www.montazer.ir
جمعه 10 می 2024
شناسه مطلب: 5252
زمان انتشار: 22 ژوئن 2016
سیرمقامات معنوی: مسلمان، مؤمن، متقی، اهل ورع، مقام احسان

استاد محمد شجاعی (ویژه شب های قدر)

سیرمقامات معنوی: مسلمان، مؤمن، متقی، اهل ورع، مقام احسان

در شب قدر از خداوند بالاترین مقام‌های معنوی را بخواهیم. سیر مقامات معنوی از مسلمانی شروع می‌شود و تا احسان و بعد از آن ادامه می‌یابد.

 

«احسانی فی علیین»، یعنی چی؟ یعنی این کارهای خیر و خوبی که من دارم انجام می‌دهم را در عالی‌ترین درجات در علیین قرار بدهد.  انسان وقتی به اوج می‌رسد که تمامی اعمالش مخلصانه و بی‌شایبه باشد و طرف معامله او تنها خداوند متعال باشد. (علیین بحث مجزایی دارد که در بحث احسان خواهیم گفت. اما فعلا می‌گوییم: «وَ ما اَدریک ما علییون؛ و تو درک نمی‌کنی که علییون چه کسانی هستند»[1].
خدایا! احسان مرا در آن مقام ها قرار بدهد. یعنی آنقدر اوج بگیرد و کارهای خیر من، مخلصانه باشد.؛ بی­ شائبه باشد؛ طلبکارانه از خدا نباشد؛ چشمم دنبالش نباشد. واقعاً برود احسان من تا آن اوج بتواند برود. «وَ اِحسانی فی علیین»، «مقام احسان» که بعد از تقوا است. ترکیباتش را بگویم. اول شخص مسلمان می‌شود؛ بعد مؤمن می‌شود؛ بعد باتقوا می‌شود؛ بعد از تقوا مقام احسان است؛ بعد از احسان هم باز مقامات دیگری دارد. این‌ها درجات آدمی است که می‌تواند اوج بگیرد. از مسلمان خودش را به مؤمن برساند. از مؤمن به تقوا؛  از تقوا به احسان؛ مقام احسان مقام فوق­العاده شیرین و دل‌چسبی است و مقام‌های بالاتر از احسان  هم هست. H

 

برگرفته از سلسله مباحث نقش انسان در تقدیرات شب قدر 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed