مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
عصر حسین علیه السلام، عصر غربت دین بود و عصر انتظار نیز چنین است . قیام حسین و فرزندش مهدی علیه السلام برای احیای دین است . منتظر مهدی، باید از دین و ضرورت، قلمرو، و زبان آن و . . . تحلیلی عمیق داشته باشد; تا در این عصر - که عصر شبهات و فتنه ها است - بتواند زمینه ساز حرکت مهدی (عج) باشد .
رهیافت ها
با پیوندها به تحلیل می رسیم و با تحلیل ها به رهیافت ها . هر کدام از تحلیل ها، می تواند پیام آور رهیافت یا رهیافت هایی باشد . آن جا که یوسف علیه السلام با خواب عزیز مصر، به دو برنامه هفت ساله می رسد و مصر را از قحطی و گرسنگی نجات می دهد . چرا نتوان با این همه پیوند و تحلیل، به رهیافت ها و در نتیجه به برنامه ریزی و موضع گیری مناسب رسید؟ ! .
این رهیافت ها (هم چون سیره تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مدیریتی آن حضرت)، می تواند اساس برنامه ریزی های راهبردی و کلان جامعه منتظر و حکومت دینی باشد .
1 . تبیین فرهنگ عاشورا
اگر «عاشورا» پشتوانه فرهنگی «انتظار» است; پس در جهت تبیین حرکت عاشورا و نیز برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم عاشورا و معرفی اسوه های جاویدان آن، باید تلاش دو چندان کرد .
خیلی فرق است بین این که به «عاشورا» ، به عنوان پشتوانه و عقبه فرهنگی و الهام پذیر انتظار نگاه شود; یا یک سنت برخاسته از عواطف و احساسات قومی .
رسانه های عمومی - به خصوص صدا و سیما - ، حوزه های علمیه و مراکز فرهنگی، نقشی حیاتی و اساسی در غنا بخشیدن به این فرهنگ دارند .
«کربلا» دانشگاه بزرگی است با کلاس ها و درس های بسیار . ابعاد و آموزه های این دانشگاه بزرگ، هنوز هم بر بسیاری پوشیده است . باید در این دریای عمیق گسترده پربار، غواصانی ماهر و زبردست، به صید بپردازند تا لؤلؤها و مرواریدهای گران بهای آن را به چنگ آورده، در اختیار خواستاران و خریداران قرار دهند .
هنوز هم این حرکت عظیم و منشور بی نهایت، زوایای پنهان و ابعاد گسترده ای دارد که تنها بر عاشقان رخ می نماید . این غزال گریز پا در کمند هر کس نمی افتد! پرورش یافتگان مکتب مهدوی، امام حسین علیه السلام را به عنوان معیار «سلم و حرب » و منشا «الهام پذیری » می دانند . باید این معیار برای همگان به خوبی تبیین شود .
2 . تبیین دین
عصر حسین علیه السلام، عصر غربت دین بود و عصر انتظار نیز چنین است . قیام حسین و فرزندش مهدی علیه السلام برای احیای دین است . منتظر مهدی، باید از دین و ضرورت، قلمرو، و زبان آن و . . . تحلیلی عمیق داشته باشد; تا در این عصر - که عصر شبهات و فتنه ها است - بتواند زمینه ساز حرکت مهدی (عج) باشد .
3 . الگو سازی
حسین علیه السلام و یارانش الگوی منتظران اند; از این رو باید در مبانی فکری و ویژگی های رفتاری و تربیتی آنان، درنگی شایسته کرد .
4 . فرهنگ بسیح
ضرورت درگیری و نبرد، بایستگی «فرهنگ بسیج » را به عنوان یک راهبرد اساسی، فراروی حکومت دینی قرار می دهد . تقویت این نهاد مقدس، زمینه سازی برای ظهور است .
باید از کسانی که در هشت سال دفاع مقدس، از نبرد نهراسیدند و سختی ها و مشکلات راه را به جان خریدند، تجلیل کرد و سینما و ادبیات دفاع مقدس را - نه به عنوان یک تفنن - که به عنوان یک ضرورت و هدف راهبردی نظام، پی گرفت . سیج برخاسته از فرهنگ جبهه و شهادت است . و به گفته امام راحل «مدرسه عشق است » . این رهیافت شاخصه و معیار اساسی در انتخاب مسؤولان و کارگزاران است . ترویج این فرهنگ و نهادینه کردن آن، باعث می شود که هر کس تکلیف خود را با مهدی علیه السلام روشن کند; تا در اوج نبرد با اسبی که در خیمه مخفی کرده، فرار نکند و مهدی علیه السلام را همچون حسین علیه السلام تنها نگذارد .
5 . معرفت امام
کسانی می توانند شعار خود را «یا لثارات الحسین » قرار دهند که به مقام «ابوت با امام » رسیده باشند تا بتوانند خونخواه او باشند; این ممکن نیست مگر با معرفت به حق امام علیه السلام . شعار «یا لثارات الحسین » فقط یک شعار برخاسته از عواطف و عصبیت های قومی و نژادی نیست; بلکه برخاسته از معرفت به «حق ولایت امام » است . این معرفت، معرفت به حسب و نسب و فضایل آنان نیست; بلکه عرفان به حق ولایت آنان است . «الست اولی بکم من انفکسم » و «النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم » . آنان از ما به ما آگاه تر و مهربان تراند و از همه کشش های نفسانی آزادند .
این شعار، شعار کسانی است که در تولد دوم (87) خود، رسول و امام را به ابوت برگزیدند و با درک اضطرار به وحی و حجت، از همه تقلیدها، تلقین ها، هوس ها، غریزه ها و . . . جدا شدند و در این تولد دوباره، رسول و امام را به عنوان مربی خود انتخاب کردند که: «انا و علی ابوا هذه الامة » .
این درک از امام و این آگاهی از حق ولایت ایشان، ما را به مقام ابوت و در نتیجه خونخواهی آنان می رساند; آن هم نه پدر جسمانی من که پدر روحانی، مربی، هادی و پیشوای من; آن هم پدری که «مصباح » ، «سفینه » (88) ، «میزان » (89) ، «وارث » (90) ، «امین » (91) و «اسوه » (92) است و سبب سعادت و رستگاری (93) ، امنیت، حفظ، نجات (94) ، عزت، قبولی اعمال (95) من و . . . است .
این نگاه به امام و آگاهی از شؤون و آثار ولایت آنان، ثمرات و بارهای زیادی با خود دارد و فاصله گرفتن از آن، ضررهای جبران ناپذیری با خود به همراه دارد . از گام های اساسی تمامی مراکز فرهنگی و آموزشی، تبیین دقیق این معنا از امامت - به عنوان رکن رکین اعتقادی انقلاب - است .
6 . عزت
«عزت » ، اساس حرکت حسینی و مهدوی است و می تواند اساس سیاست راهبردی حکومت دینی در سطح روابط بین المللی باشد . حکومت دینی - به عنوان زمینه ساز دولت کریمه مهدوی - از هرگونه رابطه و مذاکره ای که شائبه ذلت داشته باشد، پرهیز می کند . منتظر «دولت عزیز» (تعز بها الاسلام و اهله) (96) ، خود باید عزیز باشد . حسین علیه السلام هم می فرمود: «هیهات منا الذلة » .
7 . تنش زدایی
حسین علیه السلام آغاز کننده جنگ نبود - گرچه دشمن در تیررس او بود - چرا که درگیری، پس از تبیین و اتمام حجت است; آن هم پس از آن که دشمن آغاز کننده باشد .
منتظران مهدی نیز دو سیاست «عزت » و «تنش زدایی » را با هم دارند .
8 . آمادگی
ضرورت درگیری و نبرد، بایستگی آمادگی و تجهیز را با خود دارد . باید از الان به فکر عده و عده بود و با تهیه نیرو و اسلحه، در اندیشه روز مصاف حق و باطل بود تا این بار وعده خداوند به دست منتظران تحقق یابد . آمادگی برای نبرد نهایی، از مهم ترین سیاست های راهبردی حکومت های دینی است .
9 . جذب نیرو و تبلیغ
آن جا که حسین علیه السلام و مهدی علیه السلام از جذب نیرو و تبلیغ دین دست نمی کشند; تکلیف منتظران و پیروان آنان مشخص است . جذب نیرو و تبلیغ در سطح داخلی و خارجی، از تکالیف عمده حکومت های دینی، به عنوان زمینه سازان دولت کریمه مهدوی است .
10 . اخلاق
فریاد «هل من ناصر» حسینی و مهدوی، همواره به گوش می رسد باید این فریاد را پاسخ گفت; اما چگونه؟ امیرالمؤمنین علیه السلام و امام صادق علیه السلام این چگونگی را پاسخ می دهند:
«اعینونی بورع واجتهاد و عفة و سداد (97) ; با پرهیزکاری و تلاش فراوان و پاکدامنی و راستی مرا یاری دهید» .
«من سره ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر (98) ; کسی که دوست دارد، از یاران قائم باشد; باید منتظر باشد و در همان حال، از گناهان اجتناب ورزد و خود را به اخلاق نیکو بیاراید .»
ترویج اخلاق و فضایل اخلاقی، به عنوان راهبردی اساسی در حکومت دینی مطرح است . این سیاست کلان و راهبردی به همراه راه کارهای اجرایی آن می تواند به عنوان یک هدف و معیاری برای نقد تمامی ارگان های فرهنگی و آموزشی - تبلیغی باشد .
11 . عنایت بیشتر به زنان
با توجه به نقش زنان در قیام مهدی علیه السلام و حضور آنان در دولت کریمه، باید برای رشد، اعتلا و بالندگی این قشر مهم و مظلوم در طول تاریخ، سرمایه گذاری جدی صورت گیرد . به نظر می رسد تاکنون آن گونه که شایسته و در خور منزلت زنان است، کاری بایسته برای آنان صورت نگرفته است . هنوز در سطح حوزه ها، مراکز علمی - فرهنگی و مدیریت های میانی و کلان جامعه، نقش زن در حاشیه است . باید برای تربیت و تحصیل زنان، سرمایه گذاری های اساسی صورت گیرد . غفلت از این نگاه راهبردی، ضرر و زیان های جبران ناپذیری به انقلاب اسلامی وارد ساخته است . از این رو تلاش دو چندان و عزمی جزم، جهت جبران این ضایعه، می طلبد .
پینوشت ها:
87) لن یلج فی ملکوت السماء من لا یولد مرتین » (از کلمات حضرت مسیح علیه السلام .) به ملکوت آسمان راه نمی یابد; مگر کسی که دو بار متولد شود . تولد اول ما در ملک است و در این تولد پدر ما همان پدر شناسنامه ای ما است . با تولد دوم و در آمدن از شکم غریزه ها و تقلیدها می توان به ملکوت آسمان راه یافت و در این تولد رسول و علی پدر ما و مربی ما هستند .
88) ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة » .
89) علی میزان الاعمال » .
90) اشاره به زیارت وارث که ائمه علیهم السلام وارث فرهنگ وحی اند و از آن پاسداری کرده و آن را از دستبرد حوادث حفظ می کنند .
91) اشاره به زیارت امین الله .
92) لکم فی اسوة » . از سخنان امام حسین علیه السلام .
93) و فاز الفائزون بولایتکم » مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره .
94) ولایة علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی » .
95) بموالاتکم تقبل الطاعة المفترضة » مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره .
96) مفاتیح الجنان، دعای افتتاح .
97) نهج البلاغه، نامه 45 .
98) منتخب الاثر، ص 497
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه
کلیدواژه ها:
آثار استاد