www.montazer.ir
دوشنبه 20 می 2024
شناسه مطلب: 5761
زمان انتشار: 31 اکتبر 2016
درخواست مقام محمود خاص کسانی است که بخش«فوق عقلانی» خود را فعال کرده اند

بحث مقام محمود جلسه 12

درخواست مقام محمود خاص کسانی است که بخش«فوق عقلانی» خود را فعال کرده اند

تنها کسانی می توانند از خداوند درخواست مقام محمود را بکنند که بخش «فوق عقلانی» وجودشان را فعال کرده باشند.

انسان ها براساس شرافت ذاتی خویش و كمالاتی كه كسب كرده اند، دارای تمناهای مختلف هستند. در زیارت عاشورا به ما به عنوان یك موجود طبیعی و طبیعت گرا نگاه نمی شود، بلکه به عنوان انسان حقیقی که حامل نفخه ی خداوند است و بدون توجه به جنسیت مان دیده می شویم.

بخش حقیقی ما همان حقیقت ناب و خالصی است كه از خدا در وجودمان دمیده شده و به عنوان بخش اصیل انسانی شناخته می شود. این زیارت برای موجودی است كه از خدا آمده و به خدا بر می گردد. (انالله و انا الیه راجعون). این موجود، اگر زن یا مرد است، به خاطر بودنش در دنیاست که جنبه جنسی پیدا كرده و گرنه قبل از اینكه به اینجا بیاید، نه زن بود و نه مرد.

او عاشقی بود كه پیش خدا بود و نهایت قرب و نزدیكی و عشق ورزی به خدا را داشت. اما از خدا جدایش كردند و او را در عالم طبیعت آوردند و حالا برای برگشتن به وطن اصلی، دلش تنگ است. «حبّ ‌الوطن من الإیمان= دوست داشتن وطن از نشانه های ایمان است» را از همین باب می گوییم.

هیچ وطنی برای ما مهمتر از وطنی كه اول داشتیم، یعنی پیش خدا بودیم، مقدس تر و مهمتر نیست. بنابراین، زیارت عاشورا زبان حال این حالت انسان است. آدم فعالی كه آدمیت او حاكم بر طبیعتش است.

خداوند قشنگ ترین کلمات را در حدیث قدسی زیارت عاشورا برای ما تنظیم کرده است. ولی خیلی از ما وقتی آن را می خوانیم درکی از معنی اش نداریم. برای همین هم توصیه می كنیم، اگر متن عربی بلد نیستید، ادعیه و زیارت ها را فارسی بخوانید تا ‌بفهمید چه دارید می خوانید و بتوانید لذت ببرید.

کسی که از خواندن زیارت عاشورا لذت می برد، علتش این است که فطرتش زنده است و حاکم بر اوست و این کلمات، کلمات دلش است. اصلاً‌ این از مقوله تكلیف بیرون است، از مقوله واجب، ‌مستحب و مباح هم بیرون می آید. از مقوله ی فردِ عاشقی است كه رو به روی معشوقش (پدرش) یعنی امام حسین نشسته و دارد عاشقانه ترین حرف ها را با اصل و ریشه خودش كه امام حسین است می زند.

یكی از خواسته هایش این است كه من تحمل جدایی و دوری از تو را ندارم. من اصلاً نمی توانم بدون تو باشم. من نه دنیایم را می توانم بدون تو تحمل كنم و نه مرگم را و نه بعد از مرگ و آخرتم را.

«أن یبلغنی المقام المحمود لكم عندالله» درخواستِ مقام محمود، خواسته ی چنین آدمی است. آدم با قیمت و ارزنده ای كه از نظر انسانی فعال و بزرگ شده و سعه روح و سعه انسانی پیدا کرده و رسیدن به «مقام محمود» جزء خواسته های دلش است.

 

مقام محمود ۱۰

 

کبری (کاربر مهمان)

عالی است خدااجرتون بده

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed