www.montazer.ir
پنج‌شنبه 4 ژولیه 2024
شناسه مطلب: 3006
زمان انتشار: 21 ژولیه 2015
درسی از پیامبر اکرم (ص)

درسی از پیامبر اکرم (ص)

مردی از اصحاب پیامبر (ص) در تنگدستی سخت قرار گرفت. روزی زنش به او گفت: خوب است خدمت پیامبر (ص) بروی و از ایشان تقاضای کمکی کنی.آن مرد خدمت پیامبر (ص) آمد، همین که چشم حضرت به او افتاد فرمود: «هر که از ما چیزی درخواست کند به او می دهیم اما اگر خود را بی نیاز نشان دهد، خدا او را غنی خواهد کرد.»

مرد از شنیدن این سخن با خودش گفت: منظور پیامبر (ص) از این کلام من هستم، از همانجا برگشت و جریان را برای زن خود شرح داد. زنش گفت: حضرت نیز بشری است، به ایشان بگو آنگاه ببین چه می فرماید. برای مرتبه دوم آمد؛ باز همان جمله را شنید. سومین مرتبه که برگشت و همان جملات را از پیامبر (ص) شنید، به نزد یکی از دوستان خود رفت و کلنگ دو سری از او به عاریه گرفت. تا شامگاه در کوهها هیزم جمع آوری نمود و شب به طرف خانه بازگشت و هیزم را به پنج سیر آرد فروخت. نانی تهیه کرده و با زن خود میل کردند. فردا جدّیت بیشتر کرد و هیزم زیادتری آورد؛ و هر روز مقدار زیادتر، تا توانست یک کلنگ بخرد.

چندی گذشت در اثر فعالیت دو شتر و یک غلام خرید، و کم کم از ثروتمندان شد. روزی خدمت پیامبر (ص) شرفیاب شده و جریان زندگی و کلام حضرتش را بازگو کرد. پیامبر (ص) فرمود: من که گفتم «کسی که بی نیازی جوید خدا او را بی نیاز گرداند.» (1)

 

1. پند تاریخ 3/129- وافی 2/139

منبع : یکصد موضوع 500 داستان ، ج1 ، نوشته ی سید علی اکبر صداقت ، نشر ناصر

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed