مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
در تأمین زندگی؛ 1 ـ كار حلال باشد. 2 ـ نفقه خانواده حلال باشد و مراقب عوامل خاصی كه مال را حرام میكند باشی.
در مورد مشاغل گفتیم خداوند و معصومین یك سری كارها را حرام كردند ولی بعضی كارها هم حرام است هم حلال (آرایشگری) اگر روند كار آرایشگری باشد، مثل كوتاه كردن اشكال ندارد ولی یكسری كارها كه روی صورت یا سر انجام میدهند این قسمت از كار حرام است.
بعضی كارها اساساً حرام است مثل تقلب، رشوه و سندسازی كه مسیر حرام است. یك سلسله عوامل معنوی هم هست كه تأثیر دارد. بعضیها بدجنس یا حسود هستند. ریزبینی دیگران، بداخلاقی و... اینها یك سلسله آثار را در ما میگذارد.
شغلها و كارهایی كه لقمه را حرام میكند، تأثیرات مخربی دارد كه هم در نظام ظاهری و هم در نظام معنوی ما اثر میگذارد. گاهی اوقات عوامل معنوی لقمه را حرام میكند. مثلاً در فروشندگی مراعات نوبت را نكنیم چون این خریدار بچه است، آخرین نفر كارش را راه بیندازیم. یا نوبت دیگران را گرفتن. بپرهیزید از ظلم كردن به كسی كه نمیتواند از خود دفاع كند. اینها روی روح آدم اثر میگذارد.
3 ـ گاهی اوقات بدون اینكه همسرت مطلع باشد كسی را دعوت میكنی. دایره حرام شدن لقمه دایرهای وسیع است كه باید مراقب باشیم.
4 ـ مزایده و مناقصهها كه اینها حقیقی نیستند.
سؤال؛ ما در تأمین مادی دنبال چه چیزی میگردیم؟ آیا نه فقط برای آسایش و خوشبختی این كار را میكنیم؟ به چه قیمتی این لقمه را میخواهید دست خانوادهتان بدهید؟ وقتی این لقمه را به خانوادهات میدهی تأثیر دارد.
گاهی اوقات برای خانواده همه چیز را فراهم میكنیم. سفرهای آنچنانی، خانههای آنچنانی ولی از خوشبختی واقعی بین اینها خبری نیست.
دقت كنید كه آتش به خانه نیاورید، خود و اعضاء خانواده را جهنمی نكنید. باید موانع خوشبختی را از سر راه برداشت. چون تعادل عاطفی و اخلاقی را به هم میزند.
نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:خداوند بهشت را حرام كرده به بدنی كه با حرام تغذیه شده است. این با بهشت سنخیت ندارد.
نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هركس یك لقمه حرام بخورد تا 40 روز نماز از او قبول نمیشود. این قرارداد نیست، سنت الهی این را اینطور آفریده و ریاضی است. لقمه حرام اساساً این اثر را بر تو میگذارد كه 40 روز نور و معراج به تو داده نمیشود نه اینكه نماز نخوانی چون ترك نماز كفر است، این كفر عملی است. در قیامت همین نماز ظاهری را هم از تو میخواهند.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: بدترین مالها مالی است كه حق خدا از آن خارج نمیشود. یك جاهایی خروجیها واجب داریم مثل زكات، خمس
امام باقر(علیه السلام) فرمودند: در روز قیامت خداوند مردمی را میآورد كه دستهایشان به گردنشان بسته است. به اندازه یك مورچه قدرت ندارند چون از ثروتشان به كسانی كه حق بر گردنش داشتند نداده است.
امام حسن (علیه السلام) فرمودند: از نشانههای جوانمرد، اصلاح مال است. بركت در مال حرام نیست. خداوند تضمین كرده در مال حلال بركت است.
اصل سوم؛ علاوه بر اینكه وظیفه مرد خانه تأمین مادی است، موظف است و مستحب است برای رفاه خانواده تلاش بیشتری بكند و دست و دلبازی نكند. خانواده را در تنگنای اقتصادی قرار ندهد.
امام سجاد(علیه السلام) فرمودند: خداوند از كسی از شماها راضیتر است كه خانواده خود را بیشتر در رفاه قرار دهد.
اگر میتوانیم خانواده را در وسعت بگذاریم آن هم حلال، نباید كم گذاشت. هرچه تأمین مالی از بخل دور باشد، بركت خواهد داشت و هم آثار عاطفی و معنوی و اخلاقی زیادی خواهند داشت. با آدمهایی كه بخیل و خسیس هستند ازدواج نكنید. اگر مرد دست و دلباز باشد ظهور چنین روحیهای باعث میشود كه اگر مشكل پیش بیاید همه صبر میكنند و عقدهای هم برایشان پیش نمیآید مخصوصاً خانمها اگر مرد را دست و دلباز ببینند خوب به مرد كمك میكنند تا مشكل حل شود. روحیه كم توقع داشتن و سازگاری در خانواده خیلی سازنده است.
اصل چهارم: میانهروی در اقتصاد است. خداوند و معصومین:تضمین كردند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: كسی كه میانهروی كند و در مخارجش افراط نكند، اصلاً فقیر نمیشود.
امام صادق (علیه السلام) از قول خداوند میفرماید: كسانی كه انفاق میكنند، اسراف نمیكنند و بخل نمیكنند، حد وسط دارند.
ما باید حداقل و حداكثرها را درنظر بگیریم و حد وسط آن را رعایت كنیم و التزام به این داشته باشیم.
کلیدواژه ها:
آثار استاد