مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
در مورد مسائلی كه در رابطه با فعالیتهای رایانهای و اینترنتی در خانه و مدرسه برای كودك اتفاق میافتد چه اطلاعاتی دارید؟ در این نوشتار به بررسی این مسئله میپردازیم.
در جهان بیش از 10 میلیون كودك با اینترنت سر و كار دارند آنها برای دستیابی به اطلاعات و برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده از طریق نامه الكترونیكی آموختن مهارتهای رایانهای و شركت در بحث به اینترنت مراجعه میکنند. كودكان ساكن روستاها میتوانند با استفاده از اینترنت موزهها یا مکانهای دیدنی شهرها و سایر كشورها را ببینند.
كودكان بیمار و ناتوان میتوانند با سایر همسالان خود گفت و گو كنند و از احساس تنهایی خود بكاهند. در بعضی كشورها حدود 80 درصد مدارس ابتدایی و راهنمایی به اینترنت دسترسی دارند و بسیاری از مشاغل به مهارتهای اینترنتی نیازمند است. با این همه كار با رایانه و اینترنت موجب بهبود وضعیت تحصیلی كودك نمیشود. كودكان بهترین آموزش را با داشتن معلمین مجرب و تحصیل در کلاسهای کوچکتر به دست میآورند. برای استفاده مۆثر از این ابزارهای الكترونیكی به آموزگاران ماهر و زمان كافی نیاز است تا دانش آموزان مورد توجه و تربیت انفرادی و مناسب قرار گیرند.
خطرات اینترنت
اشخاص ناشناس و حتی افراد كودك آزار میتوانند سهمی در برقراری ارتباط با كودك از طریق پستهای الكترونیكی (E-mail) و اتاقهای گفت و گو (chat room) داشته باشند.
دسترسی آسان به پایگاههایی كه تصاویر مربوط به بی مبالاتیهای جنسی (پرنوگرافی)، خشونت ورزی و مصرف مواد را تبلیغ میکنند.
مواجهه با اطلاعات عجیب غلط و زبانهای غیر متعارف.
ظاهر شدن پیامهای مستهجن روی صفحه.
اینترنت مثل تلویزیون میتواند زمان لازم برای مطالعه، بازی، فعالیتهای اجتماعی و بودن در دنیای واقعی را كاهش دهد.
كودكان علاوه بر دیدن صفحه رایانه نیاز دارند سایر حواس خود را مانند بویایی، شنوایی و لامسه پرورش دهند.
با استفاده زیاد از رایانه چشم، دست و ستون فقرات كودكان آسیب میبیند.
تبلیغات مربوط به مصرف سیگار و الكل بر صفحه اینترنت بدون محدودیت برای همه و از جمله كودكان ظاهر میشود.
در آگهیهای بازرگانی با استفاده از بولتنها، جوایز بازیها و تصاویر رنگی از كودكان سوءاستفاده میشود.
اغلب برای مقاصد بازاریابی با استفاده از شخصیتهای آشنای كارتونی از كودكان اطلاعات شخصی گرفته میشود.
برای فروش كالاهای تجاری از قصه گویی استفاده میشود و نه ایجاد كنجكاوی در ذهن پویای كودكان.
نكاتی برای والدین
در مورد اینترنت اطلاعات بیشتری به دست آورید و مهارت خود را در استفاده از آن افزایش دهید.
فعالیتهای سنی و رشدی مناسب با كودكان خود را تعیین كنید. مثلاً كودكان سنین دبستانی به نظارت مستقیم و هشدار مداوم در مورد تبلیغات و ورود به اتاق گفت و گو (chat room) نیاز دارند و لازم است به نوجوانان یادآوری شود كه به رعایت نكات ایمنی در اینترنت و مدت زمان استفاده از آن توجه داشته باشند.
دنیای مجازی
همراه با كودك از اینترنت استفاده كنید. باهم پایگاهها را جست و جو كنید و نقش تبلیغات را توضیح دهید. بر خطرات اصلی اینترنت تمركز كنید. این قانون مطلق را تكرار كنید كه نباید هرگز كسی را از طریق اینترنت ملاقات كرد. از نرم افزارهای فیلتركننده استفاده كنید.
پایگاههای کتابخوانی برای كودكان مناسبند و او میتواند به تنهایی به آنها مراجعه كند. برای نظارت آسانتر والدین بر كودكان باید رایانه را در محلی عمومی و قابل دسترس برای همگان قرار داد. اجازه ورود به اتاق گفت و گوی اینترنتی (chat room) را فقط با نظارت بدهید.
در زمان استفاده از اینترنت الگوی خوبی برای كودك باشید و زمان استفاده را به هدفی خاص محدود كنید. همه نرم افزارهایی را كه به خانه آورده میشوند، ارزیابی نمایید.
در مورد مسائلی كه در رابطه با فعالیتهای رایانهای و اینترنتی در مدرسه كودك اتفاق میافتد اطلاعات به دست آورید.
مرکز یادگیری سایت تبیان
تنظیم: مریم فروزان کیا
کلیدواژه ها:
آثار استاد