www.montazer.ir
شنبه 11 می 2024
شناسه مطلب: 9026
زمان انتشار: 25 آوریل 2018
راهکارهای دفع فشار قبر

منازل الاخره جلسه 27؛ 89/06/14

راهکارهای دفع فشار قبر

در جلسات قبل، برای دفع فشار قبر عواملی را ذکر کردیم که عبارتند از:

1) انس با حق تعالی 

2) انس با اهل بیت علیهم السلام

3) انس با نماز

4) کارهایی که بازماندگان میت برایش انجام می دهند، مثل خواندن نماز لیلة الدفن، دعا و خیرات و ...

5) خوش اخلاقی

6) انس با قرآن

7) صلوات

8) حج

9) وفات بین ظهر پنج­شنبه تا ظهر جمعه

10) گذاشتن جریدتین (دو قطعه چوب خیس) همراه میت در قبر

11) آب ریختن روی قبر

12) صدقه

13) ساختن مسجد و کوشیدن در ساختن و حفظ مسجد

14) خواندن نماز شب و 70 مرتبه استغفار در قنوت نماز وتر

اثر بعضی از آیات قرآن در دفع فشار قبر

یکی از عوامل دفع فشار قبر، انس با قرآن بود. روایات زیادی در این رابطه وجود دارد، از جمله خواندن سوره های زخرف، تکاثر، احقاف، نساء می باشد.

امام باقر(علیه السلام) فرمود:« هر کس سوره زخرف را بخواند، خداوند او را در قبرش از خزندگان و فشار قبر حفظ می کند». یعنی همان مار و عقرب هایی که در آن عالم هستند و متناسب با شرائط آن عالم هستند. در این مورد توضیحی بدهم: تصور کنید در رحم مادر، یک حیوانی یا جانوری بخواهد جنین را اذیت کند. چقدر می تواند بزرگ باشد. یعنی به میزان فضای آنجا می تواند بزرگ باشد. در دنیا  می بینید که حیواناتی، صدها برابر انسان وجود دارند. مثلاً یک وال یا نهنگ را ببینید؛ خیلی بزرگتر از انسان است. فکر کنید این به جان آدم بیفتد؛ یا مارهای بسیار بزرگی که بیش از ده متر طول دارند؛ مارهایی که یک شیر  یا گاو را به راحتی می بلعند. یا در بعضی از روایات داریم در آخرت عقرب هایی هستند که به اندازه شتر هستند. خیلی تعجب­ انگیز نیست که یک حیوان به اندازه شتر باشد. ما خیلی بزرگتر از شتر هم داریم. چون آن عالم هر چقدر بزرگتر باشد، نسبت به این عالم کمالات، دردها، عذابها، لذتها، سرورها و بهجت هایش هم حسابی ­تر است.

تنگی ها و تاریکی های رحم کجا و سختی های دنیا کجا؛ خوشی های رحم کجا، خوشی های دنیا کجا؛ اینها  خیلی با هم فرق می کنند. کمالات و عذاب ها و کلاً همه چیز در آخرت و در قبر متفاوت است. وقتی حضرت می گوید خداوند از خزندگان آنجا انسان را نجات بدهد. برای این است که خزندگان آنجا چیزهایی هستند که نگاه کردن به آنها انسان را تا مرز مرگ می برد. ولی چون در آنجا مرگی وجود ندارد، مردنی هم در کار نیست؛ بنابراین وحشت روی انسان می افتد؛ قیافه آن خزنده­ ها و قیافه آن حیوانات می تواند بسیار وحشتناک باشد.

شما دایناسورهایی که چند میلیون سال پیش مردند؛ اگر به اسکلت و فسیل آنها که به جا مانده نگاه کنید، خیلی ها را انسان نمی تواند در چشمشان نگاه بکند. حالا اگر مار و عقربی در قبر باشد، آن هم به خاطر عذاب و ترساندن و شکنجه انسان باشد، چقدر خطرناک است.

اینکه می گوید سوره زخرف انسان را نجات می دهد از خزندگان قبر و از فشار قبر این نعمت بسیار بزرگی است که خداوند نصیب انسان  می کند که در دنیا با این سوره ­ها انس بگیرد.

سوره نساء) امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود:« هر کس در هر روز جمعه سوره نساء را بخواند، از فشار قبر ایمن شود». راهکارها را خودشان چقدر زیبا به ما دادند.

سوره تکاثر) نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)فرمود:« هر کس سوره تکاثر را در وقت خواب بخواند، از عذاب قبر نگاه داشته می شود». مگر سوره تکاثر چقدر است؟ فکر کنم خواندنش بیشتر از یک دقیقه طول نکشد. ولی توجه به معنی­ اش داشته باشید؛ باید در قلب انسان برود.

سوره ن) امام صادق(علیه السلام) فرمود:« هر کس سوره(ن) را در نماز واجب یا مستحب بخواند خداوند او را از فشار قبر نگاه می دارد». پس ببینید چقدر انس با قرآن مؤثر است در دفع فشار قبر.

سوره احقاف) همچنین حضرت فرمود:« هر کس شب یا روز جمعه سوره احقاف را بخواند، در دنیا به او ترسی نرسد و از فزع و ترس روز قیامت ایمن باشد». چون موضوع سوره احقاف، مسأله آخرت است.

ساختن، حفاظت مسجد و اهل مسجد بودن و دفع فشار قبر

رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) فرمودند: شبی که مرا به معراج بردند، بالای درب ششم بهشت دیدم که نوشته بود:«لا إله إلا الله؛ محمد رسول الله؛ علی ولی الله» و در ادامه نوشته بود که هر کس می خواهد قبرش وسیع گردد،  مسجد بسازد و هر کس می خواهد جانوران او را در دل خاک نخورند، در مسجد ساکن شود؛ یعنی حضور مرتب و فراوان در مسجد داشته باشد، اهل مسجد باشد. هر کس می خواهد بدنش تازه باشد و نپوسد، پس مساجد را تمیز بکند. چه نسبتی هست بین بدن و مسجد که می گوید شما مسجد را تمیز نگه دارید و به فکر نظافت مسجد باشید، یعنی اهل نظافت و تمیز کردن مسجد باشید.

چه عبادتهای زیبایی هست که رسم خوبی الان چند سالی در کشور ما وجود دارد، غبارروبی از مسجد سالی یکی دو بار این کار را انجام می دهند و خیلی فرصت خوبی است تا انسان سرمایه­گذاری کند برای این نوع فضاها، عبادتگاه ها و غبارروبی کند. هر جای مقدسی اثر دارد؛ فرق نمی کند مسجد باشد یا حرم.

هر کس می خواهد جایگاه خود را در بهشت ببیند، یعنی قبل از مردنش، پس فرش مساجد را تهیه بکند.

اهمیت نماز شب در دفع فشار قبر

نماز هم باعث از بین رفتن فشار قبر می شود. نماز را چه دیگران برای انسان هدیه کنند، چه خود انسان اهل نماز باشد؛ به خصوص نمازهای نوافل و مستحبی دفع فشار و عذاب قبر می کند. اگر هم انسان عذابی نداشته باشد، نمازهایش درجات او را بالا می برد.

در بین نمازها نماز شب اهمیت ویژه ­ای دارد. چون یک عشق و حال ویژه ­ای دارد. دلیلی است بر محبت ویژه انسان به خداوند تبارک و تعالی، یعنی نشان می دهد که این شخص صادق است که شب با محبوبش دوست دارد بیدار باشد و خوابش نمی برد. استدلال خدا هم این است که هر کس دوست دارد شب با محبوبش باشد؛ نماز شب بخواند.

بنابراین اگر من محبوب شما هستم، شما حتماً باید شب را بتوانید با من بگذرانید. کسی که شب حوصله خدا را ندارد، معلوم است که خدا محبوبش به معنای واقعی نیست و اگر خدا محبوب یک نفر باشد و شب به عشق خدا به عبادت بپردازد این دیگر چه عذاب و چه فشاری می خواهد داشته باشد؛ چنین کسی که رفیق خداست.

امام رضا(علیه السلام) فرمود: بر شما باد به نماز شب، هیچ بنده ­ای نیست که برخیزد در آخر شب و به جا آورد هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت وتر» و پاداش الهی دریافت نکند. می دانید که نماز شب یازده رکعت است؛ چهارتا دو رکعتش به نیت نماز شب است و یک دو رکعت به نیت نماز شفع است، «شفع» یعنی جفت، و یک رکعت هم وتر است، «وتر» یعنی فرد.

بعد حضرت فرمود: و مستحب است در قنوت وتر 70 مرتبه استغفار کند. قنوت با دست چپ است؛ چون دست راست را معمولاً تسبیح می گیرند که بتوانند آن ذکرها را بگویند.

فرمود: هر کس این کار را بکند، از عذاب قبر و از عذاب جهنم پناه داده شود و عمرش طولانی شود و معیشتش توسعه یابد.

 خدا رحمت کند مرحوم قاضی را؛ به مرحوم علامه طباطبایی فرمود: پسرم دنیا می خواهی نماز شب، آخرت هم می خواهی نماز شب، هر چه می خواهی در نماز شب به تو داده می شود.

نماز دیگری هست از مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی در کتاب «المراقبات» نقل شده ایشان می فرماید: هر کس دو رکعت نماز در روز چهارشنبه بخواند در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه سوره زلزال و سه مرتبه سوره توحید را بخواند رکعت دوم هم همینطور، خداوند از او تاریکی قبر را تا روز قیامت برمی دارد.

 

فشار قبر/ عوامل دفع فشار قبر

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed