www.montazer.ir
شنبه 18 می 2024
شناسه مطلب: 562
زمان انتشار: 21 اکتبر 2014
رسالت خانواده ، جلسه 38

رسالت خانواده ، جلسه 38

رابطه بین تأمین عاطفی و معنوی و مادی مثل 3 انگشت است: اگر عاطفی جلوتر است به خاطر این است كه معنویت در ظرف پاكی عرضه شود. در امر به معروف و نهی از منكر شرط این است كه طرف شما را قبول داشته باشد یا بدانید تأثیر دارد و الا هیچ تأثیری كه ندارد تأثیر منفی هم دارد.

ما اگر ظرف پاك عاطفی را نداشته باشیم، نمی‌توانیم معنویت را به دیگران بدهیم و آن دو تای قبل زمینه معنویت است و آن مرحله قبل از به‌دنیا آمدن، بعد از تولد و وفات تأثیر دارد و اگر توجه نداشته باشیم شكست می‌خوریم.

حضرت علی «علیه‌السلام» فرمودند: رحمت خدا شامل حال كسی است كه بداند از كجا آمده، در كجا هست و به كجا می‌رود. ما باید بر اساس این نظام رفتار و انتخاب و ارتباطمان را تنظیم كنیم. دنیا یك عصاره چندمیلیاردم آن عالم است كه عالم ملكوت با برزخ یا قیامت است.

امام صادق «علیه‌السلام» فرمودند: قیامت 50 ایستگاه دارد كه 50 سؤال از رفتار و اندیشه شما می‌شود و بعد از قیامت هم دوران ابدی انسان شروع می‌شود كه انشاءالله دوران رحمت الهی برای ما باشد. پس ما یك موجود بی‌نهایت هستیم، از خدا به خدا (انا لله و انا الیه راجعون) و آن‌طرف شیرین‌تر و جذاب‌تر است. پس ما باید خودمان را به بلندای ابدیت ببینیم و به بلندای ابدیت تربیت كنیم. خداوند در قرآن بیش از 80 بار جاودانه بودن انسان را مطرح كرده است.

نبی اكرم «صلی‌الله علیه و آله و سلم» فرمودند: شما برای بقاء خلق شدید نه فانی شدن. مرگ بدن، مرگ انسان است. غیر از این نگاه، هر نگاه دیگری اشتباه است. با عقل و فطرت و اختیارات معنوی كه ما در اختیارتان گذاشتیم باید خودتان را آماده كنید. دنیا تمرینی است برای زندگی كردن در بهشت. پس ما به همین‌گونه خودمان را نگاه كنیم و عاشق خودمان باشیم. در مقوله خانواده همین‌طور كه موظف هستیم خودمان را ببینیم اعضاء خانواده‌ام را هم باید همین‌طور ببینیم. آینده خانواده هم مهم است.

آینده مشكوك است؛ عمر دنیایی كه واقعاً باید برنامه‌ریزی كنیم و تنبلی هم نكنیم. آینده قطعی است؛ تضمین است كه قیامت و بعد از قیامت است.

چون قرار است آنجا زندگی كنیم پس باید از حالا لوازم زندگی آن‌طرف را تحصیل كنیم. بدن ما در خاك می‌ماند و با بدن برزخی متولد می‌شویم. مثلاً در خواب. ما قرار است با روح و بدن برزخی‌مان زندگی كنیم پس باید این را آماده كنیم. در قرآن آمده كه این بدن مطابق آن‌طرف باشد.

رابطه دنیا و آخرت مثل رابطه جنین و دنیاست. خود را برای میلیاردها برابر زیبایی و جذابیت آماده كنیم. خانواده را باید به بلندای ابدیت دوست داشته باشیم.

هر انسانی موظف است خودش را درست نگاه كند و به دیگران هم همین‌طور نگاه كند. همه انسان‌ها حب ذات دارند ولی خود را اشتباه معنی می‌كنند. غالب توجهات و هزینه‌های ما دنیایی است. آن‌طرف را باور نداریم. آنجا هم كه لوازم می‌خواهد و باید متناسب با آنجا لوازم را آماده كنیم.

جنین از زمانی كه یك نطفه است تا كودك شود به سرعت خود را برای دنیا آماده می‌كند ما هم باید به فكر ابدی و حیاتی خود نگاه كنیم.

تا زمانی كه ما به این نتیجه نرسیم به اعضاء خانواده هم نمی‌توانیم خوب نگاه كنیم.

كسی می‌تواند خانواده و اجتماع را تربیت ابدی كند كه اول عاشق خودش باشد. به بلندای ابدیت و این عشق را هم به دیگران منتقل كند.

درباره خانواده این وظیفه است همان‌طور كه قرآن می‌فرماید: خود را برای ابدیت آماده می‌كنید به خانواده هم باید همین‌طوری نگاه كنید.

سوره ذاریات؛ قیامت روزی است كه آدم از برادر و مادر و پدر و فرزند و همسرش فرار می‌كند. اگر نگاهش به بلندای ابدیت باشد فرار معنا ندارد در قیامت مؤمنین بعضی‌ها نسبت به هم دشمن می‌شوند. قیامت آدم‌ها لو می‌روند. آنجا فهمیده می‌شود این پدر به خانواده خیانت می‌كرده است چون اول در حق خودش خیانت كرده كسی كه خود حقیقی خودش را فراموشی كرده چه‌طور می‌تواند به خود حقیقی خانواده توجه داشته باشد.

ما الان می‌توانیم برزخ خود را ببینیم آیا ثروت مادی آخرتی تأمین كرده‌ای. در سوره شعراء، ثروت واقعی آنجا را مطرح می‌كند.

روزی كه نه مال نه فرزند نه مقام به درد نمی‌خورد مگر اینكه انسان روح سالم با خودش بیاورد. پس نباید تأمین معنوی را شوخی گرفت. انسان از شدت خیانت فرار می‌كند. فرزند می‌گوید خدایا پدر و مادرم را لعنت كن كه اینها به فكر مسائل معنوی و ابدی ما نبودند.

این نظام ابدی و واپسین خواهد آمد، میزان و حساب و كتاب حق است. می‌آید و تردید درش نیست. پس یك روز من در مقابل خداوند باید بایستم و باید جواب دهم كه چرا فقط نیازهای طبیعی و حیوانی آنها را تأمین كردم.

تعبیر تكان‌دهنده: خودتان را و خانواده‌هایتان را از آتشی كه هیزم آن مردم هستند نگاه دارید. از تولد بد خود و خانواده‌هایتان را حفظ كنید. این احتیاج به شناخت و باور ابدی دارد. همین‌طور كه آینده مشكوك خود را نمی‌دانم و برای آن تلاش می‌كنم آینده خانواده و مردم اجتماع و دنیا را هم به بلندای ابدیت دوست داشته باشم. خدمتگزار همه سعادت ابدیشان باشم. این كلام را خالق عالم می‌گوید؛ نگاه دارید خودرا.

ما باید خود را متناسب با آن شرایط تربیت كنیم. اخلاق و روح جهنمی را از خود دور كنیم. در روایت هست كه زمانی كه این آیه نازل شد خطابش به مؤمنین است. ای مؤمنین كه اعتقاد به آخرت و حساب و كتاب دارید خود و خانواده‌تان را از آتش جهنم نگاه دارید سالم متولد می‌شوید. قو انفسكم و اهلیكم نارا

جابربن عبدالله انصاری می‌گوید: من بسیار متأثر شدم از آین آیه و باید به آیه خیلی توجه كنیم و دیدم این مسئولیت خیلی سنگین است ما تا حالا وظیفه خود را داشتیم و وظیفه اهل خانواده را هم به دوش ما گذاشت. رفتم خدمت رسول خدا و گفتم ما چگونه خانواده را از آتش جهنم نگاه داریم. ایشان سه راهنمایی كردند: 1 ـ آنها را به خیر دعوت كنید (تخصیصی و علمی است) 2 ـ امر به معروف 3 ـ نهی از منكر

 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed