www.montazer.ir
یک‌شنبه 7 ژولیه 2024
شناسه مطلب: 1253
زمان انتشار: 22 دسامبر 2014
شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع) (۳)- فراز نوزدهم

سومین کارگاه آموزشی توحید - اردوی نسیم حیات (۳)

شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع) (۳)- فراز نوزدهم

تمام موجودات به گونه ای خلق شده اند که نیازمند مقارنت (همراهی) با سایر مخلوقات می باشند. هیچ موجودی به تنهایی و بدون تبعیت از دو پدیده مقارنت و تضاد، هرگز نمی تواند مراتب کمال را طی نموده و به نعمت حقیقی دست یابد. هیچ اتفاق مبارک و رشد دهنده ای بدون این دو پدیده، برای هیچ انسانی رخ نخواهد داد.

به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه دوم «شرح خطبه امام رضاع (۳)»، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن در زیر می آید:

فراز نوزدهم؛ بتشیعره المشاعر، عُرف أن لا مشعر له و بتجهیره الجواهر عُرَف ان لا جوهر له، و بمضادّته بین الاشیاء عُرف أن لا ضدّ له، و بمازته بین الامور أن لاقرین له.

به برافروختن احساس ها، شناخته می شود که وی را احساسی نیست. و به آشکار ساختن جوهرها فهمیده می شود که او را جوهری نیست، و با تضاد افکندن بین چیزها، دانسته می شود که او ضدی ندارد و با همجوار ساختن بین کارها دانسته می شود که او قرینی ندارد.

قانون کلی: کسی که خودش مشمول یک قاعده باشد، نمی تواند خالق آن باشد.

توضیح فراز نوزدهم در ارتباط با قانون بالا:

1-    خداوندی که در میان مخلوقاتش احساس ایجاد می کند، قطعاً خود درگیر احساسات و مشمولِ آن نیست که توانسته آن را در سایر مخلوقات خلق نماید.

2-    تفکیک اشیاء از یکدیگر نشانه ی آن است که هر کدام جوهر و طبیعت مخصوص به خود را داشته توسط همین جوهر خاص شناخته شده و از دیگر مخلوقات متمایز می شوند. این خصوصیت ویژه ی مخلوقات محدود و مرکب است. خلق مخلوقات با جوهره ی خاص، نشان می دهد که خالق آنها از داشتن جوهره و طبیعت مخصوص مبرّاست.

3-    خداوندی که در میان مخلوقات خویش تضاد و مقارنت را خلق می کند، قطعاً خود درگیر مسئله تضاد نبوده و ضدی ندارد. و همچنین هیچ قرینی نداشته و نخواهد داشت، چرا که توانسته مراتب تضاد و مقارنت را خلق نماید. تضاد و مقارنت نیز مخصوص مخلوقاتیست که محدود و قابل تعریف می باشند و می توان آنها را با چیزی مقایسه کرده و یا در کنار چیزی قرار داد.

تمام موجودات به گونه ای خلق شده اند که نیازمند مقارنت (همراهی) با سایر مخلوقات می باشند. هیچ موجودی به تنهایی و بدون تبعیت از دو پدیده مقارنت و تضاد، هرگز نمی تواند مراتب کمال را طی نموده و به نعمت حقیقی دست یابد. هیچ اتفاق مبارک و رشد دهنده ای بدون این دو پدیده، برای هیچ انسانی رخ نخواهد داد. به عنوان مثال برای تبدیل شدن کربن به الماس در طبیعت، تحمل تقارن و تضادهای بسیاری لازم است. رسیدن به مقام انسان کامل نیز، بدون قرار گرفتن در کنار ملایمات و ناملایمات، نعمت ها و کمبودها و ... هرگز امکان پذیر نمی باشد. و این همان ضعف و محدودیت مخلوقات است که برای زیستن به سایرین وابسته اند.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed