www.montazer.ir
شنبه 21 سپتامبر 2024
شناسه مطلب: 6899
زمان انتشار: 24 مارس 2017
سبک زندگی مهدوی

سخنرانی استاد شجاعی در جمع مدیران منطقه 18 ؛ 95/12/9

سبک زندگی مهدوی

حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ ربَّه؛ كسى كه خود را شناخت، خدايش را شناخته است».

معرفت با اطلاعات فرق می کند. معرفت شخصی و جزئی است و با انسان عجین می شود؛ مثل این که راجع به سیب اطلاعات می گیرید اما گاهی آن را می خوریم؛ پس معرفت غیر علم است. هر معرفتی بخواهیم بدست بیاریم، اول باید باید معرفت النفس کسب کنیم.

اگر معرفت کسب کنیم، دیگر از این که در سفر نمازمان کم شود، خوشحال نمی شویم و این نشان دهنده آن است که معشوق ما الله نیست و به لا اله الا الله نرسیدیم.

پس اگر بخواهیم هر چیزی را خوب بفهمیم، باید اطلاعات را تبدیل به معرفت کنیم تا دین را خوب بشناسیم و برای ما کاربردی باشد.

امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: «لا تَجْهَلْ نَفْسَكَ فَإِنَّ الْجاهِلَ بِمَعْرِفَةِ نَفْسِه جاهِلٌ بِكُلِّ شَیْءٍ؛  اگر کسی خودش را نشناسه جاهل به همه چیز است».

کمالات چند دسته تقسیم می شود:

  1. مرحله جمادی: (پول، ثروت و...)
  2. گیاهی: خوراک، تولید مثل، آرایش، اندام؛
  3. حیوانی: عشق های زمینی و هر چه مربوط به حیوانیت انسان باشد. مثل مقام، ریاست، خدمت به خلق، خدمت به همنوع؛
  4. عقلی: مثل اختراع، اکتشاف
  5. فوق عقل: بخش انسانی است.

در تمام انسانها عشق به الله فطری است ولی برخی ها نمی توانند عشق به الله را فعال کنند. اله «ان لا اله الا الله» یعنی دلبر آن کسی که تو را اله و شیدا می کند.

عشق به الله یعنی چی؟ سوره انسان آیه 20 جاودانگی به نعمتهای بی شمار و پادشاهی کبیر می رسی.

از پیامبر (صلی الله علیه و آله) سوال کردند: پادشاهی کبیر یعنی چی؟ فرمودند: گداترین فرد کسی است که آخرین نفر وارد بهشت می شود.

فرد چنان سلطنتی دارد که اگر بخواهد همه را شفاعت کند، می تواند. بهشت او به اندازه همه آسمانها و زمین است. فرشته تا بخواهد نامه خدا را به مؤمن برساند، پانصد سال طول می کشد.

نامه کاملا اداری است از زنده پایداری که هرگز نمی میرد به زنده پایداری که هرگز نمی میرد و با لا اله الا الله می رسیم.

عمر هر کدام از ما به اندازه عمر خداست. هدایت انسان کاملا ریاضی است و باید تعریف درستی از خودش داشته باشد. (قوس نزول و صعود و نمودار خطی)

هفت دسته اطلاعات تخصصی داریم که در انحصار خداوند است. برای رسیدن به مقام خلیفه الله و به کسی احتیاج داریم که خودش خلیفه الله باشد و فقط خلیفه الله و متخصص معصوم می تواند ما را به الله برساند.

امام زمان (علیه السلام) خلیفه الله است. وقتی امام زمان (علیه السلام) بیاید، فقر و گرسنگی نداریم گرانی و عدالت اجتماعی نداریم.

انسان تا زمانی که مراحل اسماء راطی نکند، به آرامش نمی رسد. پس نسبت ما حضرت یک نسبت حقیقی و اصلی است.

اهل بیت (علیهم السلام) خانواده و ریشه ما هستند. روی زمین بدون خلیفه الله زندگی عبث است. در نسبت حقیقی با معصومین (علیهم‌السلام) و ریشه ما هستند.

امام زمان آواره و تنها و یگانه است چرا؟ چون ما خواسته ایم. ما احساس نیاز به حضرت را نداریم و فقط برای نیازهای خودمان حضرت را می خواهیم. پس مشکل اصلی که ظهور حضرت را برطرف می کند، همدلی و وفاداری است.

امام خمینی(ره) فرمود: مسئولان انقلاب اگر زمینه ساز ظهور نباشند، خائن و خطرناک اند، حتی اگر به مردم خدمت کنند. چون مهمترین نیاز مردم، نیاز به امان زمان (علیه السلام) است.

از این رو، مدیران و مربیان و دبیران عزیز باید به فکر زمینه سازی ظهور باشند و یتیمان آل محمد (صلی الله علیه و آله) را به پدر حقیقی خودشان آشنا کنند و درست تربیت بشوند و سبک زندگی درست داشته باشند. اگر دانش آموز را با امام زمان (علیه السلام) آشنا کنید، ایمن و بیمه می شوید و از همه بدی رها می شوید؛ چون با اصل خودش گره خورده است.

پس ما ابتدا خودمان با امان زمان (علیه السلام) آشتی کنیم و مخاطبانمان را آشنا کنیم.

اگر دانش آموزان مان را مانند بچه های خودمان ببینیم و عشق به پای اینها بریزیم در نامه عمل ما خواهد آمد و در سبک زندگی خودمان برای این دانش آموزان برنامه ریزی کنیم.

برای پرورش نسل مهدوی باید 5ژن تقویت شود: سلامت، زیبایی، هوش، عقل و معنویت که به واسطه برنامه ها قابل تقویت است.

هدف در نظام فردی، شادی و آرامش است.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed