www.montazer.ir
شنبه 18 می 2024
شناسه مطلب: 6150
زمان انتشار: 22 فوریه 2017
داشتن «دوست» خوب عامل دیگر برای نیل به سعادت است

برگرفته از بحث سعادت و شقاوت، جلسه 17

داشتن «دوست» خوب عامل دیگر برای نیل به سعادت است

انتخاب دوست در سازندگى روحيه انسان و هم در تشويق انسان به كارهاى خير موثر است.

سفارش شده که در انتخاب دوست سعی کنید، دوستی با عیار بالا انتخاب کنید که ناخالصی کمتری داشته باشد. در روایت داریم فردی را به دوستی انتخاب کنید که شما را در حركت به سمت آخرت یارى كند و حداقل مانع رش شما نباشد. بهترین برادران و دوستانت کسانی هستند که غضبشان در راه خدا به تو بیشتر باشد. یعنى معاشرت با آنها تو را به سمت سعادت و خوشبختى ابدى سوق دهد. چاپلوس نباشد که باعث غرور تو شود؛ احمق نباشد و در دین سست نباشد. مبناى دوستى ها باید آخرت باشد. در روایت داریم انسان با دوستانش محشور مى‏ شود و اگر مى ‏خواهید افراد را بشناسید با دوستانش بشناسید.

ذره ذره كه اندرین ارض و سماست/ جنس خود را همچو كاه و كهرباست

 ناریان مرناریان را طالبند/ نوریان مرنوریان را جاذبند

 اراذل و اوباش سراغ هم را مى ‏گیرند. حزب‏ اللَّهی ها هم دنبال هم‏جنس خودشان مى‏ روند. از دلایلى كه تجرد نفس و روح را اثبات می کند، این است كه افراد در معاشرت‏ ها با همدیگر از طریق مسایل جسمانى رفیق نمى‏ شوند، بلکه بر اساس سنخیت ‏هاى روحى همدیگر را به دوستی می پذیرند. این روح است كه افراد را به یكدیگر پیوند مى‏ دهد و جذب مى ‏كند. پس دوست خوب نعمت خوبى است.

در روایت داریم برادران دینى تان را زیاد كنید. هر چه دوست بیشتر و برادر دینى‏ ات بیشتر باشد، بهتر است. زیرا آنها در دین و دنیا كمكت مى ‏كنند. كمتر كسى است كه بدون دوست بتواند سر كند. زیرا پدر و مادر، همسر و برادر برای هیچ كس جاى دوست را نمى ‏گیرد.

 

پای درس استاد: مباحث سعادت شقاوت جلسه 17

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed