مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
در این ماه عزیز، راز و نیاز با خداوند بیشتر شده، دعاها رونق خاصی مییابند در هیچ یك از ماههای سال ،این همه سفارش به دعا كردن نشده است. در ادعیة این ماه به طور ویژه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت شده است و در چندین مورد، یاد، نام و دعای برای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به چشم میخورد؛ آنچه در این ادعیه، نمایان است، آرزوها و خواستههایی است كه تا به حال، جامعة بشری به خود ندیده، فقط در عصر ظهور به آنها خواهد رسید؛ بنابراین خواندن این دعاها و درخواست محتوای آن بهگونهای طلب نزدیكتر شدن زمان ظهور است؛ به زبان دیگر، خلاصة این دعاها، این است: «اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ الْفَرَج».
در این نوشته، ابتدا نگاهی كوتاه به بعضی از این دعاها داشته، سپس برخی از فرازهای ادعیه را با ویژگیهای حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و نشانههای عصر سبز ظهور مقایسه میكنیم.
اهم این دعاها عبارتند از:
- دعای افتتاح
یكی از ادعیة وارد شده در تمامی شبهای این ماه مبارك ، دعای شریف افتتاح است، مرحوم علامة مجلسی رحمه الله علیه این دعا را در جلد بیست و چهارم بحارالانوار آورده، آن را منسوب به امام زمان علیه السلام دانسته است.
بخش آخر این دعا، مربوط به حضرت حجت علیه السلام است كه با عبارت «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ» شروع میشود؛ این فقرات را در سه قسمت بررسی مینماییم:
قسمت اول: بیشتر عبارتهای این بخش، دعا برای حضرت حجت علیه السلام میباشد كه با عبارت «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَر» شروع میشود.
قسمت دوم : این قسمت از دعا توصیفی از عصر ظهور (و اشتیاق دعا كننده برای درك آن) است كه در قالب دعا، بیان شده است و با این جمله، آغاز میشود: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْكَ فِی دَوْلَة كریمة».
قسمت سوم: بیان خلاصهای از مشكلات عصر غیبت و استغاثه برای ظهور است.
- دعای معروف «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ»
یكی دیگر از اعمال مشتركة این ماه، دعایی است كه بعد از نمازها خوانده میشود؛ این دعا از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم رسیده است، دعایی كه بیش از هزار سال، بهترین بندگان خدا در بهترین ماهها، یعنی ماه رمضان؛ در بهترین اوقات اجابت دعاها، یعنی بعد از نمازها و در بهترین حالات، یعنی در حالت روزه میخوانند؛ ولی این دعا تا به حال، اجابت نشده است.
این دعا، تبیین جامعهای ایدهآل است كه همیشه بشر به دنبال آن بوده است و با وجود گذر زمانی طولانی، خود چنین موقعیتی را درك نكرده است؛ چنین جامعهای، آرزوی همة پیامبران و رسولان، انسانهای صالح و اولیاءالله بوده است؛ پیامبران و ائمه علیهم السلام برای تحقق آن تلاش كردند و جان خود را فدا نموند، ولی به علل مختلفی محقق نشد؛ ما (شیعیان) معتقدیم، این دعا به طور كامل، فقط یك مصداق اجابت دارد و فقط جامعة دربردارندة این ویژگیها، جامعة مهدوی خواهد بود.
تطبیق فرازهای ادعیه با دستاوردها و ویژگیهای حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
در این قسمت به بررسی برخی از خواستههای مطرح شده، در این ادعیه همچنین به بررسی روایاتی دربارة اجابت آن خواستهها در حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف میپردازیم؛
عدالت فراگیر و از بین رفتن ظلم
یكی از خواستهها و ویژگیهای مشترك در ادعیه و حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف عدالت فراگیر و ریشهكن شدن هر گونه ظلم و ستم است؛ در دعای افتتاح از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به جای «عادل» تعبیر به «عدل» شده است: «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ» این تعبیر، نهایت عدالتمحوری و دادگستری حضرت را میرساند همچنین خواستههایی مثل بینیازی فقرا، سیری گرسنگان، پوشش برهنگان و. . . فقط در سایة اهتزاز پرچم چنین عدالتی، محقق خواهد شد.
حضرت، حكومت را بهگونهای سازماندهی میكند و مردم را بهگونهای تربیت مینماید كه دیگر، واژة ستم از ذهنها رخت برمیبندد و به تعبیر روایات، دیگر كسی به دیگری ستم نمیكند حتی حیوانات نیز دست از تجاوز برمیدارند و گوسفند، همنشین گرگ میشود.
امسلمه میگوید: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف چنان عدالتی در جامعه برپا میكند كه زندگان، آرزو میكنند، كاش مردگانشان زنده بودند و از آن عدالت، بهرهمند میشدند».
نیز امام صادق علیه السلام میفرماید: «به خدا سوگند! به طور حتم، عدالت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف درون خانهها و اتاقهایشان نفوذ میكند، چنانكه سرما و گرما در آن وارد میشود».
نصرت و عزت الهی (رضایت همگانی از حكومت)
در دعای افتتاح چنین آمده است:
« أَیِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ـ اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ ـ وَ انْصُرْهُ ـ وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِیزاً ـ وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِیراً».
در این عبارتها یاری و عنایت ویژة الهی برای امام زمان علیه السلام و حكومت جهانی ایشان، خواسته شده است؛ هرگاه خداوند بخواهد به كسی نصرت و عزت ببخشد، چنان میكند كه بر دلها حكومت كند و دوست و دشمن، پذیرای او باشند.
حضرت علی علیه السلام میفرمایند:«. . . خداوند،حضرت مهدی علیه السلام را با فرشتگان،جن و شیعیان مخلص یاری میكند».
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: «شما را به مهدی، بشارت میدهم. . . كه ساكنان آسمان و زمین از خلافت و فرمانروایی او خشنودند».
گشایش برای مردگان
یكی دیگر از دعاها، درخواست نشاط و سرور برای مردگان بود: «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ».
حكومت حضرت مهدی علیه السلام چنان تأثیری در هستی میگذارد كه حتی مردگان نیز از آن بهرهمند میشوند.
حضرت علی علیه السلام در این باره میفرماید: «مردی از فرزندانم ظهور میكند كه در نتیجه ظهور و حكومتش، هیج مردهای در گور نمیماند، مگر اینكه گشایش و بركاتی در گور برایش پدید میآید و آنان به دیدار یكدیگر میروند و قیام قائم را به یكدیگر مژده میدهند».
برطرف شدن غمها
در دعای هر روزة ماه رمضان آمده است: «اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ».
امام صادق علیه السلام میفرمایند: «. . . او (حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر طرف كننده غمهای شیعیان بعد از سختی است. . . ».
آزادی اسیران
در ادعیة ماه مبارك رمضان میخوانیم: «اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِیرٍ ـ وَ فُكَّ بِهِ أَسْرَنَا».
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: «. . . در آن عصر، مهدی علیه السلام ظهور میكند و او از فرزند این شخص (علی بن ابیطالب علیه السلام) است؛ خداوند به دست او، دروغ را نابود میكند و روزگار سخت را از بین میبرد و ریسمان بردگی و بندگی را از گردنهایتان برمیدارد».
امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید: «آنگاه كه امام زمان علیه السلام ظهور كند، هیچ بردة مسلمانی باقینمیماند، مگر آنكه حضرت، او را خریده، در راه خدا آزاد میكند و هیچ بدهكاری نمیماند، مگر آنكه حضرت، بدهی او را میپردازد».
اصلاح مفاسد
روزه دار این ماه، فقط به فكر خویش نیست و آرزوی اصلاح همة مفاسد جامعة مسلمین را دارد و دعا میكند: «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ».
دربارة اصلاح فساد اخلاقی و انحراف، پیشوای دوم شیعیان میفرماید: «خداوند در آخرالزمان، مردی را برمیانگیزد كه كسی از منحرفان و فاسدان نمیماند، مگر اینكه اصلاح میگردد».
برطرف شدن صفات ناپسند و رشد كمالات درونی
ریشة بیشتر مشكلات بشر از ابتدای خلقت تا بهحال، رذایل اخلاقی و بیماریهای باطنی انسانها بوده است، منشأ تمامی جنگها و خونریزیها، اختلافها و تضادها، تفرقه و جداییها و در یك كلام، امالمفاسد بشر، همین بیماریهای روحی است؛ یكی از خواستههای روزهدار ماه رمضان، برطرف شدن این ناپاكیهاست؛ بنابراین اینگونه میگوید: «وَ أَذْهِبْ بِهِ غَیْظَ قُلُوبِنَا ـ اشْفِ بِهِ صُدُورَنَا ـ اللَّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِكَ».
حضرت علی علیه السلام میفرماید: «هنگامی كه قائم ما قیام كند...، كینههای بندگان نسبت به یكدیگر از دلهایشان پاك میشود».
امام باقر علیه السلام میفرماید: «هنگامی كه حضرت قائم ما قیام كند، دستش را بر سر بندگان خدا میگذارد و خردهایشان را جمع كرده، (تمركز میبخشد و رشد میدهد) اخلاقشان را كامل میكند».
ترویج روحیة عزت و بینیازی
بشر به بینیازی، بیشتر از ثروت نیاز دارد؛ روح انسان، سیری ناپذیر است و هرگز از جمع آوری ثروت اشباع نمیشود؛ بنابراین مؤمن باید، پیش از جمع آوری مال به تقویت روحیة بینیازی خود و پیش از دعا برای كسب ثروت به دعا برای رسیدن به بینیازی بپردازد و چشم آز و طمع خود را كور كند؛ در این ماه از خدا، اینگونه میخواهیم: «وَ أَغْنِ بِهِ عَائِلَنَا ـ اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاكَ».
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: «زمانی كه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام كند، خداوند، بینیازی را در دل بندگانش مینهد به گونهای كه حضرت، اعلام میكند هر كس به ثروت نیاز دارد بیاید، ولی برای آن، كسی پیشقدم نمیشود».
همچنین آن حضرت میفرماید: «شما را به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بشارت میدهم كه به سوی مردم برانگیخته میگردد؛ در حالی كه زلزلهها و اختلاف بر مردم چیره شده است، آنگاه زمین را پر از عدل و داد میكند، چنانكه پر از ستم و جور شده است و ساكنان زمین و آسمان از او خشنود میگردند؛ خداوند، دلهای امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را سرشار از بینیازی میكند؛ بهگونهای كه منادی ندا میدهد؛ هر كس به مالی نیاز دارد؛ بیاید (تا نیازش رفع شود)؛ ولی جز یك نفر، كسی نمیآید، آنگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به او میفرماید: «نزد خزینه دار برو و بگو مهدی، دستور داده است به من ثروت بدهی». خزانهدار میگوید: با دو دست پولها را جمع كن. او نیز پولها را در دامن خود میریزد؛ ولی هنوز از آنجا بیرون نرفته است كه از رفتار خویش پشیمان میگردد و با خود میگوید چه شد كه من، طمعكارترین امت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شدم! آیا كسی كه سبب بینیازی آنان گشت از بینیاز كردن من، ناتوان است! آنگاه باز میگردد تا اموال را بازگرداند؛ اما خزانهدار نمیپذیرد و میگوید: چیزی را كه بخشیدیم؛ پس نمیگیریم»!
ریشه كن شدن فقر از جامعه
فقر و نداری از مشكلات دیرینة بشر و باعث بسیاری از انحرافات اخلاقی است؛ بنابراین در دعاهای بسیاری، رفع فقر از خداوند بینیاز متعال، طلب شده است؛ در دعاهای ماه رمضان نیز این مهم فراموش نشده، آمده است: «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِیرٍ ـ اللَّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ كُلِّ مَدِینٍ ـ اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَا كَ ـ اللَّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ ـ وَ أَغْنِنَا مِنَ الْفَقْرِ ـ وَ اقْضِ بِهِ عَنْ مُغْرَمِنَا ـ وَ اجْبُرْ بِهِ فَقْرَنَا».
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: «هنگامی كه حضرت مهدی علیه السلام ظهور كند. . . اموال و زكاتها را در كوچهها میبرند ولی كسی پیدا نمیشود كه حاضر به گرفتن آنها باشد».
امام باقر علیه السلام میفرمایند:«... سپس حضرت به كوفه روی میآورند... و هیچ بدهكاری نمی ماند، مگر اینكه قرض او را میپردازند...».
امام صادق علیه السلام میفرماید: «هنگامی كه قائم ما قیام كند. . . زمین، گنجهای خود را بیرون ریخته، آشكار میكند؛ به گونهای كه مردم با چشم خود، آن را بر روی زمین میبینند و دارندگان زكات به دنبال كسی میگردند كه نیازمند باشد تا زكاتشان را به او بدهند؛ ولی كسی یافت نمیشود و مردم - از فضل و بخشش خداوند - از دیگران، بینیاز میگردند».
در حكومت امام زمان علیه السلام با بخششهای فراوان ایشان و رشد اقتصادی جامعه، نه فقط فقر، ریشهكن شده، بلكه مردم در رفاه زندگی خواهند كرد و از لحاظ اقتصادی تأمین خواهند بود و این دعا، اجابت میشود كه: «وَ أَعْطِنَا بِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنَا».
رشد بهداشت، درمان امراض و از بین رفتن بیماریهای بیعلاج
شفای بیماران، خواسته و آرزوی همة ماست در تمام اوقات دعا به ویژه در این ماه عزیز، یكی از دعاهای همیشگی مسلمانان، طلب شفای مریضان است: «اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِیضٍ».
شكوفایی شگفتانگیز دانش بهویژه دانش بهداشت و درمان در عصر حكومت مهدی علیه السلام، بهرهگیری از آن برای گسترش بهداشت در جامعه، فرونشستن شعلههای جنگ، پیدایش آرامش روانی، تأمین بهداشت روحی با اصلاح شدن انسانها، همچنین گسترش كشاورزی و دامداری و تأمین تغذیه در حد مطلوب؛ از جمله عواملی است كه بهداشت را در روزگار امام عصر علیه السلام به حد بالا و ایده آل خود میرساند و چنان میشود كه وضعیت جسمی مردم دگرگون شده، عمر آنان طولانی میگردد.
امام حسین علیه السلام دربارة حكومت مهدی علیه السلام میفرماید: «هیچ نابینا، زمینگیر و دردمندی بر روی زمین نمیماند، مگر آنكه خداوند، درد او را برطرف مینماید».
امام سجاد علیه السلام در اینباره میفرماید: «هنگامی كه قائم ما قیام كند، خداوند عزوجل، بیماری و بلا را از شیعیان ما دور میكند...».
................
پدیدآورنده: هادی حسین پور
کلیدواژه ها:
آثار استاد