مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
قرآن برای این که وسعت و عظمت بهشت را ترسیم کند، آن را به پهنه آسمانها و زمین تشبیه کرده است و معصومین ویژگی های این بهشت را برای ما ترسیم کرده اند.
نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در توصیف زمین بهشت میفرماید:«أَرْضُ الْجنَّةِ بَیْضَاءُ عَرْصَتُهَا صُخُورُ الْكَافُورِ وَقَدْ أَحَاطَ بِهِ المِسْكُ= زمین بهشت سفید و میدانگاه آن از صخرههای کافور است. مُشك به سان تپّه هاى شن آن را در میان گرفته است».
رنگ سفید یک رنگ سادهای است، ولی وقتی که به طیفهای سفید نگاه میکنیم، میبینیم چقدر این طیفها متنوع هستند. مثلا سفیدی ماشین یا سفیدی یخچال یا سفیدی اجاق گاز. همه سفید هستند. اما سفیدی زمین بهشت، سفید زمینی نیست. سفیدی های دنیا قطرهای از آن اقیانوس است.
«مسک» یا مُشک چیست؟ در اینجا یک تعریفی از آن داریم، ولی آن بویی که در بهشت است، خیلی با بویی که دنیا دارد، متفاوت است. حضرت تشبیه میکند یک امر آنجایی را با چیزهایی که در اینجا میتوانیم بفهمیم. وگرنه حقیقت بسیار بالاتر از این حرفهاست.
«أَنْهَارٌ مُطَّرِدَةٌ= و جویبارهای بسیار در آن روانند»، صداهای جویبار در آنجا با صدای اینجا بسیار فرق دارد. چون صدای آب بهشت، درمان روح انسان است.
«فَیَجْتَمِعُ فیِهَا أَهْلُ الْجَنَّةِ أَدْنَاهُمْ وَآخِرُهُمْ فَیَتَعارَفُونَ= بهشتیان از دور و نزدیك در آنجا گِرد هم مىآیند و با یكدیگر آشنا مىشوند». پس اینجا یک پاتوق عمومی است. یک جایی است که بهشتیان میتوانند در آنجا جمع بشوند و قرارهایشان را بگذارند. جالب است که میگوید اینها قرار ملاقاتهایشان و بحثهای آشناییشان در این بهشت انجام می دهند.
یک عده از بهشتیان در آنجا جمع میشوند و از دور و نزدیک با هم در بهشت آشنا میشوند. بهشتیان در آنجا همدیگر را پیدا میکنند و قرار ملاقاتهایشان در آنجاست. حالا در این موقعیتی که این همه زیبایی و صفا و لذت وجود دارد و بهشتیان خیال شان راحت است که همیشه در این بهشت هستند، خدا میآید در لذت بهشتیها دخالت میکند و فاز لذت بهشتیان را بالا میبرد، چه اتفاقی میافتد؟
حضرت، در ادامه روایت میفرماید:«فَیَبْعَثُ اللهُ رِیحَ الرّحمَةِ فَتَهِیجُ عَلَیْهِمْ رِیحُ المِسْكِ= سپس خداوند بادِ رحمت را مىوزاند و بوى مُشك در آنان مىپیچد». یک بوی فوقالعاده زیبایی در بهشت میپیچد.
«فَیَرْجِعُ الرَّجُلُ إِلَى زَوْجَتِهِ وَقَدِ ازْدَادَ حُسْنا وَطِیبا، فَتَقُولُ لَهُ لَقَدْ خَرَجْتَ مِنْ عِنْدی وَأَنَا بِكَ مُعْجِبَةٌ وَأَنَا بِكَ الآنَ أَشَدُّ إعْجَابا[1]= آنگاه مرد درحالىكه بسى زیباتر و خوش بوتر گشته است، به نزد همسر خویش بازمىگردد و همسرش به او مى گوید: از نزد من كه رفتى، برایم خواستنى بودى و اكنون بسى خواستنىتر شدهاى».
خدا شهید دستغیب را رحمت کند. ایشان میفرمود: باید رفت و دید. خوش به حال آنها که آنجا رفتند و هستند و لذتش را میبرند.
در روایت دیگر، حضرت باقر (علیهالسّلام) فرمودند: «أَرضُ الجَنَّةِ رُخامُها فِضَّةٌ وَتُرابُها الوَرسُ وَالزَّعفَرانُ وكَنسُها المِسكُ ورَضراضُها الدُّرُّ وَالیاقُوتُ= زمین بهشت سنگ هاى مرمرش، نقره است و خاكش، وَرس (اسپَرَك) و زعفران است و خاكروبه اش، مُشك است و سنگ ریزه هایش، دُر و یاقوت اند».
هر کدام از سنگهای بهشت برای انسان به نحوی دلبری میکند. حتی اگر از بوی زباله بهشت در دنیا بیاید، همه از شگفتی و زیبایی آن میمیرند. چه برسد به نعمت های بهشت.
انسانها خیلی خشن و بد زندگی میکنند. خیلی از افراد با غصه، حسادت، بیمهری، بیمحبتی و تنگنظری برای خودشان جهنم ایجاد میکنند.
فهم بشری از حقیقت شناخت بهشت و جهنم عاجز است
از معصوم سؤال کردند که اگر بهشت هر کس به اندازه همه آسمانها و زمین است، سایر بهشت ها چگونه است یا کجاست؟ همچنین سؤال کردند که جهنم کجا قرار میگیرد؟ یا رابطه بهشت و جهنم چگونه است؟
قرآن کریم شرایط گفتگوی بهشتیان با جهنمیان را این گونه ترسیم می کند: به محض این که بهشتیان اراده میکنند کسی از جهنمیان را ببینند آگاه میشوند و او را در جهنم میبینند». « فَٱطَّلَعَ فَرَءَاهُ فِی سَوَآءِ ٱلۡجَحِیمِ[2]= پس آگاه شود و او را در میان دوزخ ببیند». این نشان میدهد که اتصال و ارتباط بهشتیان و دوزخیان به یکدیگر خیلی نزدیک است. ما واقعاً فضای ابدیت را نمیشناسیم. آنچه که فعلاً از علم برخوردار هستیم، شناخت فضای عالم ماده و دنیاست. عالم متافیزیک هنوز برای ما شناخته شده نیست که در اندازهها، زمان و ارتباطات به چه شکلی است؟ کما این که بشر تا چند قرن اخیر که امواج رادیویی را کشف و اختراع نکرده بود، نمیدانست که میتوان همزمان ده ها هزار امواج را بدون دخالت همدیگر، برای نقاط مختلف جهان ارسال کرد.
بهشت هم همینطور است. چیزهایی در آنجا وجود دارد که آنها را نمیفهمیم. علم دنیایی اجازه نمیدهد که بدانیم برزخ چیست، قیامت چیست، شرائط آنجا به چه شکل هست، چگونه بهشتها با هم قاطی نمیشود، چطور بهشت هر یک نفر، به اندازه آسمان و زمین است و هر کس بهشت خودش را دارد؟ چطور انسان از بهشت خودش وارد بهشت انبیاء میشود؟ چطور از بهشت خودش وارد بهشت خدا میشود؟ چطور رفت و آمد میکند؟ درضمن، بهشتیان در زمین بهشت با هم تداخل دارند. هر وقت دلشان بخواهد همدیگر را ملاقات میکنند، هر وقت دلشان بخواهد با همدیگر رفت و آمد میکنند.
امیرالمؤمنین (علیه السّلام) خیلی زیبا به سوال فوق جواب میدهد و می فرماید که این از مکنونات علم الهی است. بشر طاقت فهم این عوالم و اینطور چیزها را ندارد. قرآن در باره رابطه بهشت و جهنم میفرماید: «باطِنُهُ فیهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ[3]= باطن و درون آن در، بهشت رحمت است و از جانب ظاهر آن عذاب جهنم خواهد بود».
رابطه باطن و ظاهر، مثل عالم دنیاست. فرض بفرمایید یک نفر کرونا گرفته و در حال زجر کشیدن است. یک نفر هم در کنارش کرونا ندارد. یا یکی کمردرد دارد، یا سردرد دارد، یا سرطان دارد، یا نابیناست، یا ناشنواست، در اینها یک نفر هم سالم است و از زندگیاش لذت میبرد. بهشت و جهنم هم این گونه است. در یک فضا هستند. یک حریم است که عدهای در آنجا عذاب میکشند، چون با آن سنخیت ندارند و دستگاه ها و سیستمهای مناسب بهشت را ندارند. یک عده هم لذت میبرند. حریمها کاملاً از هم جدایند و هیچ کس با دیگری قاطی نمیشود.
بهشت را با معصومین (علیهم السلام) بشناسیم
عدهای از معصومین (علیهم السلام) وقت گذاشتند راجع به معماری بهشت، دیوارها، ساختمانها، خوراکیها، حیوانات، زمینش، جویبارهایش، کوه هایش، جزیرههایش، رودخانهها و درختانش توضیح دادند. آنها بیکار نبودند که این حرف ها را بزنند. یادگیری و فهم این مسائل برای حیات ما یک امر ضروری است تا جان مان را با آنها آرام کنیم و از فضای بهشت قدرت بگیریم.
بهشت به انسان آرامش و ارتقاء میدهد. فکر کردن درباره بهشت به انسان صبوری میدهد و طهارت میآورد. لازم است که بهشت را بشناسیم و درباره اش صحبت کنیم و همچنین به دنبال این باشیم که مظاهر بهشت را در طبیعت بشناسیم تا به گونهای با آن ارتباط برقرار کنیم که هر چیز زیبا و دلانگیزی که میبینیم، بتواند ما را به اصل خودش که بهشت است، منتقل کند.
طبیعت و نظام خلقت قطرهای از آن اقیانوسی است که قرار است انسان به بهشت منتقل شود. به قول میرزا (رحمت الله) یک نمود از یک دهم میلیاردم از آنچه که در برزخ هست، نه در قیامت.
قیامت داستانش خیلی فرق میکند. باز هم به قول میرزا برزخ نسبت به قیامت، خودش یک ده میلیاردم عصاره است. بنابراین، لازم است که راجع به اینها فکر کنیم و ساده از آنها رد نشویم.
اهل بیت (علیهم السّلام) در بحرانی ترین و تاریکترین برهههای تاریخی وضع مردم، این معارف را در اختیار ما قرار دادند. ما نیز باید عرضه و سنخیت این را داشته باشیم که بتوانیم در مورد آنها فکر کنیم و لذت ببریم و خودمان را با اینها بسازیم.
اگر برسیم میخواهیم راجع به ساختمان های بهشت صحبت بکنیم که آنجا ساختمان ها چگونه هستند؟
بهشت/زمین، جویبار
کلیدواژه ها:
آثار استاد