مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
اگر بخواهيم سعادت دنيا و آخرت را داشته باشيم بايد سه جنبه را مراعات كنيم؛ 1 ـ مادي، 2 ـ عاطفي، 3 ـ معنوي
چند اصل؛ 1 ـ اصل كار و تلاش براي تأمين زندگي واجب است و عبادت محسوب ميشود و تنبلي و بيحوصلگي را بايد كنار گذاشت. 2 ـ نفقه خانواده و راه تأمين آن حلال باشد يعني با ساختار رياضي انسان و خوشبختي انسان سازگاري داشته باشد كه خداوند بر اساس نوع وجود انسان حلال و حرام كرده است.
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: حلال يعني مفيد، حرام يعني مضر. پس بايد 1 ـ شغل حلال باشد. بعضي كارها درآمدش حرام است. گاهي اوقات كار حلال است ولي با بيدقتي، حرام ميشود. (ندادن خمس و زكات) گاهي شغل پاك و پسنديده است اما كارهايي از طرف ما صورت ميگيرد كه مجموعه درآمد را شبههناك ميكند. ما موظف هستيم كه درآمدمان شبههناك نباشد. طلب حلال بر هر زن و مردي واجب است، خداوند دوست دارد بندهاش را خسته ببيند. در راه طلب حلال. دو جور سفارش شديم؛ 1 ـ درآمد حلال. 2 ـ اگر با كار حرام روبهرو شديد، پرهيز كنيد. ما بايد از حرام بپرهيزيم. گاهي اوقات پول و لقمه خودمان حلال است ولي لقمه ديگري حرام است بايد از اين هم پرهيز كرد. تمام معصومين در اين مورد فرمايشاتي دارند.
نبي اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: ترك يك لقمه حرام از دو هزار ركعت نماز مستحبي محبوبتر است. پرهيز از لقمه حرام از دو هزار ركعت نماز براي انسان محبوبتر است پيش خدا پس ببيند خوردنش چهقدر ضرر دارد.
نبي اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: يك ششم درهم انسان ترك كند به همين مقدار حرام را در نزد خدا معادل هفتاد هزار حج مقبول است. شما از كمترين پول حرام بگذريد چهقدر پيش خدا ارزش دارد و حالا ببينيد استفاده از آن چهقدر سقوط دارد.
حرام آثار تخريبي زيادي دارد. لقمه حرام مثل ويروس آدم را تخريب ميكند. حرام مثل سرطان است وقتي بيايد تمام ساختار وجودي آدم را چه در نظام فردي و چه خانوادگي و اجتماعي خراب ميكند. مثل بمب است كه همه چيز را از بين ميبرد خداوند كه عالم را خلق كرده دارد گزارش ميدهد كه يك سلسله آفت وجود دارد در بيرون كه زندگي آدم را كاملاً فلج ميكند و آخرت و دنيا را خراب ميكند. لقمه حرام مثل سم است وقتي كسي آلوده به حرام شود از آن انتظار هر كاري ميرود. لقمه حرام انسان را از يك بداخلاقي كوچك تا كشتن معصوم جلو ميبرد و لقمه حرام آثار نامحدودي دارد. در زبان عاميانه خودمان كسي كه خيلي كار خلاف ميكند ميگويند حرام لقمه است. خداوند ميفرمايد: وقتي لقمه حرام ميآيد در زندگي آثار مخربي دارد. گاهي پدر و مادرها ميگويند ما تمام اصول را رعايت كرديم ولي چرا زن يا شوهر يا بچه اينطوري شده است. چون عامل تخريب را در خانه داريم. بهدليل اينكه لقمه حرام آثار خود را دارد. برگرديد ببينيد كجا كار را خراب كردهايد.
دو نظام داريم؛ 1 ـ نظام ظاهري (آزمايش، عكس و...) اينجا ميگويند مشكل جسمي است. ولي گاهي اوقات ميگويند شما مشكلي نداريد اين در جسم نيست. خداوند ميفرمايد: دو نظام داريم؛ 1 ـ نظام خلق، 2 ـ نظام ملكوت. هيچ شيئي وجود ندارد كه باطن نداشته باشد. گاهي اوقات پزشكان شخص را جواب ميكنند، توسل ميكند و معالجه ميشود چون به غير اين نظام ظاهري ما نظام معنوي هم داريم و آن عمل ميكند. پس همه چيز مسائل ظاهري نيست و اين تأثيرگذار است. لقمه حرام با ظاهر و باطن آدم كار دارد. اخلاق و عواطف را به هم ميريزد. لقمه حرام يقين را از آدم ميگيرد. پس اگر ما خوشبختي را بخواهيم بايد به اين موضوع خوب فكر كنيم و روي آن كار كنيم. تا ميتوانيم به مردم آگاهي بدهيم و راه حرام را ببنديم. اگر يك نفر به حرام مبتلا شود روي همه تأثير ميگذارد.
نبي اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: عبادت با غذاي حرام و لقمه حرام مثل ساختمانسازي روي شن است. هر كار مثبتي شما انجام دهيد، لقمه حرام آن را از بين ميبرد.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: كسي كه مال حرامي به دستش بيايد نه حج، نه عمره، نه صله رحم از او پذيرفته نخواهد بود. حتي مسائل زناشويي و نطفه را از بين ميبرد. وقتي نطفه با لقمه حرام بسته ميشود و رشد ميكند، ميبينيد خوب عمل نميآيد حتي روي خود آدم هم تأثير ميگذارد. هيچ حريمي را نميشناسد. لقمه حرام بيايد همه چيز را خراب ميكند.
نبي اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از قول خداوند فرمودند: هركس باكي ندارد از چه راهي پول درميآورد من هم باكي ندارم از كدام در جهنم او را وارد كنم.
لقمه حرام فقر ميآورد. خداوند ميفرمايد: شما اگر رشد اقتصادي ميخواهيد سراغ حرام نرويد. پول ربا زندگي را تخريب ميكند.
امام صادق لعنت كرده كسي را كه خمس نميپردازد.
خداوند ميفرمايد: جايي كه فساد زياد ميشود زلزله ميآيد.
قرآن ميفرمايد: طبيعت مـأمور خدا هستند. هركس مالي را غير از راه حلال بهدست آورد، راه او به سوي جهنم است.
بعضي از كارهاي حرام؛ گاهي اوقات حرام كردن مال به شغل مربوط است. گاهي اوقات به يك سلسله كارها ربط دارد.
1 ـ تقلب در كار، مثل دوخت لباس ايراني كه مارك خارجي ميزنند. 2 ـ جنس دست دوم را بهعنوان نو بفروشند. 3 ـ مواد غذايي آلوده، تاريخ مصرف گذشته. 4 ـ قاچاق كالا
اگر بخواهیم سعادت دنیا و آخرت را داشته باشیم باید سه جنبه را مراعات كنیم؛ 1 ـ مادی، 2 ـ عاطفی، 3 ـ معنوی
چند اصل؛ 1 ـ اصل كار و تلاش برای تأمین زندگی واجب است و عبادت محسوب میشود و تنبلی و بیحوصلگی را باید كنار گذاشت. 2 ـ نفقه خانواده و راه تأمین آن حلال باشد یعنی با ساختار ریاضی انسان و خوشبختی انسان سازگاری داشته باشد كه خداوند بر اساس نوع وجود انسان حلال و حرام كرده است.
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: حلال یعنی مفید، حرام یعنی مضر. پس باید 1 ـ شغل حلال باشد. بعضی كارها درآمدش حرام است. گاهی اوقات كار حلال است ولی با بیدقتی، حرام میشود. (ندادن خمس و زكات) گاهی شغل پاك و پسندیده است اما كارهایی از طرف ما صورت میگیرد كه مجموعه درآمد را شبههناك میكند. ما موظف هستیم كه درآمدمان شبههناك نباشد. طلب حلال بر هر زن و مردی واجب است، خداوند دوست دارد بندهاش را خسته ببیند. در راه طلب حلال. دو جور سفارش شدیم؛ 1 ـ درآمد حلال. 2 ـ اگر با كار حرام روبهرو شدید، پرهیز كنید. ما باید از حرام بپرهیزیم. گاهی اوقات پول و لقمه خودمان حلال است ولی لقمه دیگری حرام است باید از این هم پرهیز كرد. تمام معصومین در این مورد فرمایشاتی دارند.
نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: ترك یك لقمه حرام از دو هزار ركعت نماز مستحبی محبوبتر است. پرهیز از لقمه حرام از دو هزار ركعت نماز برای انسان محبوبتر است پیش خدا پس ببیند خوردنش چهقدر ضرر دارد.
نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: یك ششم درهم انسان ترك كند به همین مقدار حرام را در نزد خدا معادل هفتاد هزار حج مقبول است. شما از كمترین پول حرام بگذرید چهقدر پیش خدا ارزش دارد و حالا ببینید استفاده از آن چهقدر سقوط دارد.
حرام آثار تخریبی زیادی دارد. لقمه حرام مثل ویروس آدم را تخریب میكند. حرام مثل سرطان است وقتی بیاید تمام ساختار وجودی آدم را چه در نظام فردی و چه خانوادگی و اجتماعی خراب میكند. مثل بمب است كه همه چیز را از بین میبرد خداوند كه عالم را خلق كرده دارد گزارش میدهد كه یك سلسله آفت وجود دارد در بیرون كه زندگی آدم را كاملاً فلج میكند و آخرت و دنیا را خراب میكند. لقمه حرام مثل سم است وقتی كسی آلوده به حرام شود از آن انتظار هر كاری میرود. لقمه حرام انسان را از یك بداخلاقی كوچك تا كشتن معصوم جلو میبرد و لقمه حرام آثار نامحدودی دارد. در زبان عامیانه خودمان كسی كه خیلی كار خلاف میكند میگویند حرام لقمه است. خداوند میفرماید: وقتی لقمه حرام میآید در زندگی آثار مخربی دارد. گاهی پدر و مادرها میگویند ما تمام اصول را رعایت كردیم ولی چرا زن یا شوهر یا بچه اینطوری شده است. چون عامل تخریب را در خانه داریم. بهدلیل اینكه لقمه حرام آثار خود را دارد. برگردید ببینید كجا كار را خراب كردهاید.
دو نظام داریم؛ 1 ـ نظام ظاهری (آزمایش، عكس و...) اینجا میگویند مشكل جسمی است. ولی گاهی اوقات میگویند شما مشكلی ندارید این در جسم نیست. خداوند میفرماید: دو نظام داریم؛ 1 ـ نظام خلق، 2 ـ نظام ملكوت. هیچ شیئی وجود ندارد كه باطن نداشته باشد. گاهی اوقات پزشكان شخص را جواب میكنند، توسل میكند و معالجه میشود چون به غیر این نظام ظاهری ما نظام معنوی هم داریم و آن عمل میكند. پس همه چیز مسائل ظاهری نیست و این تأثیرگذار است. لقمه حرام با ظاهر و باطن آدم كار دارد. اخلاق و عواطف را به هم میریزد. لقمه حرام یقین را از آدم میگیرد. پس اگر ما خوشبختی را بخواهیم باید به این موضوع خوب فكر كنیم و روی آن كار كنیم. تا میتوانیم به مردم آگاهی بدهیم و راه حرام را ببندیم. اگر یك نفر به حرام مبتلا شود روی همه تأثیر میگذارد.
نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: عبادت با غذای حرام و لقمه حرام مثل ساختمانسازی روی شن است. هر كار مثبتی شما انجام دهید، لقمه حرام آن را از بین میبرد.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: كسی كه مال حرامی به دستش بیاید نه حج، نه عمره، نه صله رحم از او پذیرفته نخواهد بود. حتی مسائل زناشویی و نطفه را از بین میبرد. وقتی نطفه با لقمه حرام بسته میشود و رشد میكند، میبینید خوب عمل نمیآید حتی روی خود آدم هم تأثیر میگذارد. هیچ حریمی را نمیشناسد. لقمه حرام بیاید همه چیز را خراب میكند.
نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از قول خداوند فرمودند: هركس باكی ندارد از چه راهی پول درمیآورد من هم باكی ندارم از كدام در جهنم او را وارد كنم.
لقمه حرام فقر میآورد. خداوند میفرماید: شما اگر رشد اقتصادی میخواهید سراغ حرام نروید. پول ربا زندگی را تخریب میكند.
امام صادق لعنت كرده كسی را كه خمس نمیپردازد.
خداوند میفرماید: جایی كه فساد زیاد میشود زلزله میآید.
قرآن میفرماید: طبیعت مـأمور خدا هستند. هركس مالی را غیر از راه حلال بهدست آورد، راه او به سوی جهنم است.
بعضی از كارهای حرام؛ گاهی اوقات حرام كردن مال به شغل مربوط است. گاهی اوقات به یك سلسله كارها ربط دارد.
1 ـ تقلب در كار، مثل دوخت لباس ایرانی كه مارك خارجی میزنند. 2 ـ جنس دست دوم را بهعنوان نو بفروشند. 3 ـ مواد غذایی آلوده، تاریخ مصرف گذشته. 4 ـ قاچاق كالا
کلیدواژه ها:
آثار استاد