www.montazer.ir
جمعه 4 اکتبر 2024
شناسه مطلب: 572
زمان انتشار: 21 اکتبر 2014
رسالت خانواده ، جلسه 42

رسالت خانواده ، جلسه 42

در جلسه گذشته بحث به این‌جا رسید كه فرزندانمان را به‌صورت اهل بیت انس دهیم و این كار تضمین و سهولت تربیتی و انسانی و حركت به سمت ابدیت را به ارمغان می‌آورد. مودت هم مسیر را راحت می‌كند هم شیرین.

بزرگ‌ترین خیانتی كه یك متولی فرهنگی یا پدر و مادر به زیردستان می‌كند كه نیاز معنوی با ارتباط اهل بیت را فراهم نكنند. شما در زیارت عاشورا كه حدیث قدسی است می‌گویید: پدر و مادرم فدایت در جامعه كبیره هم همین‌طور. ما نمی‌توانیم پدر و مادر را فدای هر كسی كنیم. فدای كسی می‌كنیم كه با او مودت داریم و از پدر و مادر طبیعی‌مان نزدیك‌تر هستند. این‌كه ما در فعالیت‌های فرهنگی خانه و اجتماع حائل شویم بین بچه‌ها و اهل بیت بزرگ‌ترین خیانت است. چون آن‌ها را یتیم می‌كنیم. هزاران برابر یتیم طبیعی، یتیم معنوی است. بزرگ‌ترین انسان‌های بزرگ تاریخ در كوچكی یتیم شده‌اند تا یاد بگیرند توحید و توكل كردن به خدا را. منع با عظمت و بی‌انتهای قدرت را. یتیم معنوی ضعف و نقصان است چه در دنیا و چه در آخرت. قابل جبران هم نیست. در تأمین معنوی یكی از اعضاء خانواده از زن و شوهر و فرزندان ارتباط با محمد و آل محمد «صلی‌الله علیه و آله و سلم» است.

پیامبر می‌فرماید: شما از اجزاء من هستید. اگر شما یك دست را بكنید مردار می‌شود. ارتباط اعضاء با پیامبر مهم است. چون این‌طور مفید واقع می‌شود. باید دائماً ارتباط با اهل بیت و امامزادگان در طول زندگی حفظ شوند.

آخرین نكته: اگر ما موفق نشویم اعضاء خانواده را با اهل بیت پیوند دهیم حقیقتاً حیات ابدی آن‌ها را به‌خطر انداخته‌ایم.

روش‌ها: مهم‌ترین روش در تربیت خانواده روش عملی است. ما با عمل موفق می‌شویم در تربیت همسر و از بین بردن بدی‌ها و قدرتمند شدن در برابر آفات، شاد بودن و آرام بودن. مرد یا زنی كه اهل عمل نیست نمی‌تواند خانواده را هدایت كند.

فرمول قطعی: بیشترین عشق و عاطفه در خانواده با ایمان پیدا می‌شود.

زنی خدمت رسول خدا «صلی‌الله علیه و آله و سلم» می‌رسد و می‌گوید: دوست دارم همسرم بیشتر مرا دوست داشته باشد. حضرت می‌فرماید: نماز شب بخوان

حضرت علی «علیه‌السلام» فرمودند: اگر خواستید مودت را ابدی كنید آن عامل ماندنی باشد، این دو نفر پیوند پیدا می‌كنند

در امر ازدواج چرا می‌گویند ببینید دختر یا پسر مؤمن است یا نه؟ مستحب است پسر نماز جماعت برود اگر نرفت، به او دختر ندهید بهتر است. چون كسی كه ایمان دارد با مودت بیشتری دارند. اگر ایمان داشته باشد، پسر از دختر خوشش نیاید او را آزار نمی‌دهد اگر او را دوست داشته باشد، خوشبخت می‌‌شود.

ما باید یك معشوق ابدی داشته باشیم تا شیرینی زندگی بیشتر شود.

رابطه عمل خیلی مهم است. حب اهل بیت و برنامه داشته باشیم برای زیارت خانواده.

طلب از طرف ائمه «علیهم‌السلام» دائمی است ما اهل بیت را طلب نمی‌كنیم.

به تعداد زیارت رفتن به ائمه و چه اهل قبول آن‌ها هم بازدید پس می‌دهند. این‌كه حضرت زهرا «سلام‌الله علیها» می‌فرماید: بعضی‌ها 3000 سال طول می‌كشد تا به ما برسند خودت این را ایجاد كردید. اگر پدر و مادر حیاء و حرام و حلال و رفتارمان را مراعات كنیم بچه‌ها هم همان كار را می‌كنند. سیگار بكشی و به بچه‌ها بگویی سیگار نكشی این نمی‌شود.

عمل مهم است تذكر نه گفتن نه فقط عمل

نكته دوم آموزش با زبان یا مستقیم است یا غیرمستقیم.

1 ـ مستقیم: زن و بچه با ارتباط كلامی میانه دارند. حداقل هفته‌ای یك‌بار جلسه بگذرند. 2 ـ غیرمستقیم: خاطره گفتن،‌قصه گفتن، پدرها تنبلی نكنند موقع خواب فرزندان برای آن‌ها قصه بگویند. (پدر ماشینی نه این‌كه فرزند احساس كند بابا فقط پول و نان می‌آورد) پسرها باید دائماً با پدر ارتباط برقرار كنند.

خوابیدن فرزند روی سینه پدر، بردن فرزند به حمام، لقمه دهان فرزند گذاشتن مثل بیسكویت و پفك كه برای بچه می‌خریم كتاب هم بخریم حتی اگر پاره كند او را آموزش دهیم. در سنین كودكی الگوها خیلی مهم است. داستان ابراهیم و نمرود. طالوت و جالوت، موسی و فرعون و... داستان‌های شاهنامه برای نوجوان‌ها اثرات خوبی دارد. هیچ می‌دانید 10 دقیقه قبل از خواب قصه گفتن با روح این بچه چه می‌كند؟ خوراك‌های فكری، فطری، فرهنگی مهم است.

در منزل باید كتاب زیاد باشد. وسایل آموزشی مثل CD باید دقت شود. همان‌طور كه اگر كسی به فرزند شما غذای آلوده بدهد از دست او می‌گیری و می‌گویی نخور ولی درمورد فكر و روح دقت نداریم. ثروتمندترین كشور از نظر فطرت، ایران است و هیچ كشوری مثل ما نیست. چرا در مسائل مالی و مادی دنیا اطلاعات آخرتی را داریم و مراكز آن را می‌دانیم ولی برای معنویت این‌طور نیست.

وقتی فرزندم می‌خواهد كلاس اول در كنار آن كتاب‌های آموزشی كه به دردش بخورد تهیه می‌كنیم.

حدیث: بهترین همنشین در هر زمانی كتاب است.

گاهی اوقات (انسان بزرگ هم نیاز به تكرار دارد به فرمایش آقای مطهری یك مغز قوی باید یك مطلب را دو بار بخواند) یك داستان را برای فرزندان باید چند بار خواند. كلاس نباید جبری باشد برای بچه‌ها. با میل باشد زیر 7 سال این‌طور رفتار كنیم.

2 ـ مكان‌های مذهبی: رفتن به كوه و دریا و صحرا و پارك معنویات زیاد دارد. جلوه و چهره‌های گوناگون خدا را به فرزندان نشان دهیم.

با صد هزار جلوه برون آمدی كه من / با صد هزار دیده تماشا كنم تو را

اهل بیت و دین را باید شیرین به خانواده بدهید. در تولدهای ائمه برای خانواده هدیه و شیرینی بگیریم.

 

میانگین (1 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed