www.montazer.ir
جمعه 10 می 2024
شناسه مطلب: 5758
زمان انتشار: 14 نوامبر 2016
طلب انتقام خون امام حسین (علیه السلام) به همراه امام زمان (علیه السلام) «مقام محمود» است

استاد محمد شجاعی

طلب انتقام خون امام حسین (علیه السلام) به همراه امام زمان (علیه السلام) «مقام محمود» است

«خونخواهی و داشتن روحیه ی انتقام» به خاطر فقدان معصوم در جامعه، یکی از مقام هایِ پسندیده ای است که آن را در زیارت عاشورا از خدا درخواست می کنیم. برای این خون خواهی باید به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وصل شویم.

این درخواست در زیارت عاشورا چنین است : «وَ أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِکم مَعَ إِمَامٍ هُدًی (مَهْدِی) ظَاهِرٍ نَاطِقٍ بِالْحَقِّ مِنْكُمْ = از خدا می خواهم که روزیم كند تا انتقام خون شما را به همراه امام هدایت گر آشكار و گویاى به حق از خاندان شما بگیرم».

اما انسان تا به شرافت نرسد، یعنی باطن انسانی پیدا نكند، هیچ وقت نمی تواند از خداوند این روزی بزرگ را بخواهد كه همراه امام زمان جزء خونخواهان آن حضرت باشد. فقط انسان حقیقی می تواند، باطناً انتقام را روزی خود بداند.

رزمندگانی که جبهه و جهاد را «رزق» خود می دانستند، اگر نمی رفتند، خود را از دریافت این رزق محروم می دیدند. درک این موضوع شرافت انسانی است. انسان تا باطن انسانی نداشته باشد، تا داغ انسانیت بر قلبش نباشد و عزادار انسانیت نشده باشد و به مقام عزادار حقیقی نرسیده باشد، هیچ وقت تمنای انتقام نمی كند.

چون كینه مقدسی در دلش نیست؛ خود این که انسان اهل انتقام باشد، یک روزیِ مهم و با ارزش است. هر چقدر شرافت انسانی بیشتر باشد، وجود انسان در عملیات انتقام موثرتر بوده و در نتیجه به اهل بیت نزدیکتر است.

خدا کند در قلب ما این «كینه مقدس» یعنی كینه نسبت به دشمنانِ انسانیت، دشمنان خدا و دین خدا وجود داشته باشد. اگر این کینه نباشد، انسان نیستیم؛ جزء مسلمان های حیوان یا بر عكس حیوانات مسلمان هستیم. ما باید جزء انسان های مؤمن با باطن انسانی باشیم.

خروج از مقامات توهمی و کسب مقامات حقیقی، روح انتقام را در ما ایجاد میکند

برای رسیدن به باطن انسانی، باید از مقامات خیالی و توهمی در زندگی دست برداریم و به مقامات حقیقی مثل «مقام محمود» توجه کنیم و آن را کسب کنیم.

در وصف مقامات توهمی، خیالی و اعتباری از یکسو، و مقامات حقیقی از سوی دیگر باید گفت: فرض بفرمایید یک جوان وقتی می خواهد خودش را نسبت به جوان های دیگر ارزیابی کند، می گوید: «من الان چند ساله هستم، ازدواج کرده ام، ازدواج نکرده ام، فرزند دارم، مستأجر یا صاحب خانه هستم، اتومبیل دارم یا ندارم، شغل دارم، این مقدار درآمد دارم، معروف هستم، و ...» همه این عواملِ ارزیابی شخص از خودش، جزء امور وهمی و خیالی است. یعنی هیچ كدام در برزخ اعتبار ندارد.

امروز امور وهمی و اعتباری، عمر، وقت و ذهن بسیاری از مردم را پر كرده است. ولی وقتی فردی به مقام انسانیت رسید و باطن انسانی پیدا كرد، قیمت خود را براساس زیارت عاشورا می سنجد و می گوید:«آیا من جزء پیامبر و آل پیامبر هستم یا نه؟ آیا من جزء یاری کنندگان امام زمانم هستم یا خیر؟ آیا من واقعاً ‌به مقام منتظر حقیقی رسیده ام یا نه؟»

یک نکته قابل توجه این است که هیچ نسلی مانند نسل ما از روز اول تا امروز، فرصت اینکه خودش را به امام منتظر برساند، نداشته است.

مبنای انسانی که انسان خودش را به بلندای ابدیت ببیند، این است که آیا من در مقیاس ابدی ثروتمند هستم یا نه؟ یعنی شاخصه های انسانی دارم یا نه؟ آیا دنیای این شخص، کیفیتِ 4 مرحله ای ابدیت (وفات، برزخ، قیامت 50 هزارساله و حیات ابدی) را دارد یا خیر؟ قیمت­ ها باید دستمان باشد که با چه قیمتی به خودمان نگاه می کنیم. ما همه باید ببینیم، آیا در حال حاضر جزء منتظران شده ایم یا خیر؟

چون امیرالمؤمنین (علیه­ السلام) فرمود: «هركس به مقام منتظر برسد، هم درجه­ ی من و با من در قیامت است». امیرالمومنین (علیه السلام) «قَسیمُ الجنَّةِ وَالنّار= قسمت کننده بهشت و جهنم» در قیامت است، هم درجه ی او و با او بودن در قیامت، یعنی کسب مقام محمود.

 

مقام محمود جلسه 7

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed