www.montazer.ir
پنج‌شنبه 16 می 2024
شناسه مطلب: 3685
زمان انتشار: 27 سپتامبر 2015
رمز سبقت در مسیر انسانی

از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

رمز سبقت در مسیر انسانی

 امام رضا «علیه السلام»، راهکار همراه شدن انسان با معصومین «علیهم‌السلام» را در دنیا و آخرت، تغییر نوع غصه ­ها و شادی­ های او می ­داند. کسی که قیمت غصه­ ها و شادی ­هایش را با قمیت خانواده خویش تنظیم نموده و ارتقاء می ­بخشد، قطعاً هم‌درجه معصومین خواهد بود. برای رسیدن به این مقام باید نوع هوس­ها، آرزوها و حبّ و بغض­های انسان با امام معصوم هماهنگ شود.

هم‌دلی با معصومین «علیهم‌السلام»؛ رمز سبقت در مسیر انسانی

تنظیم نوع شادی ­ها و غم ­ها فقط به معنای شادی کردن در اعیاد و عزاداری در مصیبت­ های اهل بیت «علیهم‌السلام» نیست، بلکه انسان برای موفقیت در این هدف، باید سبک زندگی خویش را از نگاه اهل بیت تنظیم نماید. اگر سبک زندگی انسان، با سبک زندگی اهل بیت «علیهم‌السلام» هم جهت باشد، قطعاً نوع غم­ ها و شادی­ هایش نیز با آنها یکسان خواهد بود.

انسان در این سبک زندگی، مجاز به انتخاب، ارتباط، رفتار و افکاری متناسب با میلِ خودش نیست، بلکه تمام انتخاب‌ها، ارتباطات، افکار و رفتارهای او دقیقاً مطابق با رضایت خداوند و خانواده آسمانی ­اش می ­باشد.

انتخاب فعالیت­های اقتصادی و اجتماعی، نحوه پوشش، انتخاب میهمانی­ها، سفرها و ... فقط بر طبق دستورات خداوند صورت می­ گیرد. انسانی که تمام جوانب سبک زندگی­ اش را در جهت رضایت «الله» و طبق دستورات اهل بیت «علیهم‌السلام» تنظیم می­ نماید. در حقیقت، غم­ها و شادی­ هایش را با آنها هماهنگ نموده است و این مسئله، رمزِ سرعتِ فوق العاده او در حرکت به سمت ابدیت می ­باشد. او حتماً در مدت کوتاهی از بسیاری از متدینین اهل عبادت که در مهندسی معشوق­ها موفق نبوده­ اند، سبقت گرفته و به هدفش نزدیک و نزدیک­تر می­ گردد. بنابراین در خودسازی، میزان عبادت مهم نیست. عبادات تنها ابزاری برای رسیدن به هم‌دلی با «الله» و معصومین «علیهم‌السلام» می­ باشند. وقتی دلی با «الله» و جلوه ­های تمام نمایش، هم‌جهت گردد، خیلی سریع به مقصد خواهد رسید. یک دل هم‌سو و عاشق دائماً به دنبال رعایت چهارچوب­ هایی است که توجه و عشق معشوقش را بیشتر جلب نماید، و اینجاست که به سراغ رساله و مرجع تقلید و حرام­ها و حلال­ها و مستحبات و ... خواهد رفت. او حتی به واسطه مستحبات، طلب حبّ بیشتری از اِله خویش می­نماید.

 

 

برگرفته از مباحث غم و شادی، استاد محمد شجاعی

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed