مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
ما علاوه بر تلاش دنیایی، باید برای سعادت ابدی هم تلاش كنیم چون این مسئولیت به گردنمان گذاشته شده است.
معنویت یعنی باید مجموعه چیزهایی كه به ما كمك میكند سالم متولد شویم.
از پیامبر «صلیالله علیه و آله و سلم» سؤال كردند: چگونه خانواده را نگه داریم؟ فرمودند: 1 ـ امر به معروف، 2 ـ نهی از منكر، 3 ـ تعلیم به خیر كنید.
ما در خانواده وظیفه تعلیم داریم. هم خود و هم خانواده را به سمت سعادت آخرت سوق دهیم.
تعلیم به دو صورت است؛ 1 ـ مستقیم: كار علمی، كتابی، درسی، امكانات و وسایل مهیا باشد. 2 ـ غیرمستقیم؛ مهمتر است اگر این نباشد تعلیم مستقیم تأثیر ندارد.
امام صادق «علیهالسلام» فرمودند: دوست ندارم جوانی از شما را ببینم كه در یكی از این دو حالت نباشد؛ یا عالم باشد یا در حال یادگیری باشد. در غیر این دو صورت كوتاهی كرده و خودش را ضایع كرده و این كار هم گناه دارد. اگر گناه كند ساكن آتش میشود. قسم به كسی كه خدا مبعوثش كرده است.
اگر دوست داری امام زمان «علیهالسلام» به تو توجه كند، ببین در كدامیك از این دو حالت هستی.
جوانی كه در یكی از این دو حالت نباشد در حق خود خیانت كرده و در حق خانواده هم خیانت میكند.
امام صادق «علیهالسلام» فرمودند: هر كدام از اصحاب ما كه فهم دین ندارد خیر دین هم ندارد.
خداوند 6 گروه را بدون حساب وارد جهنم میكند یكی از آنها آدم جاهل است.
نبی اكرم «صلیالله علیه و آله و سلم» فرمودند: دلی كه چیزی از حكمت در آن نیست، خراب است. پس بروید یاد بگیرید و به دیگران هم یاد بدهید و خوب بفهمید (فهم عمیق) جاهل نمیرید. مواظب باشید جاهل نمیرید چون عذر جاهل پذیرفته نیست.
در قیامت اگر پروفسور و دكتر و مهندس و... نبودیم مهم نیست ولی اگر حكمت بلد نباشی، به محض مردن به جهنم میروی. اطلاعات باید از دانایی به دارایی برسد. متناسب با شرایط زیستی آخرت.
كسی كه اطلاعات آخرتی نداشته باشد، عمل درست هم ندارد و اینطوری به جهنم میرود.
نبی اكرم «صلیالله علیه و آله و سلم» فرمودند: گناه عالم یك گناه است ولی گناه جاهل دوتا است. چون شخص عالم كه رفته علم آخرت را یاد گرفته، حرام و حلال را میداند ولی عمل نكند گناه كرده و خدا را مسخره كرده است. اما جاهل دو بار عذاب میشود چون یك وظیفه یادگیری داشته و نرفته یاد بگیرد. چون نمیدانسته، عمل هم نكرده است.
پیامبر «صلیالله علیه و آله و سلم» فرمودند: طلب علم بر هر مسلمانی واجب باشد. خدا بهوسیله همین علم عبادت میشود و این هدف متوسط است چون هدف از خلقت عبادت بوده است. اگر كسی میخواهد عبادت كند باید به علمش عمل كند.
عبادت، هدفی است كه مهارتهای تخصصی خود را دارد.
عبادت، حركتی از زمین تا خداست، آیا این حركت استاد نمیخواهد.
گاهی اوقات رفتن سراغ بعضی مستحبات اشكال دارد.
ادامه حدیث: با این علم است كه رغبت صله رحم بیشتر میشود، با این علم، حرام از حلال شناخته میشود، علم اخلاق، احكام، عقاید. علم پیشوا و امام عمل است، عمل تابع علم است. اگر علم داریم ولی عمل آن درست درنمیآید به این دلیل است كه این عمل علمی نیست. علم چیزی است كه به آدم خوشبخت و سعادتمند الهام میشود كه سراغ آن برود. آدمهای شقی و جهنمی محروم از این هستند.
آدم با رفتن به سراغ فرمولهای ابدیت خوشبخت میشود.
نبی اكرم «صلیالله علیه و آله و سلم» فرمودند: باارزشترین مردم عالمترین آنهاست. كمارزشترین آنها جاهلترین آنهاست.
قیمت تو بر اساس اهل دنیا تعیین نمیشود. مدرك و شوهر و بچه و مال و سفید و سیاه مهم نیست. قیمت تو از نظر ملائكه و خداوند، حیات ابدی توست.
حال ببینید جزء باقیمتترین هستید یا كمارزشترین!
در روایت داریم: علم فقط سهتا است؛ 1 ـ اصول عقاید، 2 ـ فروع دین (احكام)، 3 ـ اخلاقیات. غیر از این سه تا فضل است (در ریاضی، جبر و علوم انسانی و... دانشمند است اینها خوب است به شرط اینكه بیاید كنار خداشناسی و هدفشناسی و انسانشناسی) كسی كه علم آخرت دارد و دكتر هم باشد این پیش خدا فضیلت دارد.
آموزشهای علوم مختلف: 1 ـ علوم نظری مثل رساله، اخلاقیات، عقاید (باید قانع شود، دستوری نیست). 2 ـ علوم عملی كه مهمتر است.
كسی كه ولایت فرهنگی دارد، باید اینها را یاد دهد. (حرام، حلال، اخلاقیات، قرآن، عقاید را به فرزندانمان یاد دهیم كه سالم متولد شوند.)
آموزش قرآن: حضرت علی «علیهالسلام» فرمودند: حق فرزند بر پدر این است كه؛ 1 ـ برای او اسم خوب انتخاب كند. 2 ـ خوب تربیتش كند. 3 ـ قرآن را به او تعلیم دهد. (روخوانی و معارف قرآنی)
کلیدواژه ها:
آثار استاد
خیلی خوب