www.montazer.ir
یک‌شنبه 7 ژولیه 2024
شناسه مطلب: 2154
زمان انتشار: 28 دسامبر 2020
سرّ حجیّت فاطمه زهرا (س) بر ائمه معصومین

فاطمه (سلام الله علیها) الگوی معصومین در عالم هستی

سرّ حجیّت فاطمه زهرا (س) بر ائمه معصومین

«يا فاطِمَةَ الزَّهْراَّءُ يا بِنْتَ مُحَمَّدٍ يا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ يا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكِ اِلَى اللّهِ وَ قَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهَةً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللّهِ»

در شرح و توضیح فراز توسل به حضرت زهرا (س) در دعای توسل در بیان اینکه چرا در این فراز وقتی به حضرت زهرا مي‌رسيم نمي‌گويم حجت خدا بر مردم! ولی در سایر توسلات به معصومین از آنها به عنوان (حجة علی خلقه) یاد می شود. مگر حضرت زهرا حجت نيست!

اعتقاد ما بر این است كه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) حجت خداوند بر ائمه است و اینکه گفته می‌شود این بانو حجت بر ائمه (علیهم‌السلام) است از حدیث شریفی که مفاد آن حجیت فاطمة زهرا ـ علیها السلام ـ بر ائمّة اطهار ـ علیهم­السلام را نشان می‌دهد، که امام حسن عسگری (علیه السلام) فرمودند: «نَحنُ حُجَجُ الله عَلی خَلقه و جدّتنا فاطمة حجة الله عَلَینا»؛ ما (اهل بیت) حجت‌های خدا بر خلق او هستیم و جدّة ما فاطمه (علیها السلام) حجت خدا بر ما است.» (الانتصار، شیخ حر عاملی، ج7. ) حجت یعنی آیینه و جلوه خدا. و جلوه الهی یعنی الگو و اسوه و بهترین تعبیر حجت در فارسی اسوه و شاهد است. آن جا که در قرآن کریم آمده است: «انّا ارسلناك شاهداً و مْبشراً» و شاهداً یعنی حجت بودن.

لذا حضرت زهرا علاوه بر اینكه حجت خدا بر خلق هستند در مقامی بالاتر حجت خدا بر ائمه هم هستند. بنابراین یکی از مقام‌های بسیار مهم حضرت زهرا (س) مقام الگویی است؛ یعنی زندگی ایشان به‌گونه‌ای بود که نه‌تنها برای تمام بشریت بلکه برای تمام ائمه و اوصیای پیامبر خاتم (ص) الگو هستند.

در پاسخ سؤال اصلی بعضی‌ها نقل کردند که منظور از حجیّت خانم فاطمه الزهرا (س) حجت بر زنان است. «سیده النساء العالمین» الگوی خوبی برای زنان است. ولی باید گفت اگر می‌گوئیم فاطمه الزهرا الگوست، الگو برای زنها به خاطر جنسیت نیست بلکه بخاطر جنبه انسانی اش یعنی یک زن یک انسانی است كه در قالب زن مجبور بود نقش زن را بازی كند. این حقیقت الهی مقرر بود نقش مادر و سایر نقش ها را بازی كند ولی حضرت زهرا به عنوان یك انسان فقط حجت بر زنها نیست بلكه بر بر همه انسانهاست. از جمله بر همه معصومین.

امّا سر اینکه این بانوی بزرگ اسلام حجت و الگو بر ائمه معصومین هستند این است که ایشان از نظر علم، عالمه به تمام معناست؛ یعنی کسی می تواند حجت بر معصوم باشد كه آشنا بر تمام ریاضیات آخرت باشد. معصوم از آن جهت بعنوان الگو تعیین شده كه تمام ریاضیات آخرت را طی كرده است. الگویی است كه این فضا را طی كرده و طبق ریاضیات و شرایط زیستی آخرت در دنیا زندگی می‌كند و مردم هم باید بدانند انسانی كه می‌خواهد در دنیا زندگی كند باید برای شرایط زیستی آخرت حركت كند. برای همین غیر معصوم نمی‌تواند الگو باشد؛ چون با شرایط زیستی آخرت آشنایی ندارد و با ریاضیات ابدیت تربیت نشده  لذا باید وجودش آگاهی و علم با ریاضیات آخرت باشد. از این رو حضرت زهرا (سلام الله علیها) در رأس این علوم  قرار دارد و حجت و الگویی بر معصومین هستند.

 

از مباحث استاد شجاعی

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed