www.montazer.ir
جمعه 20 سپتامبر 2024
شناسه مطلب: 2084
زمان انتشار: 28 فوریه 2015
ده دليل برای دست برداشتن از فيسبوك

ده دليل برای دست برداشتن از فيسبوك

در ادامه كشمکش های رسانه ای كه چندی است در مطبوعات امریكایی بر سر فیس بوك به راه افتاده است و در مواردی به نظر می رسد كه خود فیس بوك نیز در تنور این جدال ها می دمد ،برخی از صاحب نظران به این نتیجه رسیده اند كه ادامه عضویت در این سایت به هیچ وجه به صلاح منافع آنها نیست و ضمن خروج از آن ، می كوشند با ارائه دلایل متنوع ، دیگران را نیز تشویق به انجام این كار كنند. یكی از عمده ترین دلایل این منتقدان ، هراس از نفوذ گسترده و شتابان فیس بوك در فضای اینترت و بیم از سلطه مطلق آن بر حوزه های سایت های اجتماعی در آینده ای قریب الوقوع است .آن چنان كه دراین مقاله می خوانیم، فیس بوك در حال دگرگون كردن مفهوم حریم خصوصی برای كاربران خود است ، در حالی كه قصد این سایت از رفع محدودیت های موجود در انتشار اطلاعات خصوصی كاربران ، نه كمك به باز شدن فضای نت و تكامل بیشتر آن ،بلكه صرفاً سودجویی بیشتر از قبل كاربران از همه جا غافلی است كه اسرار خصوصی خود را داوطلبانه در اختیار این سایت قرار می دهند.
سیاست های پرایوسی (حریم خصوصی) «فیس بوك» كماكان رو به قهقرا دارند. همین یك دلیل برای بسیاری كفایت می كند كه قید فیس بوك را بزنند . من در اینجا ده دلیل دیگر برایتان می آورم كه شما نیز همین كار را كنید:
بعد از كمی تأمل ،من تصمیم گرفتم اشتراك فیس بوك خود را حذف كنم . میل دارم شما را تشویق به انجام این كار كنم. نیمی از انگیزه این كار ، از روی
دوستی است و نیمی دیگر از روی خودخواهی . نیمه نوع دوستانه آن این است كه به نظر من ، فیس بوك به عنوان یك شركت ، فاقد اخلاقیات لازم برای این كار است. نیمه خودخواهانه آن نیز این است كه دوست دارم شبكه اجتماعی خودم را از فیس بوك دوركنم تا به این ترتیب هیچ چیز را از دست ندهم . به هر روی ، در اینجا «ده دلیل اصلی» را ذكر می كنم. مبنی بر اینكه چرا شما باید به من و تعداد بسیاری دیگری از افراد بپیوندید و اشتراك خود را حذف كنید.

1. «شرایط خدمات» فیس بوك كاملاً یك جانبه است

بیایید از اساس شروع كنیم .درشرایط خدمات فیس بوك آمده است كه این سایت نه تنها مالك اطلاعات شما می شود(بخش 201) بلكه اگر شما این اطلاعات را دائماً و دقیق روز آمد نكنید (بخش 406)آنها می توانند این اشتراك شما را منقضی كنند.)(بخش 14) می توانید بگویید كه این شرایط فقط منافع فیس بوك را حفظ می كند و در عمل به اجرا گذاشته نمی شود، اما این دفاع در ارتباط با دیگر فعالیت های آنها بسیار سست است . همان گونه كه مشاهده خواهید كرد ، هیچ دلیلی وجود ندارد كه فیس بوك را از این تردید منتفع كرد. در اصل آنها مشتریان خود را همچون كاركنان بی جیره و مواجب برای منبع یابی جمعیتی ، جهت كسب اطلاعاتی می بینند كه هدف از گردآوری آنها ،تبلیغات است.

2. ریاست فیس بوک كه دارای پیشینه ای مستند از رفتار غیر اخلاقی است

از همان آغاز ظهور فیس بوك ، پرسش هایی در ارتباط با مسائل اخلاقی زوكربرگ وجود داشت . طبق نوشته BusinessInsider.com ، او ازاطلاعات كاربران فیس بوك برای حدس زدن عبور واژه های ایمیل ها و خواندن ایمیل های شخصی ، به منظور بی اعتبار كردن رقبایش استفاده می كرده است . این ادعاها ، ولو اثبات نشده و به نوعی كهنه و منسوخ شده ،سؤالات دردسرسازی را درباره اخلاقیات رئیس بزرگ ترین شبكه اجتماعی جهان پیش می كشد .آنها خصوصاً با توجه به این كه فیس بوك تصمیم گرفته است شصت و پنج میلیون دلار را برای تسویه یك پرونده قضایی بپردازد ، اهمیت بیشتری می یابد ،پرونده ای كه ادعا می كرد ، زوبرگ در اصل ، ایده فیس بوك را ربوده است.

3. فیس بوك جنگ اعلام شده ای را در مورد پرایوسی به راه انداخته است

مؤسس و رئیس فیس بوك در دفاع از تغییرات صورت گرفته در پرایوسی فیس بوك در ژانویه گذشته گفت: «مردم نه تنها در به اشتراك گذاشتن اطلاعات بیشتر و متنوع تر ،احساس راحتی بیشتری پیدا كرده اند،بلكه نگرشی بازتر نسبت به تعداد بیشتری ازمردم پیدا كرده اند. این هنجار اجتماعی دقیقاً چیزی است كه در طی زمان تكامل یافته است.» او در موردی اخیرتردر معرفی Open Graph API گفته است كه «... اكنون نكته ای از پیش تعیین شده ، اجتماعی بودن است .» این حرف در اصل بدین معناست كه فیس بوك نه تنها می خواهند همه چیز را در ارتباط با شما بداند و مالك این اطلاعات شود ، بلكه آنها در دسترس همگان قرار دهد . امری كه به خودی خودو ضرورتاً غیر اخلاقی نخواهد بود مگر آنكه ...

4. فیس بوک درحال به كار گرفتن ترفند «طمعه و جابه جایی» كلاسیك است

فیس بوك در عین حالی كه به سازندگان می گوید API های جدید را چگونه طراحی كنند كه بتوانندبه اطلاعات شما دسترسی پیدا كنند،درارتباط با توضیح كاركردهای آنها برای كاربران ، كما بیش خاموش است . این كار نوعی ترفند طعمه و جابه جایی است . فیس بوك شما را وا می دارد تا اطلاعاتی را به اشتراك بگذارید كه در غیر این صورت شاید چنین كاری را نكنید ، سپس این اطلاعات را در دسترس عموم می گذارد . از آنجایی كه كسب و كار فیس بوك ،پول درآوردن از اطلاعات مربوط به شما برای اهداف تبلیغات تجاری هستند ، با این كلك ، اطلاعات كاربران خود را می گیرد و آنها را در اختیار آگهی دهندگان می گذارد . بنابراین فیس بوك از این نظر بسیار بدتراز تویتر است: تویتر فقط ساده ترین (ومعتبرترین) ادعای های پرایوسی را مطرح كرده است و مشتریان آنها می دانند كه تمام تویت های آنها همگانی می شود. و به همین دلیل نیز هست كه FTC نقش پیدا می كند كه مردم هم در حال استفاده از آنها هستند(و برنده این بازی هم می شوند).

5. فیس بوك قلدری می كند

زمانی كه پیت واردن نشان داد كه این ترفند طعمه و جابه جایی چگونه عمل می كند(با اشاره به كل اطلاعاتی كه در نتیجه تغییرات تنظیمات پرایوسی فیس
بوك ،سهواً عمومی شده بود) فیس بوك از او شكایت كرد . به یاد داشته باشید ، این اتفاق درست قبل از این اظهار نظر رخ داد كه «اكنون حالت از پیش تعیین شده ،اجتماعی بودن است .» بنابراین چرا آنها از یك نرم افزار نویس مستقل و سرمایه گذار تازه كار به خاطر در دسترس عموم قرار دادن این اطلاعات شكایت كردند ،درحالی كه خودشان از قبل برنامه این كار را ریخته بودند؟ دستور كار واقعی آنها كاملاً روشن است: آنها نمی خواهند كاربرانشان بفهمند كه عملاً چه اندازه از این اطلاعات عمومی می شود.

6. حتی اطلاعات خصوصی شما با سایر برنامه ها به اشتراك گذاشته شده است

در این نقطه ، تمام اطلاعات شما با سایر برنامه هایی كه نصب كرده اید به اشتراك گذاشته می شود. این امر یعنی اینكه اكنون شما نه تنها به فیس بوك اعتماد دارید بلكه به سازندگان این برنامه ها نیز اعتماد دارید . در حالی كه برخی از آنها ممكن است حتی از نظر اخلاقی از فیس بوك نیز مسئله دارتر باشند .درعمل این امر بدین معنی است كه تمامی اطلاعات شما ـ تمامی آنها ـ باید به شكلی مؤثر عمومی تلقی شوند، مگر آنكه خیلی ساده ، اصلاً از هیچ كدام برنامه های فیس بوك استفاده نكنید.وقتی شما از Open Graph API استفاده می كنید ، دیگر فقط به فیس بوك اعتماد ندارید ، بلكه به اكوسیستم آن اعتماد می ورزید .

7. فیس بوك از نظر صلاحیت های فنی به قدر كفایت قابل اعتماد نیست

چنانچه در ارتباط با مسائل اخلاقی در اینجا سخنی به میان نمی آوردیم ، باز هم من به صلاحیت فنی فیس بوك برای حصول اطمینان از اینكه اطلاعات من به سرقت نمی رود تردید داشتم. برای مثال ،معرفی اخیر دكمه «Like» از سوی فیس بوك ، دسترسی به فید من و اسپم كردن شبكه اجتماعی ام برای هكرها نسبتاً ساده تر شده است . شاید هم این یك بازی برای درو كردن اطلاعات سودآور است ، شما چه می گویید؟ این كار آخرین مورد از یك رشته از اشتباهات از سوی كی استون كاپز است ، مثل عمومی ساختن مطلق پروفایل های كاربران به طور تصادفی یا سوراخ موجود در متن نویسی بین سایتی كه دو هفته زمان برد تا آن
اصلاح كنند.آنها یا زیاد در غم پرایوسی شما نیستند یا اصلاً مهندسین خوبی ندارند ،یا شاید هر دو.

8. فیس بوك حذف واقعی اشتراك شما را به طرزی غیر قابل باور دشوار كرده است

عمومی كردن اطلاعات یا حتی گمراه كردن كاربران برای انجام این كار ،یك چیز است ، اما من در اینجا خطی قاطع می كشم .چرا كه وقتی تصمیم می گیرید كه دیگر كافی است ، حذف كردن اشتراكتان برای شما كاری به راستی دشوار می شود. آنها هیچ قولی برای حذف كردن اشتراكتان نمی دهند و هر برنامه ای كه مورد استفاده قرار داده اید نیز ممكن است در رایانه شما باقی بماند. در رأس این موضوع ، حذف اشتراك فیس بوك قرار دارد كه به شكلی باورنكردنی (و تعمدی) گیج كننده است .زمانی كه شما وارد تنظیمات اشتراك می شوید ، گزینه ای برای غیر فعال كردن اشتراك در اختیار شما گذاشته می شود ،گزینه ای برای غیر فعال كردن اشتراك در اختیار شما گذاشته می شود كه معلوم می شود نه تنها گزینه مورد نظر شما نیست بلكه اصلاً به معنای حذف كردن اشتراك شما نیست . غیر فعال كردن به معنای این است كه شما هنوز در عكس ها تیك می خورید و از سوی فیس بوك اسپم می شوید(شماعملاً مجبورید از دریافت ایمیل ها به عنوان بخشی از فرایند غیرفعال سازی صرف نظر كنید ،یك ریزه كاری باور نكردنی ساده برای نظارت كردن ،شما دوباره به فیس بوك می گردید ، گویی كه اصلاً هیچ اتفاقی نیفتاده است! شما برای حذف واقعی عملی اشتراك خود باید یك لینك مدفون در لابه لای اطلاعات كمك آنلاین را پیدا كنید(منظورم از «مدفون» این است كه برای رسیدن ، به آن باید پنج جا را كلیك كنید). یا می توانید فقط اینجا را كلیك كنید. در اصل فیس بوك می كوشد برای حفظ اطلاعات كاربران خود‌، حتی بعد از آنكه اشتراك خود را «حذف می كنند» ، به آنها كلك بزند.

9. فیس بوك از وب آزاد حمایت نمی كند

این به اصطلاح Open Graph API به این دلیل این طور نام گذاری شده است كه جامه مبدلی را بر ماهیت اساساً بسته خود بپوشاند. این موضوع به اندازه كافی بد است كه هدف غایی فیس بوك این است كه ما همگی وارد كار می شویم و
دست در دست هم كمك می كنیم تا اطلاعات بیشتری را در مورد ما گردآوری كند. این به اندازه كافی چیز بدی است كه بیشتر مشتریان فیس بوك هیچ تصوری در این باره ندارند كه این اطلاعات عمدتاً عمومی سازی می شوند. این به اندازه كافی چیز بدی است كه آنها ادعا می كنند كه مالك این اطلاعات هستند تا یكی از تنها منابع موجود برای دسترسی به این اطلاعات باشند ، اما زمانی كه آنها تغییر چهره ای اساسی می دهند تا این عمل «باز» بنامند ، این كاری است كه صرفاً به فیس بوك اختصاص دارد . شما نمی توانید از این امكان استفاده كنید ، مگرآنه در فیس بوك حضور داشته باشید.

10. وجود امكانات زائد در فیس بوك

بین تنظیمات پرایوسی بی شمار و آگهی های آزاردهنده (با آن همه اطلاعاتی كه درباره من وجود دارد، بهترین كاری كه آنها می توانند انجام دهند، تبلیغ سایت های آشنایی با جنس مخالف است چرا كه، ... من مجرد هستم)و هزاران هزار امكانات مزخرف ، در این نقطه فیس بوك برای من تقریباً به كلی بی مصرف است . بله ، شاید من بتوانم آن را بهتر شخصی كنم ، اما كاركردن در فضای آن مسخره است ، بنابراین زحمت این كار را به خودم نمی دهم. اجازه دهید حتی به این نكته نیز اشاره نكنم كه صفحه فید شما چه اندازه كند بارگذاری می شود . اساساً در این نقطه ، فیس بوك بیشترازهرچیز دیگری ، آزار دهنده شده است.
فیس بوك به روشنی تصمیم گرفته است ، در تلاش برای تصرف وب ، هر مشخصه ای را از هر شبكه اجتماعی رقیب به سایت خود اضافه كند(این منازعه ای انگار پایان ناپذیر است كه داستان آن به AOL و آن سی دی های لعنتی باز می گردد كه عملاً از آسمان فرو می افتادند.) در حالی كه تویتر اگر چه مناسب ترین چیز در دنیا نیست، اما دست كم آنها می كوشند روی كار اصلی خود متمركز باقی بمانند و سعی نمی كنند برای همه كس ، همه چیز باشند.
من معمولاً می شنوم كه مردم جوری درباره فیس بوك حرف می زنند كه گویی نوعی انحصار یا تراست عمومی هستند . باید گفت كه این طور نیست . آنها هیچ چیز به ما بدهكار نیستند. آنها می توانند در چهارچوب مرزهای قانون ، هر كاری كه دوست دارند ، انجام دهند.(به یاد داشته باشید كه حتی این معیار نیز زمانی كه موضوع شبكه های اجتماعی به میان می آید ، كاملاً مبهم می شود.) اما این بدین
معنی نیست كه ما خواهی نخواهی مجبور به همراهی با آنها هستیم .به علاوه موفقیت دراز مدت آنها به هیچ وجه تضمین شده نیست . آیا موضوع مای اسپیس را فراموش كرده ایم؟ آه درست است ، فراموش كرده ایم . فارغ از هیاهو و هوچی گری ، این واقعیت به قوت خود باقی می ماند كه سرگئی برین یا بیل گیزتز یا وارن بافت ، حتی بی آنكه لازم باشد فشار زیادی به حساب بانكی شان وارد آورند ،شخصاً می توانند به سهام انبوهی در فیس بوك دست یابند . و هر روزی كه می گذرد ، درآمد فیس بوك برای شركت های فن آوری تثبیت شده ، نوعی خطای راهبردی باقی می ماند.
اگر چه شبكه سازی اجتماعی یك طبقه از امكانات جدید و مفرح است كه از رشد قابل توجهی هم برخوردار است ، اما فیس بوك تنها بازی موجود در شهر نیست. من نه از امكانات آنها خوشم می آید و نه از چند و چون تجارت كردنشان. به همین خاطر است كه تصمیم خود را برای استفاده از خدمات سایر سایت های مشابه گرفته ام . به امید آنكه شما نیز به تصمیم من برسید.

پی نوشت ها:

1 ـ Dan Yoder، مهندسی در «بوردر استایلو» است كه یك تشكیلات رسانه های اجتماعی است ودفتر آن در هالیوود قرار دارد.
منبع :
http://www.alyssa.com/news/10- reasons -to-your-/facebook--account

منبع:نشریه سیاحت غرب،شماره 82

 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed