www.montazer.ir
دوشنبه 20 می 2024
شناسه مطلب: 4796
زمان انتشار: 7 مارس 2016
زندگى امام مهدی(عجل ا... تعالی فرجه الشریف) در سرداب غيبت

زندگى امام مهدی(عجل ا... تعالی فرجه الشریف) در سرداب غيبت

منابع حدیثىِ شیعه تصریح مى كنند كه در دوران غیبت كبرا، عامّه مردم از محلّ اقامت امام(ع) آگاهى ندارند ، چنان كه از امام صادق(ع) روایت شده است:قائم دو غیبت دارد: یكى كوتاه و دیگرى طولانى . در غیبت نخست ، جز خواصّ شیعه، جاى او را نمى دانند و در غیبت دیگر، جز خواص و بستگانش جاى او را نمى دانند.

 

لِلقائِمِ غَیبَتانِ : إحداهُما قَصیرَةٌ ، وَ الاُخرى  طَویلَةٌ . الغَیبَةُ الاُولى  لا یَعلَمُ بِمَكانِهِ فیها إلّا خاصَّةُ شیعَتِهِ ، وَ الاُخرى  لا یَعلَمُ بِمَكانِهِ فیها إلّا خاصَّةُ مَوالیهِ . [۱]

قائم دو غیبت دارد: یكى كوتاه و دیگرى طولانى . در غیبت نخست ، جز خواصّ شیعه، جاى او را نمى دانند و در غیبت دیگر، جز خواص و بستگانش جاى او را نمى دانند.

محقّق اربلى (م ۶۹۳ ق) در پاسخ به این افترا مى نویسد :

و الّذینَ یَقولون بِوجوده لا یَقولُون إنّه فى سرداب بَل یَقولون إنّه حَىّ موجود یَحلّ و یرتحل و یَطوف فى الأرض .[۲]

آنان كه معتقد به زنده بودن او هستند، نمى گویند كه وى در سرداب زندگى مى كند ؛ بلكه عقیده دارند كه وى زنده است و در زمین رفت و آمد مى كند.

همچنین در برخى احادیث آمده كه امام(ع) در میان مردم است ؛ ولى آنان ایشان را نمى بینند و نمى شناسند .[۳]احتمالاً ریشه این نسبت ناروا ، سخن برخى از نویسندگان چون گنجى شافعى است كه به پندار خود در دفاع از عقیده به مهدویت ، در پاسخ این شبهه كه «چگونه امام مهدى(ع) سال ها در سرداب بدون آب و غذا زندگى مى كند؟» ، زندگى آن امام را به زندگى عیسى(ع) تشبیه كرده اند .[۴]

امّا باید توجّه داشت كه گنجى شافعى ، پیرو مذهب اهل سنّت است و عدم آشنایى وى با فرهنگ و عقاید شیعه موجب گردیده كه این افترا را باور كند و به دلیل احترامى كه براى عقاید امامیّه قائل است ، از آن دفاع نماید .

۴ . افتراى اجتماع همه شب شیعیان در اطراف در سرداب غیبت

از همه دروغ هاى گذشته خنده آورتر ، سخن ابن خلدون است كه مى گوید : «شیعیان هر شب بعد از نماز مغرب بر درِ سرداب مى ایستند و مركبى را آماده مى كنند و امام را صدا مى زنند كه خارج شود ، تا پاسى از شب بگذرد . سپس باز مى گردند تا شب دیگر» ،[۵]هر چند متأسّفانه برخى دیگر ، این اتّهام را تكرار كرده اند.

گفتنى است كه اكثر قریب به اتّفاق اهل سامرّا از آغاز تا كنون ، اهل سنّت اند و به آسانى مى توان با پرس و جو از آنان به صحّت و سقم چنین دعوایى پى برد.[۶]

یادآور مى شویم كه ابن خلدون در این نقل و نیز در جایى دیگر از كتاب خود ، این اقدام را به شیعیان حلّه نسبت داده است ، در صورتى كه كسى جز او ، ادّعاى وجود سرداب غیبت در حلّه را ندارد .

[۱] ر. ك: ص ۱۲۶ ح ۵۲۷ .

[۲] كشف الغمة : ج ۳ ص ۲۸۳ .

[۳] الغیبة ، نعمانى : ص ۱۷۵ ح ۱۳ (در این منبع ، به نقل از امام صادق(ع) آمده : «وفیه : یَفْتَقِدُ النّاس إماماً یَشهَدُ المَواسمَ یَراهُم وَ لا یَرَونَه ؛ مردم امام را نمى یابند كه در مراسم حج حضور دارد و آنان را مى بیند ؛ ولى آنان او را نمى بینند»).

[۴] البیان فى أخبار صاحب الزمان (كفایة الطالب) : ص ۵۲۱ . نیز ، ر. ك : كشف الغمة : ج ۳ ص ۲۷۸ و ۲۸۳ .

[۵] تاریخ ابن خلدون : ج ۴ ص ۳۹ .

[۶] صاحب كتاب أضواء على السنّة المحمّدیة (ص ۲۳۶) از نویسندگان معاصر اهل سنّت ، از علّامه عسكرى نقل مى كند : «أمّا سرداب الغیبة الذى قیل عنه فى الحلّه أو سامرّاء فلم أسمع بشیعى یقول بغیبة المهدى فیه أو بوجوده فیه أو بخروجه منه ؛ امّا سرداب غیبتى كه گفته شده است در حلّه یا سامرّاست . من از هیچ شیعه اى نشنیدم كه مهدى(ع) در سرداب ، غیبت نموده یا در آن جا سكونت دارد و یا از آن جا ظهور مى كند» . با توجّه به تولّد و سكونت علّامه عسكرى در شهر سامرّا ، این سخن ایشان ، بسیار روشنگر است .

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed