www.montazer.ir
جمعه 10 می 2024
شناسه مطلب: 5249
زمان انتشار: 22 ژوئن 2016
در شب قدر، تقدیرات دنیایی و آخرتی طلب کنیم که شادی و آرامش مقدر شود

استاد محمد شجاعی (ویژه شب های قدر)

در شب قدر، تقدیرات دنیایی و آخرتی طلب کنیم که شادی و آرامش مقدر شود

همه موجودات و حوادث و پديده‌هاى جهان، مطابق قضا و قدر الهى انجام مى‌شود. یعنی حق تعالی که وجود بی‌نهایت است، در جلوه های خود با قدر و اندازه سروکار دارد:

«كُلُّ شَيْ‏ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ؛ هر چیزی نزد خدا عدد و اندازه و مقدار دارد»[1].یعنی تقدیر واندازه گیری در آن صورت می‌گیرد.

 

در این شب، انسان تعیین می کند که چه تقدیراتی داشته باشد؛ مثلا در مورد رزق، بهترین تقدیرات را بخواهیم: لقمه حلال، لقمه پاک و با برکت از خدا بخواهیم که وابسته به کسی نباشیم. از پس مخارج زندگی‌مان بر بیاییم. بتوانیم در راه دین انفاق کنیم.

در مسائل علمی به تقدیرات خوبی احتیاج داریم. باید مسائل علمی، علومی باشد که تبدیل به نور شود، غفلت­ زا نباشد. در تقدیرات عبادی، عبادت‌های بخواهیم که تقرب بیاورد. همچنین در مسائل خانوادگی، تربیتی، عبادی، روحی و روانی، شغلی، تحصیلی و ... بهترین‌ها را بخواهیم.

حضرت علی (علیه‌السلام) فرمود: «رُبَّ صائِمٍ لَیسَ لَهُ مِن صِیامِهِ الا الجوع وَ الزَمان؛ چه بسیار روزه­ داری که سهمش از روزه ­اش همین یک گرسنگی و تشنگی است، سهم دیگری ندارد». خیلی وقت‌ها انسان برایش تقدیر می‌شود که نعمت‌های به او داده شود اما آن‌ها را ضایع می‌کند. چون سنخیتی با آن‌ها ندارد. پس ما به بهترین تقدیرات احتیاج داریم. تعدادی از آن‌ها را می‌دانیم چیست؛ چون در دعاها ذکر شده که آن‌ها را بخواهید. اما ممکن است ظرفیتش را نداشته باشیم و دچار عُجب، خودپرستی و خودشیفتگی‌ شویم و جهنمی شویم. بنابراین، اندازه­ ها فوق ­العاده مهم است که ما به چه تقدیراتی احتیاج داریم!

در مورد تقدیرات آخرتی هم از خدا بخواهیم که شب اول قبرم، شب اول رفاه و آسایشم باشد؛ مثل شب عروسی. از شب اول قبر به بعد، هیچ خبری از ناراحتی، اضطراب و درگیری نباشد که وقتی از اینجا متولد می‌شویم، سالم متولد شویم. G

 

[1] - سوره رعد/ آیه 8.

 

برگرفته از سلسله مباحث نقش انسان در تقدیرات شب قدر 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed