است که آرزو خواهیم کرد، كاش حضرت از ما راضي بود و مي توانستيم در دنيا لبخند شادي بر دلش بنشانيم. بنابراین تا دیر نشده باید به فکر افتاده و بر نخوت و بی‌حوصلگی مان غلبه کنیم.

پله های نردبان مقام محمود
1- خودسازی، اولین و اساسی ترین پله
حضرت می‌فرمایند: «اشجع الناس من غلب هواه» شجاع ترین مردم كسی است كه بر نفسش غلبه كند. خودسازی به این معناست که بخش انسانی ما با بخش طبیعی و حیوانی‌مان درگیر شده و با شکست پیاپی آن آرام آرام رشد نموده و به عالی‌ترین مقامات انسانی برسد كه به یقین این همان بزرگترین شجاعت است. بدون درگیری با نفس نمی‌توان حركت جدی به سمت ابدیت و مقام محمود (هدف خلقت) داشت. باید دائم نفس خود را محاسبه نمائید، تا در توانائی‌های قبلی و جدیدتان استحكام پیدا كنید. لذا كسی كه خیال خود سازی ندارد، ممكن است امام زمان هم برایش به یك شهوت تبدیل شود.
2- یادگیری اصول اخلاقی و دشمن شناسی
حضرت می‌فرمایند : «لكل شی طریق و طریق الجنه علم» برای هر چیز راهی است و راه بهشت علم است. علم اخلاقیات و شیطان‌شناسی نیاز است، تا حمله ها ی شیطان انسان را مضطرب و غمگین نسازد. با نماز و روزه، ذکر، مناجات، مطالعه و بسیاری از اعمال عبادی دیگر خود را در باشگاه معنویات قوی كرده و به قدرت برسید تا بتوانید نیروی لازم را برای پیروزی در میدان مبارزه فطرت و طبیعت در خود ذخیره کنید. شك و تردید در عقایدتان را با مطالعه و تحقیق از بین ببرید. حتی پاسخ كفرآمیزترین سوالات را با كمك متخصصین علوم معنوی یافته و خود را درمان كنید. بعد از قدرت یافتن، به سراغ بقیه رفته و به آنها كمك كنید. این مصداق مقام محمود در دنیاست.
3- توبه‌های زودهنگام و مقاومت در مقابل حمله‌های شیطان
ممكن است مومن خطا كند، اما با توبه حقیقی زود جبران کرده و نشاطش را از دست نمی‌دهد. او هرگز اجازه نمی‌دهد شیطان با بزرگ جلوه دادن گناه، او را از آشتی با خدا و امام زمان «علیه‌السلام» كه كانون عاطفه اند دور نماید. هنگامی که تصمیم جدی برای توبه گرفته اید، شیطان بیکار ننشسته و بارها از هر طرف به شما حمله خواهد کرد. اما نباید اجازه دهید شكست‌ها و گناهان‌تان را به رخ كشیده و امکان برگشتن را برایتان بعدی جلوه دهد. حتی کینه‌ها و کدورت‌ها نباید مسیر شما را در حرکت به سمت ابدیت مسدود کند. همانگونه که حضرت یوسف اجازه نداد خطای برادرانش در گذشته بر او تاثیر گذارد و با بخشیدن آنها، دست شیطان را از گذشته‌اش قطع كرد. یادمان باشد که کینه چونان دیوار بلند و محکمی مانع رسیدن ما به مقام محمود خواهد شد.
4- دوری از تنبلی و بی حوصلگی
پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» فرمودند: بیشترین ناله اهل جهنم از امروز و فردا كردن است. كسانی كه به وظایف خود واقفند اما به علت تنبلی در عمل به آنها مانند خواندن نماز اول وقت، پیوند با مساجد، قرائت قرآن و یادگیری مفاهیم آن، پرداخت خمس، رعایت حدود شرعی و...، از انجام وظایفشان سرباز زده و با توجیه‌های گوناکون در مقابل آن مقاومت می‌کنند، نمیدانند که هر لحظه خود را بیشتر از مقام شفاعت دور می‌نمایند. فراموش نکنیم که بدون مبارزه با تنبلی و بی‌حوصلگی هرگز نمی‌توان در میادین زیبا و هیجان انگیز خودسازی حضور پیدا کرد.
5- كسب معرفت
میزان قدرت و نشاط ما در رسیدن به مقام محمود به میزان معرفتمان بستگی دارد. با كسب معرفت بالاتر، دغدغه های انسان از سطح كمالات جمادی، نباتی، حیوانی، خیالی و وهمی فراتر رفته و در مسیر رسیدن به مقام محمود به حجم زیادی از آرامش و شادی دست می‌یابد. چرا که غصه ها و اضطراب ها محصول دغدغه‌های دنیوی بوده و در عین حال تلاش برای ترقی از نردبان مقامات انسانی هرچند دشواریهای فراوانی دارد، اما دستاوردی جز آرامش و نشاط نخواهد داشت. نکته مهم اینجاست که بدانیم؛ به نسبت بهره مندی از دنیا بیش از نیاز واقعی مان، از مقام محمود دور خواهیم شد.
6- معرفت و قرب به امام زمان «علیه‌السلام» به عنوان مظهر مقام محمود
حضرت اباصالح المهدی، حجت زنده پروردگار در زمین، و ریسمان محکمی برای اتصال ما به خداوند است. میزان قرب ما به مقام محمود، در نزدیكی به حضرت و وقف شدن مادی و معنوی در راه اهداف ایشان است. که در غیر اینصورت همه عزاداری‌ها، عبادت‌ها و فعالیت‌های علمی و معنوی ما بدون توجه به وجود ایشان به شهوتی مقدس تبدیل شده و مانع از ارتباط صحیح ما با حضرت و دریافت درونی فریاد هل من ناصر ینصرنی‌اش می‌گردد. در این مرحله ابتدا باید نسبت به امام زمان معرفت پیدا كرده و بدانیم بین ما وایشان چه رابطه‌ای برقرار است.
7- دعا برای ظهور حضرت مهدی و رسیدن به مقام محمود در پرتو ظهور ایشان
دعا برای ظهور باید حاكی از بزرگترین دغدغه انسان و همراه با تمنای قلبی و اخلاص عملی باشد. دعا توجه به رب العالمین است و هم اوست كه می‌تواند زمینه نابودی ظالمین و تشکیل دولت عدل الهی را فراهم آورد. اهمیت دعای فرج به قدری است كه هر كه در ماه رمضان بعد از نماز دعای «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور» را بخواند گناهانش آمرزیده می شود. البته این عبارت به این معناست که حركت به سمت ظهور رشد روز افزون معنویت، فاصله گرفتن از گناهان و مورد مغفرت خاص خداوند واقع شدن را با خود به همراه خواهد داشت.
8- ایجاد وحدت و همدلی میان مردم
یادمان باشد برای زیستن در دولت کریمه امام زمان تنها دعا کافی نیست. باید آستینها را بالا زنیم، ابتدا او را بشناسم و بعد به دیگران بشناسانیمش. آشتی واقعی همه ما با او، حركتی است به سوی مقام محمود. تلاش کنیم در این راه به كلام، قلم و تبلیغ مسلح شده و حس وفاداری به ایشان را در دیگران ایجاد كنیم. درست مانند روحانیت كه در 15 سال تبعید، حس وفاداری به امام را در مردم تقویت كردند. دشمن با ساختن فیلم، نوشتن كتاب، تشكیل احزاب و فرقه‌ها دائما در حال مبارزه با امام زمان است. به همین علت ما نیز باید به تناسب توانمان مبارزه كرده و در این تشکل الهی مستقیم یا غیر مستقیم موثر باشیم. تمنای واقعی برای تلاش در مسیر ظهور به قدری پرارزش است که امیر المونین «علیه‌السلام» می‌فرمایند: اگر كسی آرزوی جنگیدن در ركاب ما را داشته باشد ولی نتوانسته باشد به آن مقام نائل شود، خداوند ثواب آن را به او عطا می کند. فراموش نکنیم که نکته مهم اخلاص است. باید در تعظیم شعائر الهی بکوشیم. اهل بیت را به همه جهان شناسانده و با ترجمه مقاله، خلاصه كتاب، برنامه نویسی، تبلیغ در خصائص دولت امام زمان، به مردم در مسیر آشتی با ایشان كمك كنیم. به این ترتیب است که در روز قیامت نه تنها شفاعت خواهیم شد، بلكه اجازه شفاعت کردن را نیز خواهیم یافت.
9- سرعت گرفتن در رسیدن به مقام محمود
قران از ما می‌خواهد که در حركت به سوی مقام محمود جدی و پرتلاش بوده و به سوی مغفرت خدا و بهشتی كه به اندازه تمام آسمان‌ها و زمین است سرعت بگیریم. باید مراقب باشیم که حركت ما در این مسیر تند و بدون عقب‌گرد باشد. هر عقب گردی خسارت و حسرت بسیاری را در آخرت به دنبال خواهد داشت. یادمان باشد که تنها سرعت گرفتن کافی نیست، بلکه باید از كسانی كه سرعت دارند، سبقت گرفت. در دعای كمیل می‌خوانیم؛ خدایا می خواهم در میدان سبقت گیرندگان به سوی تو از کسانی باشم که با سرعت حرکت می‌کنند. در روایات بسیار آمده است، كسی كه دیروزش مثل امروزش باشد ملعون است. عبارت ملعون به معنای دور شدن می‌باشد. پس دو روز مساوی یعنی عقب ماندن در مسیر و به همان میزان دور شدن از هدف.
10- رها شدن از بند تعلقات دنیا و رفاقت با اهل بیت
ائمه معصومین، ما را -چه قدرتمند چه ضعیف- به سوی مقام محمود خوانده‌اند تا در كنار ایشان شفاعت كنیم. چرا که آنها به مقام واقعی ما آگاه بوده و شأن بالاتری برای ما قائلند. نگاه آنها به ما از دریچه نگاه خداوند و از منظر کمالات انسانی است. بنابراین عشقشان به ما نیز بسیار بالاتر و ارزشمندتر از تمامی محبت‌هاست. پس هیچ هدف و عشقی بالاتر از آن نیست که بخواهیم در كنار ائمه «علیه السلام» باشیم. حس معیت با پیامبر وآل، به انسان قدرت زیادی می‌بخشد، به‌گونه‌ای که مانند آنها می توانیم مشکلات را به آسانی تحمل كرده و از حجم کثیری از خواهش‌های نفسمان بگذریم. می‌دانیم که منشاء همه غصه‌ها و اضطراب‌ها، از امور دنیاست. فاصله گرفتن از تجملات و تعلقات دنیا بر سرعت ما را در این رفاقت می‌افزایند. همانگونه که در دعای ندبه شرط می كنیم که در دنیا با آنها باشیم؛ «ان شرطت علیهم الزهد فی هذه الدنیا الدنیه».
11- نیرو گرفتن در حركت به سوی مقام محمود
روز قیامت، موعد دیدار ما و ائمه «علیه السلام» است. شاید وقتی چشمهایمان به چهره ملکوتی شان روشن شود، از اینكه شبیه‌شان نیستیم، و در دنیا دور از آنها زندگی کرده‌ایم، رنج برده و شرمسار گردیم. در آن زمان است که آرزو خواهیم کرد، كاش حضرت از ما راضی بود و می توانستیم در دنیا لبخند شادی بر دلش بنشانیم. بنابراین تا دیر نشده باید به فکر افتاده و بر نخوت و بی‌حوصلگی مان غلبه کنیم. آرزوی در كنار پیامبر و آل او بودن و مورد تایید نگاه مهربانشان قرار گرفتن به انسان نیرو و انگیزه می‌دهد. باید به این یقین رسید که هدف ما از زندگی، قرار گرفتن در مسیر انبیاء، صدیقین و شهداست. با چنین یقینی عمرمان را تلف نكرده و هر لحظه با نیرو و انگیزه ای بالا برای مقام های مافوق بهشت، تلاش خواهیم نمود.
12- تحمل سختیها در راه مقام گرفتن نزد خدا و تشبه به اهل بیت«علیه السلام»
برای حرکت در راه خدا، قطعا با موانع و سختی‌هایی رو به رو خواهید شد. اما یادتان باشد كه خداوند خریدار جان و مال مومنین است. آیا برای جهاد مالی وجانی آماده هستید. آیا می‌توانید به خاطر عشق به خدا و پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» از هوس‌هایتان بگذرید؟... مقام گرفتن نزد خدا به میزان شباهت و سنخیت ما با او، و به میزان همیاری با خدا و اهل بیت بستگی دارد. آیا صدای هل من ناصر ینصرنی امام زمان «علیه‌السلام» را که از صدای امام حسین «علیه‌السلام» هم رساتر است شنیده‌اید؟ تاکنون چند بار لبیك گفته‌اید؟ یا از مال و وقتتان برای او سرمایه گذاری کرده‌اید؟ باید یاد بگیریم که مانند اصحاب عاشورا در مقابل اقلیت بایستیم و فریاد بزنیم. برای امام زمانمان با افتخار كار كنیم و از هیچ مانعی نهراسیم. سختی‌ها را تحمل كرده و یقین بداریم که نصرت خداوند با مومنین خواهد بود.

 

برگرفته از مباحث شرح زیارت عاشورا، مقام محمود، استاد محمد شجاعی

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed