مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
بهترین راه كارها در مسئله اقتصاد خانواده قناعت است. قناعت مثل گنج است. عبارت است از اینكه انسان به محصول تلاش و رنج خودش اكتفا كند و بتواند جلوی حرص و زیادهخواهی خودش را بگیرد. از مقوله عمل است باید انسان روح قناعت را در خودش ایجاد كند.
انسان بینهایتطلب و زیادهخواه آفریده شده و فقط باید با بینهایت كه تنها مصداقش خداوند تبارك و تعالی است، آرامش پیدا كند.
كسی كه نتواند معشوق حقیقی خودش را پیدا كند، روح بینهایت طلب او آرامش پیدا نمیكند. باید آن را با مصداق حقیقی آرام كنید، وگرنه روح بینهایتطلب در معشوقهای مادی به دنبال آرامش میگردد و هرگز آرام نمیشود.
اگر فطرت را آرام كنید، بخش طبیعت هم به آرامش میرسد. ولی اگر نتوانید با الله آرامش پیدا كنید به طبیعت منتقل میشود.
قرآن در سوره معارج آیه 22ـ19 میفرماید: طبیعت انسان كه با معشوق اصلی انس پیدا نكرده، وقتی به او شر میرسد، بیتاب و بیقرار است. هر وقت هم خیری به او میرسد كه از مصادیق آن مال است، بخل میورزد و به دیگران خیر نمیرساند، مگر نمازگزاران
شخصیت هلوع یعنی یك طبیعت منحرف و طغیان كرده كه دائماً در دنیا به دنبال آرامش میگردد.
اگر كسی بخواهد در اقتصاد خانواده موفق شود، باید روح قناعت داشته باشد وگرنه زیادهخواهی و مصرفگرایی فرد وجامعه را به تباهی میكشاند.
مصلین، یعنی نمازخوان حقیقی؛ با نماز واقعاً به معشوق خودش میرسد. الصلوه معراج المؤمن.
معصومین «علیهمالسلام» فرمودند: از نماز همان مقدار پذیرفته است كه بدانی چه میگویی. ملاقات باید اثرگذار باشد. وقتی عاشق و معشوق باهم ملاقات میكنند، حتماً محصولش آرامش است. انسان یعنی كسی كه با معشوقش زندگی میكند. ازدواج بدون پیوند با معشوق، ازدواج حیوانی است.
عزای حقیقی زمانی است كه انسان بمیرد و مزه آرامش با خدا را نچشیده باشد.
در دعای عرفه داریم: تجارت كسی كه تو را دوست ندارد و از محبت تو بهرهای ندارد، شكستخورده است. چه چیزی دارد كسی كه تو را ندارد؟
اقامه نماز یعنی به پا داشتن یك رابطه خوب.
امیرالمؤمنین «علیهالسلام» فرمودند: ذاكرالله مجالسه؛ ذاكر خدا، همنشین با خداست.
امام سجاد «علیهالسلام» فرمودند: جگر آتشینت با دیدن خدا آرام میشود.
در روایت داریم: نماز كفاره آن چیزی است كه قبل از نماز اتفاق افتاده است. اگر شما نمازگزار نباشی، امكان ندارد هلوع نباشی.
از میزان آرامش و شادی یك نفر میتوان فهمید كه مؤمن است و چهقدر نماز خورده است.
اگر كسی واقعاً نمازخوان باشد، از مادیاتش به قدری لذت میبرد كه هرگز كفار نمیتوانند لذت ببرند. چون انسان با معشوقش سراغ این لذتها میآید.
كسی كه میتواند از آب لذت ببرد، از كوثر بهشت هم لذت میبرد. از لذتهای وضو و غسل این است كه یكی از زیباترین نعمتهای خدا را در اختیار داریم.
امام خمینی «رحمهالله علیه» فرمودند: انسان بدون تلقین به جایی نمیرسد.
ما باید شهوتهای جمادی، نباتی و حیوانی را در خودمان از بین ببریم تا دارا شویم.
حضرت علی «علیهالسلام» فرمودند: اگر حلیم نیستی، مدتی خودت را به حلیم بودن بزن.
باید روحیه قناعت را در خودمان ایجاد كنیم.
امیرالمؤمنین «علیهالسلام» فرمودند: خودت به خودت قناعت را تلقین كن.
امام باقر «علیهالسلام» فرمودند: به میدان قناعت با پرهیز از حرص وارد شوید. با انتخاب قناعت حرص عظیم را از درون خودت حذف كن.
سعی كنید در باتلاق حرص نیفتید. (میلها همچون سگان خفتهاند)
امام صادق «علیهالسلام» فرمودند: هر مقدار كه از قناعت كم شود، در میل و طمع افزوده میشود.
امیرالمؤمنین «علیهالسلام» فرمودند: قناعت بهدست نمیآید مگر اینكه حرص فانی شود.
اگر به قناعت نرسی معنایش تلخی و خسران دنیا و آخرت است.
کلیدواژه ها:
آثار استاد