www.montazer.ir
سه‌شنبه 14 می 2024
شناسه مطلب: 485
زمان انتشار: 14 اکتبر 2014
رسالت خانواده ، جلسه 2

رسالت خانواده ، جلسه 2

ما چه بخواهیم چه نخواهیم صرف عضویت در یك خانواده، یك سلسله وظایفی داریم.

در مقابل عملكرد خود در خانواده و مسئولیتی كه باید داشته باشیم، موظف هستیم كه سه جنبه دارد:

1 ـ فردی از خودش می‌خواهد كه موفق عمل كند.

2 ـ ما نسبت به اجتماع هم مسئول هستیم. اگر موفق باشد، موجب موفقیت و پیشرفت جامعه می‌شود و اگر موفق نباشد، باعث ضرر زدن به جامعه است.

ناهنجاری‌هایی كه در كشور ما وجود دارد به این دلیل است كه دختر و زن و فرزند ما نخواستند به وظایف خودشان عمل كنند به همین دلیل آمار طلاق در جامعه ما بسیار بالا رفته است. اغلب طلاق‌های ما در 5 سال اول زندگی است و یك سوم طلاق‌ها در یك سال اول زندگی صورت می‌گیرد.

دشمنان انقلاب ما گفته‌اند: اگر بخواهیم جامعه ایرانی را از بین ببریم، باید در خانواده‌ها تزلزل ایجاد كنیم. دست‌هایی در كار است كه خانواده را در جامعه ما متزلزل می‌كند.

حیطه سوم: در برابر عملكرد خود در مقابل خانواده مسئول هستیم. فرزندان ما آثار ما هستند. ما در مقابل نسلی كه از خود برجای می‌گذاریم، مسئول هستیم. در قرآن می‌فرماید: وقتی می‌خواهید به فرزند، همسر و... فكر كنید، نگویید یك نفر بلكه یك نسل است و یكی از دشمنان نسل، شیطان است كه بین من و فرزندم، بین من و همسرم و... فتنه‌انگیزی می‌كند.

در قرآن كریم برای ما چهار مرحله حیات ذكر می‌كنند (قبل از دنیا (روح من)، در دنیا (روح انسانی)، بعد از دنیا (به سوی خداوند برمی‌گردید) و بعد از دنیا چهار مرحله داریم: وفات، برزخ، قیامت، قیامت ابدی

انسانی كه می‌خواهد یك زندگی را شروع كند، باید عرضه این را داشته باشد كه من باید بتوانم برای همسرم، فرزندم، پدر و مادرم و... یك زندگی خوشبخت فراهم كنم.

نبی اكرم «صلی‌الله علیه و آله و سلم» فرمودند: كلكم راع و كلكم مسئول عن رعیته؛ آگاه باشید هم شما مسئولید و هم شما یك مجموعه ولایتی دارید و مسئول از یك زیرمجموعه هستند (اساساً باید این حس مسئولی در ما باشد كه من نسبت به نوع رفتارم و موضع‌گیری‌های خود مسئول هستم.

امام و مدیر و مسئول از رعیت خود است... دقت كنید كه در خانه نسبت به نوع رفتار مسئول هستید.

پیامبر اكرم «صلی‌الله علیه و آله و سلم» فرمودند؛ دور است از رحمت خدا (ملعون است ملعون است) كسی كه زیرمجموعه خود را ضایع كند.

امام می‌فرماید: زندگی خود را طوری آغاز كنید كه چند سال دیگر برای یكدیگر تازه‌تر باشید.

بیشترین اشتباهی كه در كشور ما صورت می‌گیرد این است كه فكر می‌كنیم اگر ما در یك رشته تخصص داریم، به كسب تخصص در مهارت‌های زندگی و رابطه دختر و پسر نیاز نداریم.

چه اندازه انسان‌ها وقت می‌گذارند تا مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند؟ به این تخصص‌ها نیاز داریم و باید وقت بگذاریم: كسب اطلاعات، تمرین در رسیدن به مهارت، به همه اینها نیاز داریم.

امام صادق «علیه‌السلام» فرمودند: یك انسان در خانواده خود نیاز به سه چیز دارد. سه مسئولیت دارد كه باید انجام دهد. حتی اگر نخواهد، حتی اگر در طبعش نباشد باید انجام دهد. یكی از آنها این است كه؛ برخورد و معاشرت زیبا داشته باشد. حق همسر ماست حتی اگر دوست نداشته باشیم. گشاده دستی به اندازه، غیرت و ناموس داری.

هر ارتباطی یك سلسله لوازم دارد. وقتی یك دختر بله می‌گوید و یك پسر به خواستگاری می‌رود یعنی این مسئولیت را قبول كرده است.

 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed