www.montazer.ir
یک‌شنبه 12 می 2024
شناسه مطلب: 4911
زمان انتشار: 17 آوریل 2016
روانشناسی شخصیت عزتمند این گونه است

بحث عزت (13)، 94/10/17

روانشناسی شخصیت عزتمند این گونه است

شخصیت عزتمند سیستم زندگی خود را به گونه‌ای طراحی می‌کند که حرکتش به سمت تولد به برزخ یک حرکت موفق و قدرتمند باشد.

بعضی از بزرگان دین ما که از دنیا رفته اند وقتی به خواب دیگر علما می‌آیند می‌فرمایند ای کاش ما می‌توانستیم به دنیا بازگردیم و صلوات بیشتری بفرستیم.

در روایات داریم که سنگین‌ترین چیز در نامه عمل انسان در روز قیامت، صلوات است به خصوص اگر به ابعاد و ماهیت صلوات معرفت پیدا کرده باشد.

«شخصیت عزتمند در روانشناسی»

1- عزت یعنی استحکام و نفوذناپذیری شخصیتی در مقابل باطل و استحکام شخصیت در ارتباط با الله و خانواده آسمانی.

2- شخصیت عزتمند سیستم زندگی خود را به گونه‌ای طراحی می‌کند که حرکتش به سمت تولد به برزخ یک حرکت موفق و قدرتمند باشد.

3- انسان عزیز در سبک زندگی خود حصاری به دور خود می‌کشد که هیچ قدرتی نتواند به روند حرکت سریعش به سمت خانواده آسمانی‌اش لطمه‌ای وارد کند.

4- شخص عزیز لحظه‌ای در روح خود تردیدی احساس نمی‌کند. قرآن مؤمن واقعی را کسی می‌داند که بعد از ایمان آوردن، هیچ تزلزل و شک و ناآرامی در دلش احساس نکند.

کسانی که با معارف اسلامی آشنا می‌شوند ولی دائماً در دلشان آشوب و غصه و تردید و ناامنی دارند کسانی اند که شخصیت‌شان عزیز و محکم نیست.

5- شخصیت عزتمند مانند جنینی است که در قرار مکین (رحم مادر) آرام قرار گرفته و در کمال آرامش به سمت تولد سالم در حرکت است.

6- شخصیت عزتمند شخصیتی است که سبک زندگی، انتخابها، ارتباطات، رفتارها و چینش‌های فکری خود را به گونه‌ای طراحی کرده که هر حادثه‌ای در اطراف او اتفاق بیفتد به هیچ وجه به سرعت و قدرت حرکتی او به سمت الله لطمه‌ای وارد نمی‌شود و هیچ گاه در زندگی اش هیچ شک و اضطراب و غم و ناامیدی نسبت به دنیا ندارد و حتی اگر تنهاترین افراد باشند دنیا هیچگاه برایشان بی‌معنا و تیره و تار نیست.

جهاد

حضرت علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: خداوند جهاد را مایه­ی عزت اسلام قرار داد بطوری که جهاد هم شخصیت خود انسان را عزیز و قدرتمند می‌کند و هم به اسلام عزت می‌بخشد.

آنچه که در جوامع و کشورهای اسلامی باعث عدم حاکمیت کفار و عدم تحمل ذلت می‌شود، جهاد جهادگران آن سرزمین است.

مثال: شیعیان لبنان که علما و بزرگان شیعه به داد آنها رسیدند و آنها را سازماندهی کردند و روح مقاومت و جهاد را در آنها بیدار کردند و به سمت عزت کشاندند و در حال حاضر عزیزترین قوم منطقه هستند و الهام‌بخش اقوام دیگر از جمله فلسطین شدند. و همچنین در کشور ما در حال حاضر آنچه باعث پیشرفت و آرامش و امنیت شده، جهاد رزمندگان دفاع مقدس است.

جهاد این عظمت را دارد که وقتی انسان دست از دنیا و دلبستگی‌های کاذب شست نزد خدا و ملائک و غیب و حتی در زمین عظمت پیدا می‌کند.

امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند:‌ هر کس از بهشت‌های دنیا (دریافتی‌های دنیا) دست شست عزیز می‌شود. عزت جایی است که انسان از همه کمالات بدون الله دست می‌شوید.

چرا خداوند جهاد را وضع کرده

امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: خداوند جهاد را برای عزت قرار داده است.

حصار اسلام و چیزی که اسلام را از نفوذ دشمن نگاه می‌دارد روح جهاد (نظامی، مقاومتی، فرهنگی، اقتصادی) است. اسلامی که خودش ذلیل باشد هیچ گاه پیروان قدرتمندی نخواهد داشت. اینکه اسلام همیشه ما را دعوت به اجتماع (تظاهرات، نماز جماعت و ...) می‌کند برای بدست آوردن عزت و قدرت است.

در مسائل سیاسی و اجتماعی از جمع فرار نکنید ولی در مسائل فردی هر چه شخص دامنه ارتباطاتش را محدودتر و وابستگی‌هایش به دیگران را کمتر کند شخصیتاً قوی‌تر می‌شود.

صبر بر تنهایی علامت قدرت عقل است

شخصی که کوچکترین انتقاد و مقاومت دیگران را به هم می‌ریزد ذلیل است و عزت ندارد و کسی که تحمل تنها شدن با علم و معرفت و سجاده و حرم و روضه و عزاداری و ... را ندارد هیچ گاه به عزت نمی‌رسد.

امام علی (علیه‌السلام) توصیه می‌کردند که آنقدر تنهایی را تحمل کن تا عزیز شوی. تمام بزرگانی که در اجتماع عزیز هستند همگی مدت زیادی تنهایی کشیده اند.

(از هیاهوی اجتماع با رفتن به یک روستا دور بوده اند، شب تا صبح با کتاب و قرآن و سجاده تنها بوده اند، در زندان تنها بوده اند)

برتری آدم‌های بزرگ به خوب عبادت کردن شان بوده است. چون تنهایی‌هایشان همیشه با غیب پر می‌شده است.

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: اگر خواهان بقاء عزت (هم دنیوی و هم اخروی) هستید باید بتوانید با تنهایی انس بگیرید و از مردم و وابستگی‌های دنیوی دوری گزینید.

شاگرد اول­ها همیشه تنها هستند؛ عزیز و قوی باقی می‌مانند.

 

والحمدلله رب العالمین
 

مطالب بیشتر:

پای درس استاد

مجموعه سخنرانی های استاد محمد شجاعی

مجموعه کتابهای استاد محمد شجاعی

میانگین (3 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed